Het aantal initiatieven gericht op voedsel en duurzaamheid in onze regio groeit. Ondernemers die laten zien hoe je met een kleine, of grote, aanpassing, een positief verschil maakt voor mens, dier en natuur. Denk aan het tegengaan van verspilling, een vegetarisch, regionaal of seizoensgebonden menu of het opzetten van een korte voedselketen. Volgens MKB-Amsterdam en Koninklijke Horeca Nederland is deze groeiende groep van duurzame mkb’ers onderbelicht. Dit terwijl het juist deze winkels en makers zijn die bepalen wat er gebeurt in de regio.  

MKB-Amsterdam en Koninklijke Horeca Nederland hebben daarom het initiatief genomen voor het schrijven van een manifest. Justus de Winter, lid van de werkgroep, vertelt: “Het manifest is de start van een beweging naar meer aandacht voor duurzaamheid, maar ook trots en enthousiasme voor lokaal ondernemerschap. We richten ons op meer aanbod, een eerlijke prijs en minder verspilling. Vanuit deze gedachte versterken we duurzaam ondernemerschap, maar vergroten we ook de afzet. Zo laten we ondernemers zien dat er duurzame alternatieve mét goed verdienmodel zijn!”.

Op dit moment worden de laatste hand gelegd aan het schrijven van het manifest. Wanneer deze is afgerond, wordt het manifest aan een grote groep ondernemers voorgelegd. Vervolgens krijgt het manifest elk jaar een update. De ondernemers die zich vanaf het eerste uur op deze manier aansluiten bij het manifest, krijgen extra aandacht in de publieke campagne die volgt. 

Kan je je vinden in de beweging en lijkt het je interessant om mee te praten? Sluit je aan bij het manifest door een mail te sturen naar justus@bartdrenthadvies.nl!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Anne van der Krol

Anne van der Krol

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.

‘Elke besparing is welkom’

‘We zijn er nog niet’

Voor horeca, evenementen en cultuur is het heel zuur dat de maatregelen van kracht blijven. Ook voor andere sectoren zijn de beperkingen nog niet helemaal voorbij. Het blijft dus nodig om bedrijven te compenseren. Voorzitter Bart Drenth: ‘Amsterdam zou om te beginnen de reclamebelasting moeten terugdraaien.’