Geachte mevrouw Moorman, U maakt zich als fractievoorzitter van de PvdA zorgen over de drukte in de stad. En u doet een aantal voorstellen om die terug te dringen. Daarbij valt vooral op waar u zich tegen keert.

Tegen fietstaxi’s en tegen de bierfiets. Tegen Nutella winkels en tegen onbeperkte verhuur via Air BnB. Tegen nieuwe hotels en tegen de toestroom van meer bezoekers. Zelfs de banen die de toeristensector oplevert kunnen niet op uw volledige steun rekenen. Want die zijn volgens u vaak maar deeltijd en flexibel.

Maar we zien geen enkele reden om neerbuigend te doen over het werk dat de toeristische sector genereert. Het gaat om echte banen met echte lonen. Voor portiers en receptionisten, en ook voor toeleverende bedrijven; aannemers, transporteurs, wasserijen, en ga zo door. En niet te vergeten leveren bezoekers de stad tientallen miljoenen op aan toeristenbelasting en de staat honderden miljoenen aan BTW. De toeristische sector is een van de belangrijkste pijlers van onze economie en zal de komende jaren voor de werkgelegenheid in de stad nog veel belangrijker worden. Alle reden om daar zorgvuldig mee om te gaan.

Als voorbeeld van hoe het niet moet noemt u Venetië. Het probleem van deze stad is echter niet het grote aantal bezoekers, maar dat er bijna niemand meer woont. Dat zijn nu nog maar 60.000, ongeveer even veel als in Veenendaal.

Is er door de vele bezoekers dan geen plaats meer voor de bewoners? Welnee. Een stad als Parijs laat dat zien. Alleen de Eiffeltoren trekt al bijna net zoveel bezoekers als Amsterdam of Venetië in hun geheel.  En in Parijs wonen in de binnenstad vier keer zo veel inwoners per vierkante kilometer als in de binnenstad van Amsterdam.

De terugval van Venetië heeft vooral met andere factoren te doen. Bijvoorbeeld dat de stad nauwelijks bereikbaar is voor klanten en leveranciers van bedrijven. Hierdoor is een vicieuze cirkel in gang gezet waardoor bedrijven en bewoners de stad verlaten.

MKB Amsterdam wil de stad niet op slot doen. En we willen geen symbolische maatregelen die  die niks aan de drukte doen, maar alleen een kwestie zijn van smaak. En vooral geen maatregelen die de stad onbereikbaar maken voor auto’s. Daarmee voorkomen we het Venetië-scenario niet, maar roepen het juist over ons af!

We willen natuurlijk niet doen alsof er geen problemen zijn. Op veel plaatsen is het druk, soms te druk. Het is in ons aller belang daar wat aan te doen: bewoners, bezoekers en bedrijfsleven.

Hiervoor liggen concrete  voorstellen klaar  in een Pact van het gezamenlijke bedrijfsleven met de Vereniging Vrienden van de Amsterdams Binnenstad. Zoals betere bewegwijzering fysiek en digitaal, het bevorderen van deelfietsen, het toevoegen van stewards op straat, het fietsvrij maken van steegjes bij Kalverstraat en Nieuwendijk en het ontwikkelen van de Nieuwezijds Voorburgwal tot aantrekkelijke twee rode loper. Als u dat er nog eens op na wilt slaan, dat kan hier.

De ideale stad bestaat niet. Want een stad zonder overlast is een slaapstad. De beste benadering is een stad waarin wonen, werken en vermaak in evenwicht zijn. Die ieder zelf laat kiezen wat ze mooi, leuk of interessant vinden. Die haar bezoekers verwelkomt. En investeert in openbare ruimte en innovatieve infrastructuur. En het mooie is dat die maatregelen te financieren zijn uit de opbrengsten van de nog steeds toenemende toeristenbelasting.

Met vriendelijke groet,
Bart Drenth, voorzitter MKB Amsterdam

Niet eens met deze open brief? Reageer dan via deze link.
Wel mee eens? Word lid! Wij behartigen jouw belangen in de Stopera en op het Binnenhof. Klik hier om je bij ons aan te sluiten.

Zie ook het nieuws op AT5:
>Kritiek MKB op ‘neerbuigende’ PvdA
>‘Banen in toerisme vaak slecht betaald en allemaal op oproepbasis’