Opvallend in de verkiezingsuitslagen is dat partijen die het meest bedrijfskundige principes toepassen ook de meeste stemmen krijgen. Met als winnaar de partij die met een loepzuivere marketingcampagne meters maakt. Daarom is de echte overwinnaar Kotler, de marketing goeroe. Dit jaar wordt hij 90 jaar. Honderden inspirerende artikelen schreef hij. Hij leverde met zijn boeken “Principes van Marketing (2003) en “Marketing Management”(2008) een doorslaggevende bijdrage aan de hedendaagse marketing discipline. Knap was hoe hij zijn inzichten destilleerde uit zijn praktijkervaring. Empirisch dus. Bedrijfskunde pur sang. En wereldwijd gebruiken marketingopleidingen en consultants zijn principes.

In Nederland verleende Nyenrode hem een eredoctoraat, één van de vele waarderingen die hij wereldwijd kreeg. Vorig jaar vlamde hij als 89- jarige met een update van zijn inzichten in het boek “Marketing 4.0”. Daarmee sloegen alle stoppen van het generatiedenken door. Een buitencategorie: de “70 plus yuppies” die onverdroten doorgaan en voor wie ophouden niet bestaat. In iedere sector zijn er mooie voorbeelden. Bij ons Bernhard Haitink, Herman van Veen en ja…en geen toeval .. Jan Terlouw (D66) en Hans Wiegel (VVD), good oldies die de basis hebben gelegd voor de huidige successen en nog steeds iedere generatie inspireren.

En nu heeft de politiek Kotler dus ontdekt. De VVD en D66 voorop. Wat is nu de kern van het Kotler denken. De ‘atmosfeer’. Een begrip dat hij in 1973 introduceerde. En waarin hij het accent legt op de omgevingsfactoren. ‘Van buiten naar binnen denken.’ Consequent uitgaande van de behoeftes van de klant. Het onderscheidende ‘We laten jullie niet vallen’ van D66 heeft zeker veel stemmen opgeleverd. Inspelend op de afstand en eenzaamheid die Corona heeft gecreëerd. En wat te denken van ‘Nieuw Leiderschap’? Bedrijfskundiger kan het niet. En dan die schooljongen met zijn groene trui die aandoenlijk fietsend roept dat hij al bezig is met zijn scriptie ‘Nationaal herstelplan’.

Passen we het principe ‘van buiten naar binnen denken’ toe op de verkiezingen, dan zien we dat verlies van stemmen duidelijk veroorzaakt wordt door het denken van binnenuit. Je eigen verhaal vertellen. Los van alle goede bedoelingen en visie. Is het eigen verhaal dat zegeviert. Het herhalen daarvan leidt tot verveling en we waren al zo verveeld door die eeuwigdurende lockdown. VVD en D66 lukte het door de lock down muur heen te breken en de huiskamer binnen te dringen. En ons even dat gevoel van saamhorigheid te geven. Zelfs gezellig een glas met ons te drinken. Rood natuurlijk.. Want er zit ook inmiddels veel rood in hun programma’s, dat vroeger vuurrood was. Dat is natuurlijk ook een overwinning van de linkse oppositie met hun impulsen. Dat is het lullige voor hen. Daarom heffen we het glas op al onze hardwerkende politici. Op allemaal. Wijn met een diep en inspirerende smaak. Een “Appellation Kotler Contrôlée” uit 1973. Een ode aan de echte winnaar. Philip Kotler. Proost!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Noodklok voor ondernemers

Noodklok voor ondernemers

Bestuurders van gemeenten, provincie en economische organisaties pleiten in een brandbrief aan het kabinet voor maatwerk bij de NOW en TVL subsidieregelingen. “We zien bij ondernemers onacceptabele stress. Zij moeten nu het zelfstandig opgebouwde pensioen en privévermogen inzetten om de vaste lasten te kunnen betalen.” Aldus Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken gemeente Bergen NH. De bestuurders vragen het kabinet de menselijke maat vast te houden. Ook vragen ze het kabinet om te luisteren naar de roep van de ondernemers, gemeenten, brancheverenigingen en belangenorganisaties die nu steeds luider in de media te horen is. En vervolgens maatwerk te leveren zodat óók deze ondernemers in aanmerking komen voor de subsidieregelingen NOW & TVL.

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd. Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”

Oproep koningsdagacties

Oproep koningsdagacties

Volgende week dinsdag is het zo ver: Koningsdag. Ben of ken jij een ondernemer in de regio Amsterdam die een speciale actie voor dinsdag 27 april heeft opgetuigd? Dan is MKB-Amsterdam op zoek naar jou. Volgende week dinsdag staat onze media in het teken van Koningsdag. Hiervoor zijn we op zoek naar verhalen van ondernemers die deze bijzondere Koningsdag in een ‘corona-jas’ hebben weten te gieten. Wie weet lichten we jouw initiatief uit! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam en dan neemt het redactieteam contact met je op.

Uitblijven versoepelingen

Uitblijven versoepelingen

Na 18 weken lockdown is het uitblijven van enige versoepeling van de coronamaatregelen per 21 april opnieuw een bittere pil voor ondernemers in onder meer de horeca en de detailhandel. Juist nu het draagvlak voor de maatregelen afneemt en tegelijk het aantal besmettingen oploopt, kunnen bijvoorbeeld horecaondernemers – met protocollen om veilig de terrassen te openen – onderdeel van de oplossing zijn. “Veel ondernemers in de evenementen, de horeca, de reisbranche en de detailhandel hebben al een jaar nauwelijks een inkomen. Daarom is het belangrijk dat ook ondernemers in hun inkomen worden gecompenseerd. Aanstaande donderdag vragen we hier opnieuw aandacht voor in het periodiek overleg met het kabinet,” aldus Vonhof.