Afgelopen week werd bekend dat ondernemers tot maart niet hoeven te betalen voor naamborden, menukaarten en andere uitingen die vanaf de openbare weg te zien zijn. Daar zijn we als MKB Amsterdam natuurlijk blij mee! Maar hoe denken ze in de Stopera eigenlijk over die reclamebelasting? Dat zoeken we uit in deze nieuwe aflevering van MKB TV.

De herinvoering van de reclamebelasting (nadat deze in 2020 werd afgeschaft) kon op veel onbegrip en frustratie rekenen vanuit ondernemers in de stad. Zij vonden de belasting niet proportioneel en de timing van de herinvoering – middenin een lockdown – ongelukkig. Dat de regeling nu is uitgesteld is voor hen dus een welkome meevaller.

Meningen niet onverdeeld

Uit navraag bij raadspartijen GroenLinks, VVD en D66 blijkt dat de meningen in de lokale politiek niet onverdeeld zijn als het op de reclamebelasting aankomt. GroenLinks-lijsttrekker Rutger Groot Wassink is voorstander van de reclamebelasting omdat ”reclame – en zeker grote borden – wel iets met de openbare ruimte doet.” Desalniettemin is hij voor de ondernemers blij met de uitstel van twee maanden. ”Ik hoop dat zij hier, zeker in deze zware tijd, mee zijn geholpen.”

Ook Elise Moeskops van D66 voelt wel wat voor reclamebelasting: ”De openbare ruimte heeft, zeker in Amsterdam, nou eenmaal commerciële waarde. Daar mag best een prijs tegenover staan.” Ze benadrukt daarbij dat ze zelf ook ondernemer is: ”Ik heb twee restaurants. En ja, je menukaart buiten hangen kost geld, maar als mij dat extra gasten oplevert vind ik het wel de moeite waard.”

VVD-lijsttrekker Claire Martens kan zich daar niet in vinden: ”De VVD is principieel tegen reclamebelasting. Het is waanzin dat je niet gewoon je openingstijden of een foto van een nieuw kapsel in de etalage van je kapperszaak kunt hangen. Afschaffing staat bij ons hoog op de agenda. Niet alleen in coronatijd, maar in het algemeen.”

In 2020 pleitte MKB Amsterdam al eerder voor afschaffing van de reclamebelasting. En met succes! Over de gevolgen voor ondernemers maakten we toen deze aflevering MKB TV:

Heb jij ook urgente vragen of opmerkingen over de invoering van de reclamebelasting? Mail dan naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl of vermeld @mkbamsterdam in een tweet. Op de website van de Gemeente Amsterdam staat meer informatie over reclamebelasting.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Fabiënne Mucuk

Fabiënne Mucuk

Redacteur MKB-Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!