Het aantal initiatieven gericht op voedsel en duurzaamheid in onze regio groeit. Ondernemers die laten zien hoe je met een kleine, of grote, aanpassing, een positief verschil maakt voor mens, dier en natuur. Denk aan het tegengaan van verspilling, een vegetarisch, regionaal of seizoensgebonden menu of het opzetten van een korte voedselketen. Volgens MKB-Amsterdam en Koninklijke Horeca Nederland is deze groeiende groep van duurzame mkb’ers onderbelicht. Dit terwijl het juist deze winkels en makers zijn die bepalen wat er gebeurt in de regio.  

MKB-Amsterdam en Koninklijke Horeca Nederland hebben daarom het initiatief genomen voor het schrijven van een manifest. Justus de Winter, lid van de werkgroep, vertelt: “Het manifest is de start van een beweging naar meer aandacht voor duurzaamheid, maar ook trots en enthousiasme voor lokaal ondernemerschap. We richten ons op meer aanbod, een eerlijke prijs en minder verspilling. Vanuit deze gedachte versterken we duurzaam ondernemerschap, maar vergroten we ook de afzet. Zo laten we ondernemers zien dat er duurzame alternatieve mét goed verdienmodel zijn!”.

Op dit moment worden de laatste hand gelegd aan het schrijven van het manifest. Wanneer deze is afgerond, wordt het manifest aan een grote groep ondernemers voorgelegd. Vervolgens krijgt het manifest elk jaar een update. De ondernemers die zich vanaf het eerste uur op deze manier aansluiten bij het manifest, krijgen extra aandacht in de publieke campagne die volgt. 

Kan je je vinden in de beweging en lijkt het je interessant om mee te praten? Sluit je aan bij het manifest door een mail te sturen naar justus@bartdrenthadvies.nl!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Anne van der Krol

Anne van der Krol

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Bart Drenth: Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!