Met hulp van een Europese subsidie gaat de werkgroep Duurzaamheid van MKB-Amsterdam Amsterdamse ondernemers ondersteunen met het verduurzamen van hun bedrijf. Jack Stuifbergen, voorzitter van de werkgroep, eigenaar van Breedweer en impact ondernemer, vertelt over de totstandkoming van de Europese samenwerking. ‘MKB-Amsterdam is verbonden aan Amsterdam Impact, een initiatief van de gemeente Amsterdam om impact ondernemerschap te bevorderen. Deze vorm van ondernemen streeft ernaar om de wereld een betere plek te maken door het bereiken van zogenaamde Social Development Goals. Via Amsterdam Impact werden we door de gemeente Alborg (DK) gevraagd om samen een Europese subsidie aan te vragen. Het doel? Amsterdamse ondernemers te helpen met verduurzamen van hun bedrijf.’

Maatschappelijk rendement staat bovenaan

‘De eerste stap is dat we tien – bij voorkeur lokale – bedrijven vinden om samen concrete stappen in de richting van verduurzaming te zetten’, legt Stuifbergen uit. De bedoeling is dat de gemeente hiermee ‘local green deals’ gaat sluiten. Met behulp van deze green deals kunnen lokale mkb ondernemers makkelijker hun duurzaamheidsuitdagingen aanpakken. Voorwaarde voor leveranciers die willen meedoen aan dit CLIMAA-project is dat het om impact gedreven organisaties gaat. De creatie van maatschappelijk rendement staat hierbij centraal. Stuifbergen legt uit wat dat betekent. ‘Bij maatschappelijk rendement kun je allereerst denken aan het aan het werk helpen van mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Dat levert de maatschappij netto winst op en blijere mensen. Daarnaast win je als samenleving door verduurzaming; dat kun je heel breed bekijken, van een duurzaam businessmodel tot isolatie van de spouwmuren. Zolang het maar CO2 reductie oplevert.’

Steek je kop niet in het zand

‘Ik ben heel blij dat we dit project hebben binnengehaald, zegt Stuifbergen, ‘we kunnen zo heel veel ondernemers helpen om hun bedrijven te verduurzamen. Ik vind het ontzettend belangrijk dat ondernemers zich ervan bewust worden dat ze nu moeten doorpakken. Stuifbergen schetst het beeld van de bakker op de hoek, die in deze lastige tijden “alleen” bezig is met ondernemen. ‘Deze kleine bedrijven hebben geen ruimte om zich bezig te houden met de toekomst. Maar ik voorzie dat bedrijven die nu geen duurzaamheidsplannen hebben over vijf tot tien jaar geen bestaansrecht meer hebben. De boetes kunnen enorm gaan oplopen als ze niet voldoen aan de milieu eisen.’ Door het CLIMAA project krijgen ondernemers tools en kennis om hun bedrijf te verduurzamen. Stuifbergen maakt de vergelijking met Tesla. ‘Tien jaar geleden kreeg je geld toe om een Tesla te kopen, nu moet je er dik voor betalen. Datzelfde gaat gelden voor duurzaamheidsadvies.’

Doe mee!

Ben je een ondernemer uit de MRA-regio met diensten of producten die duurzaamheid bevorderen? Meld je dan aan voor het CLIMAA project bij projectleider Antje Ludwig-van Schaagen via info@mkb-amsterdam.nl. De enige voorwaarde: ‘Alle bedrijven zijn welkom, er is geen voorsortering, maar we willen wel dat de ondernemers intrinsiek gemotiveerd zijn om mee te doen.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

MKB wil langere ontheffing vrachtauto’s voor uitstootvrijezone

MKB wil langere ontheffing vrachtauto’s voor uitstootvrijezone

MKB-Metropool Amsterdam pleit bij de gemeente voor een langere ontheffingsmogelijkheid voor vrachtauto’s dan tot 1 januari 2030. Vicevoorzitter Guido Frankfurther: “Zeker in huidige economische situatie met torenhoge bedrijfslasten en Coronaschulden die nu moeten worden terugbetaald, kan je niet verlangen dat ondernemers hun vrachtauto’s uit 2018 of 2019 op 1 januari 2025 de deur uitdoen”

Ook Guido Frankfurther zakt voor tramexamen

Ook Guido Frankfurther zakt voor tramexamen

Vicevoorzitter MKB-Metropool Amsterdam Guido Frankfurther kijkt kritisch naar het tramexamen van de GVB. Frankfurther erkent het belang van snelheids- en vaardigheidstesten, maar meent dat de lat wel erg hoog wordt gelegd: “Veiligheid voorop, maar op deze manier wordt het personeelstekort natuurlijk nooit ingelopen”.

CLIMAA: Gesloten Impact Deals

CLIMAA: Gesloten Impact Deals

De Impact Deals zijn inmiddels gesloten! Lees hieronder meer over de acht Impact Deals ontwikkeld door tien ambitieuze MKB-ers.