‘Digitalisering’ kan op veel verschillende manieren worden toegepast binnen een bedrijf. Het digitaliseringsoffensief wil ondernemers gaan verleiden om de kansen en mogelijkheden van digitalisering te gaan zien, voor de groei en toekomstbestendigheid van hun bedrijf. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van MKB-Amsterdam, Ready To Scale, De Hogeschool van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam.

We spraken Dwayne van der Klugt, projectleider van het Digitaliseringsoffensief: “Op dit moment heb je bedrijven op twee uiterste van het spectrum. Je hebt koplopers, die duidelijk laten zien wat digitalisering kan toevoegen aan je bedrijf. Ze hebben hun klantenbestand uitgebreid, werken met efficiënte interne processen en ontwikkelen continu nieuwe producten en diensten. Zij zijn hiermee veel toekomstig-bestendiger dan bijvoorbeeld de bedrijven aan de andere kant van het spectrum. Dat zijn de bedrijven die niet weten welke kansen digitalisering kan bieden.

Het Digitaliseringsoffensief zit momenteel in de opstartfase en gaat de hele range van ondernemingen op dit spectrum aanspreken. Elke ondernemer met vragen rondom de mogelijkheden van (verdere) digitalisering van zijn/haar bedrijf kan hier terecht. Voorbeelden van bedrijven die recentelijk digitalisering-vraagstukken succesvol hebben aangepakt zijn schoenenwinkel Zwartjes van 1883 en restaurant Spaghetteria. Dwayne: “Het is deze bedrijven gelukt doordat ze gewoon zijn begonnen. Hierdoor ontdekten ze de mogelijkheden van digitalisring’. Door hun samenwerking met Digital Workspace, een bestaand project van de Gemeente Amsterdam dat studenten koppelt aan ondernemingen met digitale vraagstukken, zien zij wat de meerwaarde van digitalisering is voor hun bedrijf”.

Bekijk hier hoe Zwartjes van 1883 zich heeft ontwikkeld op het gebied van online marketing en wat dit hen heeft opgeleverd. En luister hier naar het verhaal van Spaghetteria, dat middels een digitale tool de interne communicatie van hun snelgroeiende bedrijf beter weet te stroomlijnen.

Het Digitaliseringsoffensief heeft tot doel de MKB-banenmotor in de regio Amsterdam te versnellen met behulp van digitalisering. Dit doet het Digitaliseringsoffensief door ondernemers bekend te maken met de kansen die digitalisering biedt en door hen te ondersteunen bij het oplossen van digitaliseringsuitdagingen. Daarom biedt het Digitaliseringsoffensief Webinars, trainingen, groepsprogramma’s, matching en maatwerkondersteuning voor ondernemers met een groeiambitie. Het Digitaliseringsoffensief is een initiatief van MKB-Amsterdam, Ready To Scale, De Hogeschool van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam. Heb je interesse om als bedrijf meer digitaal te worden? Meld je aan! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl. 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Anne van der Krol

Anne van der Krol

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...