Ongeveer één op de zeven werkende Amsterdammers ervaart discriminatie op het werk, blijkt uit recent onderzoek van OIS. De gemeente start daarom op 5 oktober Diversity Day, een vervolg van de anti-discriminatiecampagne Kom Op Amsterdam. De campagne richt zich dit keer specifiek op de arbeidsmarkt.
Vijftien procent van de werkende Amsterdammers geeft aan de afgelopen twaalf maanden discriminatie op de werkvloer te hebben ervaren. Kwetsende grappen en opmerkingen zijn de meest genoemde vorm van discriminatie op de werkvloer, en dan met name op basis van huidskleur of herkomst, leeftijd en geslacht. In de campagne roepen Amsterdammers uit onder meer de zorg, bouw, transport en horeca andere werkenden op om voor elkaar op te komen als ze getuige zijn van discriminatie van collega’s.
Afkomst en leeftijd
Mensen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond, uitzendkrachten, jongeren en vrouwen ervaren vaker discriminatie dan andere groepen. En die discriminatie kan grote gevolgen hebben: mensen die discriminatie ervaren op de werkplek zijn doorgaans minder tevreden met hun werk en ze voelen zich minder gelukkig en minder gezond dan anderen. Een van de gevolgen is ziekteverzuim, en uiteindelijk meer personeelsverloop. Werkgevers, branche- en koepelorganisaties hebben zich inmiddels aangesloten bij de campagne.
De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink van Diversiteit noemt discriminatie onacceptabel, ook op de werkvloer. “De cijfers uit het onderzoek zijn confronterend en laten zien dat het anders moet. Met deze campagne roepen we werkgevers en werknemers op zich uit te spreken tegen discriminatie.” Ook Michal van Dantzig, bestuurslid van MKB-Amsterdam, vindt dat de werkvloer bij uitstek een veilige plek moet zijn waar je jezelf mag zijn én geaccepteerd wordt. “Je komt er immers elke dag. We hebben als collega’s een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor die veiligheid en inclusie.”
Toolkit
MKB-Amsterdam roept daarom zijn duizenden leden op om de oproep te delen, zegt Van Dantzig. “Kom voor elkaar op!” Ook VNO-NCW, het GVB en andere organisaties hebben zich al bij de campagne aangesloten. Op de campagnewebsite Kom Op Amsterdam staat een toolkit die werknemers en werkgevers kunnen gebruiken om hun steun voor de campagne te uiten en bij te dragen aan een inclusieve werkomgeving.