‘Digitalisering’ kan op veel verschillende manieren worden toegepast binnen een bedrijf. Het digitaliseringsoffensief wil ondernemers gaan verleiden om de kansen en mogelijkheden van digitalisering te gaan zien, voor de groei en toekomstbestendigheid van hun bedrijf. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van MKB-Amsterdam, Ready To Scale, De Hogeschool van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam.

We spraken Dwayne van der Klugt, projectleider van het Digitaliseringsoffensief: “Op dit moment heb je bedrijven op twee uiterste van het spectrum. Je hebt koplopers, die duidelijk laten zien wat digitalisering kan toevoegen aan je bedrijf. Ze hebben hun klantenbestand uitgebreid, werken met efficiënte interne processen en ontwikkelen continu nieuwe producten en diensten. Zij zijn hiermee veel toekomstig-bestendiger dan bijvoorbeeld de bedrijven aan de andere kant van het spectrum. Dat zijn de bedrijven die niet weten welke kansen digitalisering kan bieden.

Het Digitaliseringsoffensief zit momenteel in de opstartfase en gaat de hele range van ondernemingen op dit spectrum aanspreken. Elke ondernemer met vragen rondom de mogelijkheden van (verdere) digitalisering van zijn/haar bedrijf kan hier terecht. Voorbeelden van bedrijven die recentelijk digitalisering-vraagstukken succesvol hebben aangepakt zijn schoenenwinkel Zwartjes van 1883 en restaurant Spaghetteria. Dwayne: “Het is deze bedrijven gelukt doordat ze gewoon zijn begonnen. Hierdoor ontdekten ze de mogelijkheden van digitalisring’. Door hun samenwerking met Digital Workspace, een bestaand project van de Gemeente Amsterdam dat studenten koppelt aan ondernemingen met digitale vraagstukken, zien zij wat de meerwaarde van digitalisering is voor hun bedrijf”.

Bekijk hier hoe Zwartjes van 1883 zich heeft ontwikkeld op het gebied van online marketing en wat dit hen heeft opgeleverd. En luister hier naar het verhaal van Spaghetteria, dat middels een digitale tool de interne communicatie van hun snelgroeiende bedrijf beter weet te stroomlijnen.

Het Digitaliseringsoffensief heeft tot doel de MKB-banenmotor in de regio Amsterdam te versnellen met behulp van digitalisering. Dit doet het Digitaliseringsoffensief door ondernemers bekend te maken met de kansen die digitalisering biedt en door hen te ondersteunen bij het oplossen van digitaliseringsuitdagingen. Daarom biedt het Digitaliseringsoffensief Webinars, trainingen, groepsprogramma’s, matching en maatwerkondersteuning voor ondernemers met een groeiambitie. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van MKB-Amsterdam, Ready To Scale, De Hogeschool van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam. Heb je interesse om als bedrijf meer digitaal te worden? Meld je aan! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl. 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Anne van der Krol

Anne van der Krol

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Bart Drenth: Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!