Een goed functionerend openbaar vervoer netwerk is essentieel voor verduurzaming van het transport in een dichtbevolkt gebied als Nederland. Dat schrijft Bart Drenth, voorzitter MKB-Amsterdam en voorzitter van de Reizigers Advies Raad van de vervoersregio Amsterdam, deze week in de Volkskrant. ‘Een goed netwerk van treinen, bussen, trams en metro’s maakt dat iedereen binnen acceptabele tijd op zijn bestemming kan komen. Een goed ov ontsluit woonwijken en is vaak een randvoorwaarde voor projectontwikkelaars om te beginnen met de broodnodige woningbouw.’
Broodnodige omslag in denken
Drenth vraagt zich in het opiniestuk ook af hoe het kabinet niet in ziet dat de meest voor de hand liggende manier om de uitstoot van stikstof en CO2 van wegverkeer te verminderen, een systeemsprong in het ov is. ‘Nederland is met de stikstofcrisis, klimaatverandering en de woningnood in een bestuurlijke bankschroef beland. We staan op een kruispunt in onze geschiedenis. Dichtbevolkte steden als Tokio, Singapore, Londen en Parijs lieten al zien dat een hoogwaardig openbaar vervoer de beste oplossing is voor een dichtbevolkt gebied. Het is te hopen dat Kamerleden, coalitie en oppositie hun energie in deze broodnodige omslag in het denken gaan steken. We lopen immers enorm achter.’