In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen organiseerde MKB-Amsterdam in het Food Center in Amsterdam-West een lijsttrekkersdebat. Eén van de hoofdonderwerpen tijdens het debat: de arbeidsmarkt in de regio Groot-Amsterdam. Wat vinden de partijen van een centraal loket voor het vinden van personeel? En hoe zit het met de noodzaak van om- en bijscholing?
Centraal punt voor vragen
Tijdens het debat gingen de vertegenwoordigers in gesprek over hun kijk op de arbeidsmarkt en wat er nodig is om werkgevers te helpen goed personeel te vinden, en vice versa. MKB-Amsterdam pleit voor een centraal loket waar werkgevers kunnen aankloppen met hun vragen. Op dit moment is er zowel een Regionaal Werkcentrum als een Werkgevers Servicepunt. MKB-Amsterdam-bestuurslid Michal van Dantzig: ‘Vaak weten werkgevers niet precies waar ze nou met hun vraag naartoe moeten. Daarom biedt een centraal punt uitkomst.’
Ook vroegen we naar de rol die de gemeente (in samenwerking met het UWV) moet pakken om ervoor te zorgen dat mensen die zich nu niet op de arbeidsmarkt begeven worden bij- of omgeschoold om openstaande vacatures in te vullen. Centraal personeelsbestand is goed idee, maar totale vraagstuk is complex en het is niet zo’n goed idee om de overheid dit zelf/alleen te laten doen. Kijk ook per gebied/regio. Banenplan Arenagebied, of Hard Rock Hotel zijn mooie voorbeelden daarvan, werken ook nauw samen met ROC. Aansluiting tussen opleiding en arbeidspraktijk maken.
Personeelskwesties in de horeca
D66-lijsttrekker Reinier van Dantzig heeft als horecaondernemer zelf ervaring met personeelskwesties. ‘Hoe korter ondernemers in de wacht hoeven staan, hoe beter. Maar er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de ondernemer zelf. Een centraal loket is een uitstekend idee. Dan is een heldere doelstelling wel noodzakelijk. Je moet mensen helpen op weg naar technische beroepen. Daarnaast moet je onderwijsinstellingen betrekken die opleidingen en stages kunnen aanbieden.
Ondernemers hebben moeite om mensen te vinden, ziet ook Sofyan Mbarki van de PvdA. Hij spreekt van een mismatch: mensen worden opgeleid voor werkloosheid omdat er geen werk is. ‘Je moet onderwijs met het mkb matchen: waar hebben we mensen nodig en hoe zorgen we ervoor dat die mensen worden opgeleid? De potentie en wil om te werken is er wel, maar wet- en regelgeving zitten vaak in de weg. jongeren komen terecht in baantjes zonder zekerheid. Er is meer aandacht nodig voor schimmige constructies van onder meer flitsbezorgers.’
Claire Martens van de VVD ziet een grote afhankelijkheid van het mkb. ‘De noodzaak van één loket is evident. Al is samenwerking nog niet voldoende. Maak het loket breder dan alleen de plek waar je personeel kunt vinden. De overheid is geen uitzendbureau. Samenwerking tussen verschillende partijen is nodig, de overheid kan niet alleen alle vacatures invullen. Bovendien is het verstandig om niet alleen op basis van cv’s naar personeel te kijken, maar ook te kijken naar potentie en vaardigheden. Werkgevers moeten durven om op een andere manier naar cv’s en sollicitatieprocedures te kijken.’
Loket noodzakelijk
CDA-raadslid Rogier Havelaar vindt een loket noodzakelijk, om het vinden van personeel makkelijker te maken. ‘Dat is nu een ramp. Het systeem is te ingewikkeld: je moet in het stramien mee kunnen, anders werkt het niet. Door mensen te activeren en stimuleren geef je ze een duwtje in de rug. Laat mensen werkervaring opdoen. De gemeente kan mensen faciliteren en ze zo stimuleren om weer aan het werk te gaan. Nu moeten mensen vaak te ver reizen om naar hun werk te gaan. Een autoluwe stad maakt dat soms lastig. Je moet er wel voor zorgen dat mensen fatsoenlijk naar hun werk kunnen.’
Ook Kevin Kreuger van JA21 vindt een centraal punt een goed idee. ‘Wij hebben de voorstellen altijd gesteund. Je moet mensen op weg helpen met het vinden van werk en een centraal punt kan helpen bij het vinden van werk. Dat is aan de landelijke overheid, de gemeente moet dat niet doen.’ Kreuger pleit ervoor om mensen bij de hand te nemen als ze net werkloos zijn geraakt. Zo voorkom je dat er een gat in je cv ontstaat, en dat de afstand tot de arbeidsmarkt alleen maar groter wordt. Kijk goed wat er past; de eerste zes maanden na het baanverlies zijn vaak cruciaal.’
GroenLinks-raadslid Zeeger Ernsting is trots op de regionale werkcentra. ‘Die hebben de rol gepakt die we een tijd lang niet hebben genomen. Het werkt goed, samen met het UWV en andere partners. Wij willen dat die rol verder wordt uitgebouwd. Ook het Rijk moet daar een rol in spelen. Die kan helpen de mismatch tussen vraag en aanbod op te lossen, in samenwerking met onderwijs, UWV en werkgevers. Het is vervelend als mensen moeite hebben om toegang en contact te vinden met de gemeente. Daardoor is vaak geen financiering te regelen terwijl er veel potentie is.’
Oplossingsgericht
Carla Kabamba van BIJ1pleit voor een oplossingsgerichte samenwerking tussen gemeente, burgers en ondernemers. Ze is een voorstander van een digitaal punt waar deze punten samenkomen. ‘De gemeente kan ervoor zorgen dat de geschiedenis zich niet herhaalt. Je moet niet respectloos omgaan met mensen die moeit hebben met hun zoektocht naar werk. We kunnen als raad zorgen voor een koppeling tussen personeel en groeisectoren. De overheid kan een activerende rol spelen zoor ondernemers te verbinden met buurten en initiatieven te nemen om mensen in contact te brengen met het lokale bedrijfsleven.’
——