In het afgelopen jaar is het gebruik van online marketing flink gestegen. Zo is er in 2021 maar liefst 34 procent meer aan digitale reclame besteed ten opzichte van het jaar ervoor, zo stelt Adformatie. Ook bij Amsterdams marketingbureau Whello merken ze dat. Wij spraken mede-oprichter Serge de Sousa.
Volgens De Sousa is de markt voor online marketing in de afgelopen jaren een stuk volwassener geworden. ‘’Ieder bedrijf is er tegenwoordig mee bezig. Er is geen bedrijf dat online marketing nog als bijzaak ziet. Het is echt heel belangrijk geworden. Dat is voornamelijk zo gegroeid in de coronaperiode, waarin het leven zich grotendeels online ging afspelen.’’
Daarbij komt ook kijken dat in het aanbod van online marketing de concurrentie behoorlijk is toegenomen. ‘’Er zijn veel meer marketingbureaus dan een paar jaar geleden en er wordt bovendien veel meer geld uitgegeven aan digitale marketing dan voorheen.’’ Als marketingbureau is het dus zaak dat je de kwaliteit van je diensten hoog houdt.
De Sousa: ‘’Goede online marketing gaat tegenwoordig verder dan goede technieken in bijvoorbeeld Google Ads. Je moet kijken naar het complete plaatje.’’ Hij verwijst daarbij naar het gebruik van verschillende mediaformats zoals video’s en grafisch materiaal. ‘’Pas als je verhaal goed is en je dit goed kunt overbrengen, dan gaan je campagnes aanslaan.’’
Groei met (drie-)dubbele cijfers
Bij Whello lukt dat goed: zo groeit het bedrijf de afgelopen zes jaar met dubbele tot zelfs driedubbele cijfers. Waar komt dat succes vandaan? De Sousa: ‘’We beginnen altijd met een gratis sessie om de kansen van een klant te bekijken. Wie willen ze bereiken? Wat wil die doelgroep en hoe gaan we die doelgroep overtuigen? Dat zoeken we uit en vertalen we vervolgens naar een campagne. Daarmee kunnen we elke mkb’er helpen.’’
Zo hielp Whello ook de parkeerapp VICKY met een eerste investeringsdeck. Inmiddels is VICKY al meerdere investeringsrondes verder waar miljoenen mee gemoeid zijn. ‘’Dat komt allemaal door een goede online strategie’’, aldus De Sousa. Een waar succesverhaal dus!
Voor ondernemers die nog niet bezig zijn met online marketing heeft De Sousa een advies: ‘’Kijk naar waar je doelgroep zit. Sowieso spenderen je potentiële klanten een groot deel van de tijd op hun mobiele telefoon. Als ze iets zoeken pakken ze hun mobiel erbij. Als jij daarop vervolgens niet te vinden bent is dat simpelweg een gemiste kans.’’