Het aantal initiatieven gericht op voedsel en duurzaamheid in onze regio groeit. Ondernemers die laten zien hoe je met een kleine, of grote, aanpassing, een positief verschil maakt voor mens, dier en natuur. Denk aan het tegengaan van verspilling, een vegetarisch, regionaal of seizoensgebonden menu of het opzetten van een korte voedselketen. Volgens MKB-Amsterdam en Koninklijke Horeca Nederland is deze groeiende groep van duurzame mkb’ers onderbelicht. Dit terwijl het juist deze winkels en makers zijn die bepalen wat er gebeurt in de regio.
MKB-Amsterdam en Koninklijke Horeca Nederland hebben daarom het initiatief genomen voor het schrijven van een manifest. Justus de Winter, lid van de werkgroep, vertelt: “Het manifest is de start van een beweging naar meer aandacht voor duurzaamheid, maar ook trots en enthousiasme voor lokaal ondernemerschap. We richten ons op meer aanbod, een eerlijke prijs en minder verspilling. Vanuit deze gedachte versterken we duurzaam ondernemerschap, maar vergroten we ook de afzet. Zo laten we ondernemers zien dat er duurzame alternatieve mét goed verdienmodel zijn!”.
Op dit moment worden de laatste hand gelegd aan het schrijven van het manifest. Wanneer deze is afgerond, wordt het manifest aan een grote groep ondernemers voorgelegd. Vervolgens krijgt het manifest elk jaar een update. De ondernemers die zich vanaf het eerste uur op deze manier aansluiten bij het manifest, krijgen extra aandacht in de publieke campagne die volgt.
Kan je je vinden in de beweging en lijkt het je interessant om mee te praten? Sluit je aan bij het manifest door een mail te sturen naar justus@bartdrenthadvies.nl!