De gemeente Amsterdam heeft de herintroductie van de reclamebelasting opgeschort voor ten minste de maanden januari en februari, bleek vorige week uit een brief die wethouder Victor Everhardt van Economische Zaken en Financiën heeft geschreven aan de gemeenteraad. Deze belasting geldt voor onder meer gevelreclame, uithangborden, raamreclames en menukaarten die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg. Het nieuwe uitstel wordt ingegeven door de laatste lockdown die op zondag 19 december van kracht werd.

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown. Dat we als gemeente geld innen op een menukaart op je deur, op openingstijden of foto’s van nieuwe kapsels bij een kapsalon, vinden we echt waanzin. Juist in deze tijd moet je zorgen dat ondernemers zo min mogelijk extra lasten krijgen. We hebben vragen gesteld in de raadscommissie Financiën, Economische Zaken en Duurzaamheid. Wat ons betreft komt van uitstel afstel.’

Op Martens’ vraag in de commissie of Everhardt bereid is het uitstel te verlengen als de lockdown voor de horeca voortduurt wilde de wethouder geen antwoord geven. ‘We weten allemaal dat ondernemers nog moeten beginnen met terugbetalen, dus het voelt een beetje als schijn. Daarom hebben we het opnieuw geagendeerd voor de raadsvergadering over twee weken. Dan gaan we opnieuw aan de wethouder vragen of hij denkt dat dit een goed idee is. Want de VVD is en blijft tegen reclamebelasting.’

Reactie Bart Drenth in FD

De reclamebelasting werd in 2020 ingevoerd, maar na het uitbreken van de coronapandemie in het begin van dat jaar besloot de gemeente de heffing uit te stellen, wat een jaar later weer gebeurde. In het Financieele Dagblad laat MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth weten dat hij opgelucht is. Hij is bovendien optimistisch gestemd over de periode ná februari, met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen. ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen. ‘Voor dit jaar leek de gemeente vastbesloten alsnog de reclamebelasting te gaan innen. Dit besluit komt voor mij dan ook als een grote verrassing.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!