Regelmatig plaatsen we berichten over ondernemers die door coronamaatregelen in zwaar weer verkeren. Gelukkig horen we ook verhalen van ondernemers die weten hoe ze met de huidige situatie om kunnen gaan. Eén van hen is Glenn van Dijke van kapsalon Headquarters Amsterdam in de Pijp.
Van Dijke begint zijn verhaal stellig: ‘’Als je nu in zwaar weer komt heb je je zaken niet op orde. Natuurlijk weet ik dat het voor starters anders is, dan is het moeilijker om met de coronamaatregelen om te gaan. Voor ondernemers die al jaren bestaan denk ik dat er wel een manier is om je hier tegen te weren.’’
Zo heeft Van Dijke een aantal oplossingen bedacht om niet in financiële problemen te komen: ‘’Allereerst geven we onze klanten twintig procent korting op hun behandeling. Dat doen we in eerste instantie om ons 20-jarig jubileum te vieren, maar ook om zo de omzet te temperen. Dat is een weloverwogen keuze met het oog op berekening van de steunmaatregelen (hoogte van de omzet is bepalend bij de hoogte van financiële steun waarop een ondernemer recht heeft, red.). Ook is het een bedankje naar de klanten. Zij steunen ons in lastige tijden en wij bieden deze korting als gebaar van dank.’’
Zoek uit waar je wel en niet recht op hebt
Verder geeft Van Dijke aan dat hij geen extra dagen werkt nu de salon weer open is: ‘’Ik wil niet dat ik straks mezelf voorbij loop en uiteraard wil ik dat ook voor mijn personeel niet. Straks is iedereen overwerkt en dat is niet de bedoeling. Bovendien komt dat de kwaliteit van ons werk niet ten goede en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.’’
Voor ondernemers die in problemen verkeren heeft Van Dijke een tip: ‘’Zoek allereerst heel goed uit waar je wel en niet recht op hebt. Vraag niet van alles klakkeloos aan en zorg ook dat je voorbereid bent op eventuele terugbetaling. Zo zet ik alle NOW die ik ontvang op een spaarrekening zodat ik het niet uitgeef. Ik weet namelijk toch al dat ik het weer moet terugbetalen.’’ Verder adviseert Van Dijke om scherp te zijn. ‘’Als je vindt dat je onterecht een rekening krijgt, wees dan snel en alert met bezwaar aantekenen. Denk niet: ‘Ik regel het morgen wel’, want dan ben je ook druk en kom je er weer niet aan toe. Snel en alert zijn, ook dat hoort bij ondernemen.’’