Onaangenaam verrast waren de gebruikers van Amstel Business Park toen ze medio december schriftelijk de melding kregen dat de tarieven voor de parkeervergunningen in 2021 met 29,6 procent omhoog gingen, van 29,00 naar 37,60 per maand voor een bedrijfsvergunning. Vooral de gebrekkige toelichting over het parkeertarief is de ondernemers van het bedrijventerrein een doorn in het oog, zegt ondernemer David Ruting namens hen.
Gemeentekas
Onderdeel van de overeenkomst was dat het parkeergeld op geen enkele manier aangewend zou worden om de gemeentekas te spekken. En daar, vermoedt Ruting, loopt het nu spaak. ‘Het ging nadrukkelijk om het oplossen van een praktisch probleem. Dat beleid heeft sindsdien goed gewerkt en het werkt nog steeds goed. Tot er in december een brief kwam waarin werd aangegeven dat de tarieven met 30 procent zouden stijgen.’
Wat Ruting steekt is dat er, zeker sinds de coronacrisis en de bijbehorende lockdowns, geen schaarste aan plekken is – wat een verhoging van het parkeertarief volgens hem nog zou kunnen rechtvaardigen. ‘Bovendien is over het verschil in tarief tussen toen en nu nooit iets uitgelegd. We hebben daarom een tekst laten opstellen. Daarin staan voorbeelden van eerdere succesvolle bezwaren tegen ongeoorloofde tariefstijging. Het dient volgens ons geen maatschappelijk doel, is niet subsidiair en ook niet proportioneel.’
Parkeertarief
Maar volgens Jan van Heiningen, beleidsmedewerker verkeer en vervoer en grondzaken in de gemeente Ouder-Amstel, is het logisch dat na een raads- en collegewisseling de begroting opnieuw wordt opgemaakt. ‘Het is een doorgaand ontwikkelingsproces. Het absolute percentage lijkt hoog, maar het oude tarief was dan ook wel erg laag. Een parkeervergunning is in feite een afkoopsom voor de parkeerbelasting. Bovendien is dit de eerste verhoging sinds de invoering van betaald parkeren in 2014.’
Juist in coronatijd stijgen de relatieve kosten, meent Van Heiningen. Voor minder auto’s heb je praktisch evenveel handhaving nodig. ‘Die lasten heb je sowieso en we betalen ook de handhavingskosten van de blauwe zones. Daar staan geen eigen opbrengsten tegenover, terwijl er wel extra behoefte aan handhaving is. Door de coronacrisis zijn de vervoersbewegingen verschoven. Auto’s stonden veel langer in de straten, waardoor daar de parkeerdruk toenam.’
Lees ook | Vicky parkeerapp: Slim parkeren buiten de lijntjes
Ook vicevoorzitter MKB-Amsterdam Guido Frankfurther zit in zijn maag met de aangekondigde verhoging. ‘We begrijpen heel goed dat de gemeente in coronatijd extra geld nodig heeft, maar het parkeren mag nooit als melkkoe worden gebruikt. De parkeertarieven zijn bedoeld om de parkeerdruk te reguleren. Ze zijn een middel en geen doel. De totale opbrengsten van het parkeren zullen in coronatijd best wel flink teruggelopen zijn, maar ze zijn nog altijd ruim genoeg om de handhavingskosten te dekken.’