Beste winkeliers,
Concurrentie van online winkels maakt uw leven er niet makkelijker op. Maar met sommige digitale innovaties kunt u juist uw voordeel doen. Daarover ging het MKB najaarscongres van afgelopen week. Niet toevallig georganiseerd op de eerste Dag van de Ondernemer.
> Klik hier voor een verslag met foto’s van de bijeenkomst.
Zelf een webwinkel openen is lang niet altijd de beste oplossing. Maar voor iedere ondernemer is het belangrijk om gevonden te worden op internet. Volgens Marcel in ’t Veen van Google kan dat het beste door te letten micromomenten waarop mogelijke klanten iets willen weten of iets willen kopen. Wie daar niet op aan weet te sluiten raakt uit beeld. En krijgt het in de toekomst nog veen lastiger.
>presentatie Google (in PDF)
Veel maatregelen kun je als winkelier het beste nemen samen met collega’s in de straat, het winkelcentrum of de BIZ. Rob Weiss van IkOnderneem gaf daarvan een paar mooie voorbeelden. Zo geven winkeliers in een Vlaams dorp een kaart uit waarmee klanten digitaal punten kunnen verzamelen die kans geven op een auto. Een groot succes, omdat er inmiddels al meer mensen die kaart hebben dan er wonen in het dorp. En winkeliers beter inzicht hebben in wat hun klanten willen.
>presentatie IkOnderneem (in PDF)
Farzad Ghaus van Stad&Co vertelde meer over het initiatief de Beethovenstraat de meest innovatieve winkelstraat van Nederland te maken. Met activiteiten die er voor zorgen dat klanten steeds een reden hebben om naar de straat te komen, zoals een paskamer die je maten scant en vele andere ideeën. Hij benadrukte het belang om als winkeliers samen te werken.
>presentatie Stad&Co (in Powerpoint -> op diavoorstelling zetten voor juiste weergave)
>filmpje De grootste BIZ van Nederland in Eindhoven – Stad&Co
Tot slot bracht Renė Visser nog een nieuwtje uit Zwolle. Ziggo gebruikt daar de inlog gegevens van de publieke wifi om te meten waar het druk is. En ze ontwikkelen daar ook instrumenten om het publiek te verleiden te gaan naar plaatsen waar het nog te rustig is. Wethouder Ollongren, als u mee leest: dit klinkt als een project dat Amsterdam goed zou kunnen gebruiken!
Kortom: u doet er dus goed aan zich samen met uw directe collega’s meer te gaan verdiepen in de digitale mogelijkheden voor uw winkelstraat of BIZ. De presentaties van de sprekers en nog wat extra achtergrondinformatie kunt u hierboven vinden. En als u nog meer wilt weten kan onze directeur Dolf Kloosterziel u nader op weg helpen.
Hartelijke groet,
Bart Drenth
Voorzitter van MKB Amsterdam
PS: op de borrel demonstreerde de nieuwe Amsterdamse internetbank Bunq een goedkope manier waarop klanten makkelijk kunnen betalen. En die in de toekomst fantastische mogelijkheden biedt voor kleine ondernemers. Ze kunnen dan over informatie beschikken als het grootwinkelbedrijf. De borrel na afloop smaakte daardoor extra goed.
Lees ook het verslag: ‘Verbind je onderneming met de digitale winkelstraat’