De gemeente Amsterdam heeft de herintroductie van de reclamebelasting opgeschort voor ten minste de maanden januari en februari, bleek vorige week uit een brief die wethouder Victor Everhardt van Economische Zaken en Financiën heeft geschreven aan de gemeenteraad. Deze belasting geldt voor onder meer gevelreclame, uithangborden, raamreclames en menukaarten die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Het nieuwe uitstel wordt ingegeven door de laatste lockdown die op zondag 19 december van kracht werd.
De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown. Dat we als gemeente geld innen op een menukaart op je deur, op openingstijden of foto’s van nieuwe kapsels bij een kapsalon, vinden we echt waanzin. Juist in deze tijd moet je zorgen dat ondernemers zo min mogelijk extra lasten krijgen. We hebben vragen gesteld in de raadscommissie Financiën, Economische Zaken en Duurzaamheid. Wat ons betreft komt van uitstel afstel.’
Op Martens’ vraag in de commissie of Everhardt bereid is het uitstel te verlengen als de lockdown voor de horeca voortduurt wilde de wethouder geen antwoord geven. ‘We weten allemaal dat ondernemers nog moeten beginnen met terugbetalen, dus het voelt een beetje als schijn. Daarom hebben we het opnieuw geagendeerd voor de raadsvergadering over twee weken. Dan gaan we opnieuw aan de wethouder vragen of hij denkt dat dit een goed idee is. Want de VVD is en blijft tegen reclamebelasting.’
Reactie Bart Drenth in FD
De reclamebelasting werd in 2020 ingevoerd, maar na het uitbreken van de coronapandemie in het begin van dat jaar besloot de gemeente de heffing uit te stellen, wat een jaar later weer gebeurde. In het Financieele Dagblad laat MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth weten dat hij opgelucht is. Hij is bovendien optimistisch gestemd over de periode ná februari, met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen. ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen. ‘Voor dit jaar leek de gemeente vastbesloten alsnog de reclamebelasting te gaan innen. Dit besluit komt voor mij dan ook als een grote verrassing.’