Ongeveer één op de zeven werkende Amsterdammers ervaart discriminatie op het werk, blijkt uit recent onderzoek van OIS. De gemeente start daarom op 5 oktober Diversity Day, een vervolg van de anti-discriminatiecampagne Kom Op Amsterdam. De campagne richt zich dit keer specifiek op de arbeidsmarkt.

Vijftien procent van de werkende Amsterdammers geeft aan de afgelopen twaalf maanden discriminatie op de werkvloer te hebben ervaren. Kwetsende grappen en opmerkingen zijn de meest genoemde vorm van discriminatie op de werkvloer, en dan met name op basis van huidskleur of herkomst, leeftijd en geslacht. In de campagne roepen Amsterdammers uit onder meer de zorg, bouw, transport en horeca andere werkenden op om voor elkaar op te komen als ze getuige zijn van discriminatie van collega’s.

Afkomst en leeftijd

Mensen met een Marokkaanse of Turkse achtergrond, uitzendkrachten, jongeren en vrouwen ervaren vaker discriminatie dan andere groepen. En die discriminatie kan grote gevolgen hebben: mensen die discriminatie ervaren op de werkplek zijn doorgaans minder tevreden met hun werk en ze voelen zich minder gelukkig en minder gezond dan anderen. Een van de gevolgen is ziekteverzuim, en uiteindelijk meer personeelsverloop. Werkgevers, branche- en koepelorganisaties hebben zich inmiddels aangesloten bij de campagne.

De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink van Diversiteit noemt discriminatie onacceptabel, ook op de werkvloer. “De cijfers uit het onderzoek zijn confronterend en laten zien dat het anders moet. Met deze campagne roepen we werkgevers en werknemers op zich uit te spreken tegen discriminatie.” Ook Michal van Dantzig, bestuurslid van MKB-Amsterdam, vindt dat de werkvloer bij uitstek een veilige plek moet zijn waar je jezelf mag zijn én geaccepteerd wordt. “Je komt er immers elke dag. We hebben als collega’s een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor die veiligheid en inclusie.”

Toolkit

MKB-Amsterdam roept daarom zijn duizenden leden op om de oproep te delen, zegt Van Dantzig. “Kom voor elkaar op!” Ook VNO-NCW, het GVB en andere organisaties hebben zich al bij de campagne aangesloten. Op de campagnewebsite Kom Op Amsterdam staat een toolkit die werknemers en werkgevers kunnen gebruiken om hun steun voor de campagne te uiten en bij te dragen aan een inclusieve werkomgeving.


Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn dichterbij dan je denkt. En ook voor jou als ondernemer wellicht belangrijker dan je denkt! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via MKB-Amsterdam de belangrijkste ontwikkelingen!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

VVD blijft inzetten op afstel reclamebelasting

De Amsterdamse VVD-lijsttrekker Claire Martens ziet in het uitstel van de invoering van de reclamebelasting slechts een eerste stap. ‘We zijn principieel tegen reclamebelasting, ook buiten de lockdown.’

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Hoe zet je social media in voor je bedrijf?

Wil je meer bekendheid van je bedrijf of in contact komen met je doelgroep, je merk versterken, meer bezoekers op je website en/of je online sales boosten? Als je daar alle ins en outs van wilt weten, meld je dan nu gratis aan voor de workshop!

Komt van uitstel afstel?

Komt van uitstel afstel?

De door veel ondernemers verfoeide reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Dit maakte wethouder Everhardt vanmiddag bekend. Voorzitter Bart Drenth is hier blij mee. “In maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. En hopelijk komt van uitstel, afstel”.