Geen boekwinkel in de Bijlmer?! We decided to change that!! Zo luidt het motto van De Bijlmer Bookstore op de eigen website. Oprichters Nathifa en Zuwena Elshot wilden ruim twee jaar geleden een plek creëren waar iedereen zich her- en erkend voelt en zichzelf kan ontplooien in een inclusievere buurt. De bestaande voorzieningen sloten niet aan op de bevolkingssamenstelling in de buurt, dus het was hoog tijd voor een nieuw initiatief.

De boekwinkel verkoopt losse producten, maandelijkse boekabonnementen en verhuurt boeken aan onder meer scholen en bedrijven. ‘Onze doelgroep zijn in eerste instantie de inwoners van Zuidoost, maar we richten ons ook op de regio Amsterdam en inmiddels weten mensen uit het hele land ons te vinden.’ Op Instagram heeft de Bijlmer Bookstore inmiddels bijna tweeduizend volgers.

Het moment van de formele start van hun onderneming viel voor Nathifa en Zuwena vrijwel samen met het abrupte begin van de coronacrisis. Een slechte timing, zou je zeggen. En hoewel de crisis inderdaad op een heel vervelend moment kwam, bleek ook hier weer: elk nadeel heeft zijn voordeel. ‘Zo hebben wij in een korte tijd snel een eigen website in elkaar gezet. Verder konden onze kleinschalige activiteiten, zoals signeersessies en online boekenclub, wel doorgaan.’

Bookstore

Nu het waarschijnlijk binnenkort toch weer mogelijk is om ook meer mensen in levende lijve te ontvangen, zijn Nathifa en Zuwena nog wel naarstig op zoek naar een niet al te dure ruimte – bij voorkeur in Zuidoost – van waaruit ze hun activiteiten op een stabiele basis voort te zetten – suggesties zijn meer dan welkom! Er staat nog wel het één en ander op de rol. ‘De ambitie is een toegankelijke locatie, een grotere collectie en een eigen uitgeverij die meer kansen bied aan zwarte schrijvers.’

Bijlmer Bookstore is één van de deelnemers aan de challenge Boost je Buurt. Per stadsdeel werden vier ondernemers geselecteerd, aan de hand van criteria als de mate van impact en het verdienmodel. Inwoners van Amsterdam kunnen nog tot woensdag 16 juni stemmen op hun favoriete onderneming. De drie ondernemingen met de meeste stemmen krijgen 2.500, 5.000 en 7.500 euro. ‘En dat zijn voor ons zeer welkome bedragen’. Stemmen voor Boost je Buurt kan hier.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!