‘Digitalisering’ kan op veel verschillende manieren worden toegepast binnen een bedrijf. Het digitaliseringsoffensief wil ondernemers gaan verleiden om de kansen en mogelijkheden van digitalisering te gaan zien, voor de groei en toekomstbestendigheid van hun bedrijf. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van MKB-Amsterdam, Ready To Scale, De Hogeschool van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam.

We spraken Dwayne van der Klugt, projectleider van het Digitaliseringsoffensief: “Op dit moment heb je bedrijven op twee uiterste van het spectrum. Je hebt koplopers, die duidelijk laten zien wat digitalisering kan toevoegen aan je bedrijf. Ze hebben hun klantenbestand uitgebreid, werken met efficiënte interne processen en ontwikkelen continu nieuwe producten en diensten. Zij zijn hiermee veel toekomstig-bestendiger dan bijvoorbeeld de bedrijven aan de andere kant van het spectrum. Dat zijn de bedrijven die niet weten welke kansen digitalisering kan bieden.

Het Digitaliseringsoffensief zit momenteel in de opstartfase en gaat de hele range van ondernemingen op dit spectrum aanspreken. Elke ondernemer met vragen rondom de mogelijkheden van (verdere) digitalisering van zijn/haar bedrijf kan hier terecht. Voorbeelden van bedrijven die recentelijk digitalisering-vraagstukken succesvol hebben aangepakt zijn schoenenwinkel Zwartjes van 1883 en restaurant Spaghetteria. Dwayne: “Het is deze bedrijven gelukt doordat ze gewoon zijn begonnen. Hierdoor ontdekten ze de mogelijkheden van digitalisring’. Door hun samenwerking met Digital Workspace, een bestaand project van de Gemeente Amsterdam dat studenten koppelt aan ondernemingen met digitale vraagstukken, zien zij wat de meerwaarde van digitalisering is voor hun bedrijf”.

Bekijk hier hoe Zwartjes van 1883 zich heeft ontwikkeld op het gebied van online marketing en wat dit hen heeft opgeleverd. En luister hier naar het verhaal van Spaghetteria, dat middels een digitale tool de interne communicatie van hun snelgroeiende bedrijf beter weet te stroomlijnen.

Het Digitaliseringsoffensief heeft tot doel de MKB-banenmotor in de regio Amsterdam te versnellen met behulp van digitalisering. Dit doet het Digitaliseringsoffensief door ondernemers bekend te maken met de kansen die digitalisering biedt en door hen te ondersteunen bij het oplossen van digitaliseringsuitdagingen. Daarom biedt het Digitaliseringsoffensief Webinars, trainingen, groepsprogramma’s, matching en maatwerkondersteuning voor ondernemers met een groeiambitie. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van MKB-Amsterdam, Ready To Scale, De Hogeschool van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam. Heb je interesse om als bedrijf meer digitaal te worden? Meld je aan! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl. 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Anne van der Krol

Anne van der Krol

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Geef ondernemers meer inzicht in gevolgen Grote Werken’

‘Geef ondernemers meer inzicht in gevolgen Grote Werken’

Bij de grote openbare werken die Amsterdam de komende jaren te wachten staan, zijn ook de belangen van veel ondernemers in het geding. Dat schrijven Willem Koster van Vereniging Amsterdam City, Pim Evers van KHN Amsterdam en Bart Drenth van MKB-Amsterdam in een brief aan wethouders Everhardt en De Vries.

Huurkorting op gemeentevastgoed: hoe gaat het nu?

Huurkorting op gemeentevastgoed: hoe gaat het nu?

In maart besloot de gemeente Amsterdam, dankzij een lobby van MKB-Amsterdam, dat ondernemers die gemeentelijke panden huren huurkorting zouden krijgen. Veel ondernemers zijn geholpen met deze maatregel, maar dat geldt niet voor iedereen. MKB-Amsterdam roept de gemeente Amsterdam op: bied maatwerk!

Aandeel flexbanen sinds coronacrisis fors gestegen

Aandeel flexbanen sinds coronacrisis fors gestegen

Ruim een vierde van alle dienstverbanden is nu voor bepaalde tijd, voor de crisis was dat nog ongeveer een vijfde. Volgens hoogleraar Arbeidsmarkt Ton Wilthagen van de Tilburg University is het een bekend verschijnsel tijdens crises. In onzekere tijden zijn bedrijven geneigd de kat uit de boom te kijken.

Gerco Tolsma: ”Neem de tijd voor je personeel”

Gerco Tolsma: ”Neem de tijd voor je personeel”

Op 4 juli zenden we een nieuwe MKB TV uit over het Regionaal Werkcentrum. In aanloop spreken we met voorzitters van ondernemersverenigingen over de arbeidsmarkt in hun regio. Vandaag: Gerco Tolsma, regionaal directeur van platform MeerBusiness Haarlemmermeer en Schiphol.

We mogen weer: Groeiborrel op donderdag 17 juni!

We mogen weer: Groeiborrel op donderdag 17 juni!

Het is inmiddels even geleden, maar aankomende donderdag organiseert MKB-Amsterdam eindelijk weer een fysieke groeiborrel! De borrel vindt plaats in Brasserie Paardenburg, Amstelveen. Tijdens de bijeenkomst wordt de winnaar van het Product van de Maand bekendgemaakt.

Zomerevent: Verspreiden van inclusiviteit

Zomerevent: Verspreiden van inclusiviteit

Covid-19 heeft ons afgelopen jaar al laten zien hoe belangrijk solidariteit is en hoe belangrijk contact met anderen voor iedereen is. Het thema van het jaarlijkse digitale zomerevent van Sociaal Werkkoepel Amsterdam, op 24 juni 2021, is actueler dan ooit: Verspreiden van inclusiviteit.