Binnen de Ring A10 geldt een milieuzone voor vrachtauto’s en autobussen op diesel. Vanaf 1 januari 2022 is deze milieuzone aangescherpt. Dieselvrachtauto’s en dieselautobussen hebben alleen toegang met emissieklasse 6 en hoger. Tot en met 31 maart 2022 stuurde de gemeente een waarschuwingsbrief naar overtreders met een vrachtauto of autobus. De gemeente laat echter weten dat vanaf 1 april 2022 er boetes worden uitgeschreven als men de milieuzone inrijdt met een dieselvrachtauto of dieselautobus met emissieklasse 5 of lager. Dat boetebedrag is voor overtreders met een vrachtauto is EUR 250,- + administratiekosten en voor autobussen EUR100,- + administratiekosten.

Kesbeke: ‘Gemeente jaagt mkb op onnodige kosten’

De verscherping van de milieuzone valt ondernemer Oos Kesbeke, tevens bestuurslid van MKB-Amsterdam, behoorlijk rauw op het dak. ‘Wij rijden veel spullen tussen de loods in Sloterdijk en onze fabriek. Door deze maatregel moeten we een nieuwe vrachtwagen moeten kopen om 800 meter binnen de Ring A10 te rijden, terwijl klip en klaar is dat ik niet verder de stad in wil. Zo worden we op onnodige kosten gejaagd’. Kesbeke vindt dit niet te begrijpen. ‘We hebben al zo veel ellende gehad. Iedereen krijgt steun en de ‘steun’ is dat ik een nieuwe vrachtwagen moet kopen. Ondernemers krijgen deze rekening gepresenteerd terwijl veel bedrijven nog voornamelijk bezig zijn met het terugbetalen van coronasteun.

Volgens de gemeente is het mogelijk om een ontheffing te krijgen voor de milieuzone, die kun je aanvragen via https://ontheffingen.amsterdam.nl/publiek/.

Meer informatie over de milieuzone in Amsterdam vind je op www.amsterdam.nl/milieuzone.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...