Afgelopen week werd bekend dat ondernemers tot maart niet hoeven te betalen voor naamborden, menukaarten en andere uitingen die vanaf de openbare weg te zien zijn. Daar zijn we als MKB Amsterdam natuurlijk blij mee! Maar hoe denken ze in de Stopera eigenlijk over die reclamebelasting? Dat zoeken we uit in deze nieuwe aflevering van MKB TV.
De herinvoering van de reclamebelasting (nadat deze in 2020 werd afgeschaft) kon op veel onbegrip en frustratie rekenen vanuit ondernemers in de stad. Zij vonden de belasting niet proportioneel en de timing van de herinvoering – middenin een lockdown – ongelukkig. Dat de regeling nu is uitgesteld is voor hen dus een welkome meevaller.
Meningen niet onverdeeld
Uit navraag bij raadspartijen GroenLinks, VVD en D66 blijkt dat de meningen in de lokale politiek niet onverdeeld zijn als het op de reclamebelasting aankomt. GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink is voorstander van de reclamebelasting omdat ”reclame – en zeker grote borden – wel iets met de openbare ruimte doet.” Desalniettemin is hij voor de ondernemers blij met de uitstel van twee maanden. ”Ik hoop dat zij hier, zeker in deze zware tijd, mee zijn geholpen.”
In 2020 pleitte MKB Amsterdam al eerder voor afschaffing van de reclamebelasting. En met succes! Over de gevolgen voor ondernemers maakten we toen deze aflevering MKB TV:
Heb jij ook urgente vragen of opmerkingen over de invoering van de reclamebelasting? Mail dan naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl of vermeld @mkbamsterdam in een tweet. Op de website van de Gemeente Amsterdam staat meer informatie over reclamebelasting.