Afgelopen vrijdag bracht een delegatie van CDA-politici, waaronder Tweede Kamerleden Hilde Palland en Mustafa Amhaouch en Amsterdams raadslid Diederik Boomsma, een werkbezoek aan Amsterdamse mkb ondernemers. Namens MKB-Amsterdam waren bestuursleden en ondernemers Pien Thate (Biolicious) en Gerben Boogaard (DA drogisterij) present. Een verslag van de gesprekken met vertegenwoordigers van Modehuis Blok, ’t Schooltje Kinderkleding en Primera laat zien dat de stemming onder winkeliers niet optimistisch is.
Moeilijke tijden voor winkeliers
In de breedte gaven de winkeliers aan dat het heel zwaar weer is voor het winkeliersbedrijf. Dat was het al vele jaren, waar er steeds meer risico’s verschoven zijn naar ondernemers. Ondertussen heerst in de publieke opinie nog steeds de overtuiging dat het ondernemers voor de wind gaat en dat zij veel geld verdienen. En dat terwijl de cijfers nu ontnuchterend laten zijn hoe het werkelijk gaat en hoeveel ondernemers op korte termijn willen stoppen en hoeveel er onder de bijstandsgrens zijn gezakt met hun inkomen. Veel winkeliers lijden in stilte en zij voelen zich miskend. De recente ontwikkeling in 2022 in huur en energieprijzen maken de situatie nu heel urgent.
Complex samenspel
In de sociale wetgeving is het werknemersrisico steeds zwaarder gaan drukken op de onderneming, zien de ondernemers. Het werknemersrisico is steeds zwaarder gaan drukken op de onderneming. De wet loondoorbetaling bij ziekte kent zeer zware verplichtingen voor ondernemers voor risico’s die vaak geheel losstaan van het ondernemingsrisico. En de zogeheten transitiegelden bij afvloeiing drukken onredelijk op de onderneming. Een gedeeld mening is ook dat de arbodiensten veelal vanuit het werknemersperspectief denken en niet van het ondernemersperspectief. Ze komen met onredelijke verwachtingen en het lijkt alsof het arbeidsrecht erg op de hand is van de werknemer.
Een groot gedeeld probleem van de lokale ondernemers is de concurrentie met online bedrijven. De keuze van consumenten voor online winkelen is vrij en onderdeel van het zakendoen. Er is echter geen level playing field, want de ondernemers in de stad betalen lokale lasten, terwijl de online bedrijven dat niet doen. Ze maken echter wel gebruik van de voorzieningen in de stad, zoals vuilophaal van de kartonnen dozen en gebruik van de wegen in de stad voor het afleveren. Internationale e-commerce bedrijven hoeven daarbij ook geen reclame belasting te betalen, terwijl hun auto’s wel degelijk reclame maken.
Werk aan de winkel voor policiti
Na afloop van het bezoek bleek dat de authentieke verhalen van de Amsterdamse ondernemers de CDA politici diep hadden geraakt. Initiator en CDA-lid Jan van den Berg zag “een werkbezoek dat wij niet gauw vergeten. Het mkb verdient meer steun van de politiek en de beeldvorming bij het grote publiek zal bijgesteld moeten worden. Winkeliers hebben het zwaar en hun rol in hun buurten is onmisbaar: werk aan de winkel voor de politici.”