Geen boekwinkel in de Bijlmer?! We decided to change that!! Zo luidt het motto van De Bijlmer Bookstore op de eigen website. Oprichters Nathifa en Zuwena Elshot wilden ruim twee jaar geleden een plek creëren waar iedereen zich her- en erkend voelt en zichzelf kan ontplooien in een inclusievere buurt. De bestaande voorzieningen sloten niet aan op de bevolkingssamenstelling in de buurt, dus het was hoog tijd voor een nieuw initiatief.

De boekwinkel verkoopt losse producten, maandelijkse boekabonnementen en verhuurt boeken aan onder meer scholen en bedrijven. ‘Onze doelgroep zijn in eerste instantie de inwoners van Zuidoost, maar we richten ons ook op de regio Amsterdam en inmiddels weten mensen uit het hele land ons te vinden.’ Op Instagram heeft de Bijlmer Bookstore inmiddels bijna tweeduizend volgers.

Het moment van de formele start van hun onderneming viel voor Nathifa en Zuwena vrijwel samen met het abrupte begin van de coronacrisis. Een slechte timing, zou je zeggen. En hoewel de crisis inderdaad op een heel vervelend moment kwam, bleek ook hier weer: elk nadeel heeft zijn voordeel. ‘Zo hebben wij in een korte tijd snel een eigen website in elkaar gezet. Verder konden onze kleinschalige activiteiten, zoals signeersessies en online boekenclub, wel doorgaan.’

Bookstore

Nu het waarschijnlijk binnenkort toch weer mogelijk is om ook meer mensen in levende lijve te ontvangen, zijn Nathifa en Zuwena nog wel naarstig op zoek naar een niet al te dure ruimte – bij voorkeur in Zuidoost – van waaruit ze hun activiteiten op een stabiele basis voort te zetten – suggesties zijn meer dan welkom! Er staat nog wel het één en ander op de rol. ‘De ambitie is een toegankelijke locatie, een grotere collectie en een eigen uitgeverij die meer kansen bied aan zwarte schrijvers.’

Bijlmer Bookstore is één van de deelnemers aan de challenge Boost je Buurt. Per stadsdeel werden vier ondernemers geselecteerd, aan de hand van criteria als de mate van impact en het verdienmodel. Inwoners van Amsterdam kunnen nog tot woensdag 16 juni stemmen op hun favoriete onderneming. De drie ondernemingen met de meeste stemmen krijgen 2.500, 5.000 en 7.500 euro. ‘En dat zijn voor ons zeer welkome bedragen’. Stemmen voor Boost je Buurt kan hier.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Hulp bedrijfsleven nodig bij grote transities’

‘Hulp bedrijfsleven nodig bij grote transities’

De Amsterdams economie groeit, maar de verdeling van de brede welvaart loopt achter. Om het welzijn van de Amsterdammers te bevorderen zijn grote transities nodig. Op de bijeenkomst ‘De Staat van de Stad’ waren politiek en bedrijfsleven het unaniem eens: de creativiteit en innovatiekracht van de private sector moet worden ingezet om samen met het stadsbestuur deze uitdagingen aan te gaan.

Kringshoppen: vanuit je luie stoel naar de kringloopwinkel

Kringshoppen: vanuit je luie stoel naar de kringloopwinkel

Tijdens de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel klommen de mannen van Kringshoppen op de zeepkist. Met Kringshoppen kun je online naar de kringloopwinkel. Dat betekent meer exposure voor aangeboden producten én meer winkelgemak. Verdient jouw bedrijf ook aandacht en exposure? Kom aanstaande maandag 4 juli ook naar onze Groeiborrel in de Pijp.

Koffie van Hoofdkwartier Koffiebranderij aan kop in strijd om publieksprijs!

Koffie van Hoofdkwartier Koffiebranderij aan kop in strijd om publieksprijs!

Wijn, koffie, melk, chocola en kaas: deze producten uit Amstelveen zijn genomineerd voor het Product van de Maand juni. Deze week heeft de koffie van Hoofdkwartier Koffiebranderij een grote inhaalslag gemaakt! Ze staan nu aan kop in de peiling. Wil jij je favoriete product steunen? Je kan nog stemmen!

‘Steun nodig voor ondernemers op rand van faillissement’

‘Steun nodig voor ondernemers op rand van faillissement’

MKB-Amsterdam voorzitter Bart Drenth vindt dat bedrijven in de knel hulp moeten krijgen: ‘Hoewel de lockdowns al enige tijd achter ons liggen, laten de economische gevolgen ervan zich voor veel bedrijven nu pas goed voelen.’

Middelingsregeling: maak er gebruik van zolang het kan

Middelingsregeling: maak er gebruik van zolang het kan

De Middelingsregeling voor sterk wisselende inkomens wordt afgeschaft in 2023. Peter Herrebout, bestuurslid MKB-Amsterdam, vindt dit moeilijk te begrijpen. ‘De fiscus moet leren omdenken. Voor een kleine ondernemer kan dit net het verschil uit maken om overeind te blijven. Deze regeling ondersteunt ondernemerschap.’

Leer effectief je social media inzetten

Leer effectief je social media inzetten

Wilco Verdoold, docent bij de Hogeschool van Amsterdam, ziet dat veel bedrijven geen social media strategie hebben: ‘Natuurlijk moet je dingen uitproberen en jezelf de kans geven dingen te leren en ervaren, maar steeds opnieuw proberen zonder te leren is zonde.’ Kom 4 juli naar de gratis workshop!