Kalfire, leverancier en producent van haarden en kachels, heeft dit jaar ondanks de coronacrisis een topomzet gedraaid. Next generation strategiebureau Stay Future Proof heeft het bedrijf aan een nieuwe bedrijfsstrategie geholpen en die werpt haar vruchten af. Kalfire verwacht aankomend jaar zelfs een omzetstijging van maar liefst 25 procent door de nieuwe strategie, die gericht is op duurzaamheid en innovatie.
Beijko van Melick nam in 2010 Kalfire over van zijn ouders. Na de overname wilde hij zich meer richten op innovatie, techniek en design. Om dit naar de praktijk te vertalen werd de hulp van Stay Future Proof ingeroepen. Van Melick: ‘’Stay Future Proof leerde ons om samen met alle medewerkers te werken aan vernieuwing. We realiseerden tijdens onze sessies dat Kalfire, net als de haard in huis, staat voor verbinding. Van oudsher roept een houtvuur op tot aandacht hebben voor elkaar. Wij willen dat ook, maar dan wel volgens de eisen van deze tijd.’’
Als resultaat daarvan werd de hologramhaard van Kalfire ontwikkeld. Die is duurzaam in energieverbruik maar brengt wel de gezelligheid van een traditionele haard in huis. Dat werd een succes: de haard heeft al vier prijzen in de wacht gesleept, en een nominatie voor een vijfde award.
Waarde creëren voor de toekomst
Volgens Stay Future proof, partner van MKB-Amsterdam, sluit het innovatieproces van Kalfire goed aan bij hun eigen ambities: ervoor zorgen dat je bij het runnen van een bedrijf waarde creëert voor de toekomst. ‘’Als je ook de sfeer en aanpak van een familiebedrijf wilt handhaven terwijl je groeit en innoveert is het belangrijk om iedereen binnen het bedrijf te verbinden en onderdeel te maken van het proces”, stelt oprichter van Stay Future Proof Eefje Jonker. Daarom ontwikkelde het strategiebureau een roadmap zodat het voor alle Kalfire-medewerkers helder is wat er moet gebeuren om daaraan invulling te geven. Het resultaat mag er zijn: de nieuwe strategie van Kalfire zorgt voor een bijzonder succesvolle bedrijfsvoering.