Met meer dan 25 digitale specialisten helpt Whello grote en kleine bedrijven groeien. Het in 2014 opgerichte bedrijf ontwikkelde een eigen groeiplan, het ‘Whalemodel’. Hun werkwijze als full-service marketingbureau is verre van traditioneel. Ook organiseren ze regelmatig webinars. Zo stond hun webinar van vorige maand in het teken van replatforming voor E-commerce Scaleups. Maar wat is dat, waarom maak je er je bedrijf toekomstbestendig mee en hoe voer je het uit? 

Replatforming is het proces waarbij je huidige applicaties vervangt door nieuwe platformen. De meest voorkomende en ingrijpende vorm van replatforming is het vervangen van je webshop. Hierbij ga je van het ene contentmanagementsysteem naar het andere. We spraken Jelle Portegies van Whello, hij begeleidde de webinar ‘Replatforming for Ecommerce Scale-ups’: “Door te replatformen, speel je als bedrijf in op de steeds hogere eisen van gebruikers. Je zorgt voor een betere ervaring en snellere laadtijden. Een nieuw ontwerp van je website is niet het hoofddoel: via replatforming maak je je webshop klaar voor de toekomst”.

Volgens Jelle is het cruciaal om altijd kritisch te blijven kijken naar de platformen die je gebruikt. Zijn ze nog efficiënt? Kan je er alles mee? Beïnvloeden jouw systemen de klantervaring in negatieve zin? Replatforming kan behoorlijk in de kosten lopen, maar er valt vaak veel winst te behalen. “Wanneer één van deze zaken een negatieve impact heeft, is het verlies meestal groter dan het verlies om te investeren in replatforming. Ondernemers moeten er voor waken dat zij té lang niet optimale systemen blijven gebruiken en daarmee hun eigen business groei in de weg zitten”.

Nog meer tips die Jelle voor ondernemers heeft? Tip één: Maak een wensenlijst aan functionaliteiten of problemen van platformen die opgelost moeten worden. Weet daarnaast wat voor jouw bedrijf de ‘must-haves’ zijn. Door dit te doen voorkom je de keuze voor een te basis platform (en dus een limiet aan mogelijkheden) of een te uitgebreid platform (met te hoge licentiekosten en/of een systeem dat té technisch is). Tip twee: Vind een partner of specialist om te consulteren over jouw ideeën en ‘wish list’. Laat je goed adviseren zodat je een gewogen keuze kan maken. Zo voorkom je kostbare verkeerde beslissingen. Tot slot tip drie: Is je organisatie heel flexibel en gaat je personeel heel gemakkelijk om met snelle veranderingen? Ga dan bijvoorbeeld voor je replatforming uit van wat ideaal is voor minimaal het komende halfjaar. Is je organisatie complexer, heeft deze meer lagen of is je personeel minder veranderingsgezind? Kijk dan naar een langere horizon van één of twee jaar.

Whello’s volgende webinar gaat over hoe jij jouw bedrijf online kan laten groeien van start-up naar scale-up. Ben jij een ondernemer die wil doorgroeien maar het té druk heeft om hier aan toe te komen? Houd Whello’s website in de gaten en meld je aan!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Anne van der Krol

Anne van der Krol

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Noodklok voor ondernemers

Noodklok voor ondernemers

Bestuurders van gemeenten, provincie en economische organisaties pleiten in een brandbrief aan het kabinet voor maatwerk bij de NOW en TVL subsidieregelingen. “We zien bij ondernemers onacceptabele stress. Zij moeten nu het zelfstandig opgebouwde pensioen en privévermogen inzetten om de vaste lasten te kunnen betalen.” Aldus Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken gemeente Bergen NH. De bestuurders vragen het kabinet de menselijke maat vast te houden. Ook vragen ze het kabinet om te luisteren naar de roep van de ondernemers, gemeenten, brancheverenigingen en belangenorganisaties die nu steeds luider in de media te horen is. En vervolgens maatwerk te leveren zodat óók deze ondernemers in aanmerking komen voor de subsidieregelingen NOW & TVL.

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd. Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”

Oproep koningsdagacties

Oproep koningsdagacties

Volgende week dinsdag is het zo ver: Koningsdag. Ben of ken jij een ondernemer in de regio Amsterdam die een speciale actie voor dinsdag 27 april heeft opgetuigd? Dan is MKB-Amsterdam op zoek naar jou. Volgende week dinsdag staat onze media in het teken van Koningsdag. Hiervoor zijn we op zoek naar verhalen van ondernemers die deze bijzondere Koningsdag in een ‘corona-jas’ hebben weten te gieten. Wie weet lichten we jouw initiatief uit! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam en dan neemt het redactieteam contact met je op.

Uitblijven versoepelingen

Uitblijven versoepelingen

Na 18 weken lockdown is het uitblijven van enige versoepeling van de coronamaatregelen per 21 april opnieuw een bittere pil voor ondernemers in onder meer de horeca en de detailhandel. Juist nu het draagvlak voor de maatregelen afneemt en tegelijk het aantal besmettingen oploopt, kunnen bijvoorbeeld horecaondernemers – met protocollen om veilig de terrassen te openen – onderdeel van de oplossing zijn. “Veel ondernemers in de evenementen, de horeca, de reisbranche en de detailhandel hebben al een jaar nauwelijks een inkomen. Daarom is het belangrijk dat ook ondernemers in hun inkomen worden gecompenseerd. Aanstaande donderdag vragen we hier opnieuw aandacht voor in het periodiek overleg met het kabinet,” aldus Vonhof.