Met meer dan 25 digitale specialisten helpt Whello grote en kleine bedrijven groeien. Het in 2014 opgerichte bedrijf ontwikkelde een eigen groeiplan, het ‘Whalemodel’. Hun werkwijze als full-service marketingbureau is verre van traditioneel. Ook organiseren ze regelmatig webinars. Zo stond hun webinar van vorige maand in het teken van replatforming voor E-commerce Scaleups. Maar wat is dat, waarom maak je er je bedrijf toekomstbestendig mee en hoe voer je het uit?
Replatforming is het proces waarbij je huidige applicaties vervangt door nieuwe platformen. De meest voorkomende en ingrijpende vorm van replatforming is het vervangen van je webshop. Hierbij ga je van het ene contentmanagementsysteem naar het andere. We spraken Jelle Portegies van Whello, hij begeleidde de webinar ‘Replatforming for Ecommerce Scale-ups’: “Door te replatformen, speel je als bedrijf in op de steeds hogere eisen van gebruikers. Je zorgt voor een betere ervaring en snellere laadtijden. Een nieuw ontwerp van je website is niet het hoofddoel: via replatforming maak je je webshop klaar voor de toekomst”.
Volgens Jelle is het cruciaal om altijd kritisch te blijven kijken naar de platformen die je gebruikt. Zijn ze nog efficiënt? Kan je er alles mee? Beïnvloeden jouw systemen de klantervaring in negatieve zin? Replatforming kan behoorlijk in de kosten lopen, maar er valt vaak veel winst te behalen. “Wanneer één van deze zaken een negatieve impact heeft, is het verlies meestal groter dan het verlies om te investeren in replatforming. Ondernemers moeten er voor waken dat zij té lang niet optimale systemen blijven gebruiken en daarmee hun eigen business groei in de weg zitten”.
Nog meer tips die Jelle voor ondernemers heeft? Tip één: Maak een wensenlijst aan functionaliteiten of problemen van platformen die opgelost moeten worden. Weet daarnaast wat voor jouw bedrijf de ‘must-haves’ zijn. Door dit te doen voorkom je de keuze voor een te basis platform (en dus een limiet aan mogelijkheden) of een te uitgebreid platform (met te hoge licentiekosten en/of een systeem dat té technisch is). Tip twee: Vind een partner of specialist om te consulteren over jouw ideeën en ‘wish list’. Laat je goed adviseren zodat je een gewogen keuze kan maken. Zo voorkom je kostbare verkeerde beslissingen. Tot slot tip drie: Is je organisatie heel flexibel en gaat je personeel heel gemakkelijk om met snelle veranderingen? Ga dan bijvoorbeeld voor je replatforming uit van wat ideaal is voor minimaal het komende halfjaar. Is je organisatie complexer, heeft deze meer lagen of is je personeel minder veranderingsgezind? Kijk dan naar een langere horizon van één of twee jaar.
Whello’s volgende webinar gaat over hoe jij jouw bedrijf online kan laten groeien van start-up naar scale-up. Ben jij een ondernemer die wil doorgroeien maar het té druk heeft om hier aan toe te komen? Houd Whello’s website in de gaten en meld je aan!