Ook deze maand hebben we weer een bijzondere editie van het Product van de Maand. Waar de competitie afgelopen maand nog in het teken stond van digitale producten, staat februari geheel in het teken van producten en bedrijven waarvan vrouwelijke ondernemers (mede-)eigenaar zijn. De taak om te nomineren was deze maand in handen van EQUALS, een memberclub die zich volop inzet voor meer genderdiversiteit op de werkvloer en het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap. Dieuwke van Buren van EQUALS vertelt over de nominaties.
EQUALS zet zich op verschillende manieren in om vrouwelijke ondernemers te helpen in hun carrière. Dieuwke: “Je ziet vaak dat vrouwen echt wel willen ondernemen, maar denken dat de stap naar het ondernemerschap te groot is. Mannen doen het vaak gewoon en vrouwen denken nog te vaak dat ze dat niet kunnen. Wij helpen ze daarmee op weg.”
Een heel belangrijke stap daarin is het creëren en presenteren van vrouwelijke rolmodellen. “Zij zijn het levende bewijs dat het wel degelijk mogelijk is. Als andere vrouwen die rolmodellen zien, worden ze zich ook bewust van de mogelijkheden die er voor hen zijn. Daar begint het mee.”
‘De weg naar succes wordt vaak niet gezien’
De nominaties van vrouwelijke ondernemers in de strijd om de titel ‘Product van de Maand’ februari is dan ook een mooie manier om bij te dragen aan die exposure van vrouwelijk ondernemerschap. Dieuwke: “We hebben gekeken naar een mooie variatie in de producten, in verschillende categorieën.” Wat ook belangrijk is om met deze selectie te laten zien: dit zijn niet altijd ondernemingen die het al helemaal gemaakt hebben. “Veel van de kanshebbers zitten nog in de ‘bouwende’ fase van hun bedrijf en dat vinden we ook heel belangrijk om te laten zien. Ondernemen is gewoon heel hard werken en de weg naar succes wordt vaak niet gezien.”
Ze vervolgt: “No Fairytales (één van de titelkanshebbers) is bijvoorbeeld een bedrijf dat ik al van begin af aan volg. Nu kennen veel mensen het merk omdat het in veel supermarkten te vinden is, maar er is zoveel tijd en moeite in gestoken om dat te bereiken. Kumasi (een andere kanshebber) is bijvoorbeeld ook zo’n bedrijf waar onwijs veel effort in wordt gestoken, en dat doen de andere kanshebbers ook zeker.”
Wat de genomineerden volgens Dieuwke met elkaar gemeen hebben is tot slot hun impact. “Omdat ze duurzaam zijn, gezond, of juist sociaal met hart voor de wereld. Deze vrouwelijke ondernemers brengen echt de mooie producten van de toekomst op de markt.”