Voor wie geen Spaans kent en dat is de meerderheid is de Nederlandse vertaling van Dranquilo: Drank Kilo. Een kilo drank. Het tegengestelde wat met de nieuwe campagne bereikt moet worden. Na ‘Glaasje op laat je rijden’ en de ‘wie is de BOB’ is er nu na dertig jaar notabene ineens een campagne ‘Dranquilo’. Bedacht door staatssecretaris Blokhuis, partijgenoot van Mark Rutte. De partij die toch al bekend staat haar overwinningen te vieren met een goed gevuld glas. Dranquilo, hoe bedenk je het? Dat bereikt maar een klein deel van de Nederlandse bevolking. Weggegooid geld (dat beter naar de horeca had kunne worden geschonken) en dat nog in de peperdure Coronatijd.

En dan de timing. Een lockdown met kerst en oud en nieuw, de horeca gesloten. Dus we sluiten de horeca en verbieden mentaal alcohol.  Wie kan dat nog volgen? Waarom dat ene gezellige ‘lockdown’ glaasje niet aan ons gegund? Terwijl na ieder Corona debat voorspelbaar kabinet en kamer afkicken met een slok. Wat is daar mis mee? Maar het kan natuurlijk dat Blokhuis zelf van de blauwe knoop is of lid is van de voetbalclub AGOVV, de Apeldoornse Geheel Onthouders Voetbal Vereniging.

Bedrijfskundig is interessant wat hier is fout gegaan. Ten eerste: de overheid stelt zich als ondernemer op terwijl haar rol voorwaarden scheppend moet zijn. Een ondernemer focust zich op doelgroep, klant en product. Het product van de overheid is niet drank, maar gezondheid van de burgers. Noem dat dan! Licht in een campagne toe waarom die gezondheid beter zou kunnen. Of bevorder het drinken van volle melk, daar hebben de boeren dan ook nog iets aan. Ten tweede: non communicatie tussen departementen. Hoe haal je het in je hoofd zo’n campagne te voeren terwijl de horeca op sterven na dood is en de tap ook nog eens is gesloten? Beschamend. Ten derde: luister naar de deskundigen. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft al jaren geleden geadviseerd dat campagnes waarin drank genoemd wordt af te raden is en niet effectief. Ten vierde: houd je aan je eigen rol. Ten vijfde: het is niet vernieuwend na dertig jaar hetzelfde weer te doen.

Innovatie is in ieder geval vooruitkijken. Curieus is dat zelfs het in 1913 opgerichte AGOVV al in 1921 de betekenis van haar naam veranderde in “Alleen Gezamenlijk Oefenen Voert Verder” en de tap opende. Mooie naam voor een overheidscampagne ook. Gericht op gezondheid.

 

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...