Ongeveer één op de zeven werkende Amsterdammers ervaart discriminatie op het werk, blijkt uit recent onderzoek van OIS. De gemeente start daarom op 5 oktober Diversity Day, een vervolg van de anti-discriminatiecampagne Kom Op Amsterdam. De campagne richt zich dit keer specifiek op de arbeidsmarkt.

Vijftien procent van de werkende Amsterdammers geeft aan de afgelopen twaalf maanden discriminatie op de werkvloer te hebben ervaren. Kwetsende grappen en opmerkingen zijn de meest genoemde vorm van discriminatie op de werkvloer, en dan met name op basis van huidskleur of herkomst, leeftijd en geslacht. In de campagne roepen Amsterdammers uit onder meer de zorg, bouw, transport en horeca andere werkenden op om voor elkaar op te komen als ze getuige zijn van discriminatie van collega’s.

Afkomst en leeftijd

Mensen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond, uitzendkrachten, jongeren en vrouwen ervaren vaker discriminatie dan andere groepen. En die discriminatie kan grote gevolgen hebben: mensen die discriminatie ervaren op de werkplek zijn doorgaans minder tevreden met hun werk en ze voelen zich minder gelukkig en minder gezond dan anderen. Een van de gevolgen is ziekteverzuim, en uiteindelijk meer personeelsverloop. Werkgevers, branche- en koepelorganisaties hebben zich inmiddels aangesloten bij de campagne.

De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink van Diversiteit noemt discriminatie onacceptabel, ook op de werkvloer. “De cijfers uit het onderzoek zijn confronterend en laten zien dat het anders moet. Met deze campagne roepen we werkgevers en werknemers op zich uit te spreken tegen discriminatie.” Ook Michal van Dantzig, bestuurslid van MKB-Amsterdam, vindt dat de werkvloer bij uitstek een veilige plek moet zijn waar je jezelf mag zijn én geaccepteerd wordt. “Je komt er immers elke dag. We hebben als collega’s een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor die veiligheid en inclusie.”

Toolkit

MKB-Amsterdam roept daarom zijn duizenden leden op om de oproep te delen, zegt Van Dantzig. “Kom voor elkaar op!” Ook VNO-NCW, het GVB en andere organisaties hebben zich al bij de campagne aangesloten. Op de campagnewebsite Kom Op Amsterdam staat een toolkit die werknemers en werkgevers kunnen gebruiken om hun steun voor de campagne te uiten en bij te dragen aan een inclusieve werkomgeving.


Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam heeft er jaren om gevraagd en nu gaat hij er komen: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden.

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Pien Thate van MKB-Amsterdam benadrukt dat winkelgebieden een essentiële spil zijn in de lokale economie van de stad: ‘Winkelgebieden dragen bij aan de leefbaarheid, veiligheid en inclusiviteit van de stad.’

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Het format van de MKB-groeiborrel gaat flink op de schop. De donderdag wordt ingeruild voor de maandagavond. Iedere eerste maandag van de maand, te beginnen op 1 november, zijn leden en niet-leden van harte welkom. Waarbij onder andere de winnaars van Product van de Maand worden bekendgemaakt!

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Tijdens de bijeenkomst van De Markt van Morgen op 16 november, treedt Yvette Watson van PHI Factory op als moderator: ‘We schrijven geen visies, maar we brengen alles naar de praktijk.’

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Waar liggen volgens de politie de grootste gevaren en is er genoeg geld én samenwerking om erger te voorkomen? Theo van der Plas, programmadirecteur Digitalisering en Cybercrime, geeft vijf tips.