Geen boekwinkel in de Bijlmer?! We decided to change that!! Zo luidt het motto van De Bijlmer Bookstore op de eigen website. Oprichters Nathifa en Zuwena Elshot wilden ruim twee jaar geleden een plek creëren waar iedereen zich her- en erkend voelt en zichzelf kan ontplooien in een inclusievere buurt. De bestaande voorzieningen sloten niet aan op de bevolkingssamenstelling in de buurt, dus het was hoog tijd voor een nieuw initiatief.

De boekwinkel verkoopt losse producten, maandelijkse boekabonnementen en verhuurt boeken aan onder meer scholen en bedrijven. ‘Onze doelgroep zijn in eerste instantie de inwoners van Zuidoost, maar we richten ons ook op de regio Amsterdam en inmiddels weten mensen uit het hele land ons te vinden.’ Op Instagram heeft de Bijlmer Bookstore inmiddels bijna tweeduizend volgers.

Het moment van de formele start van hun onderneming viel voor Nathifa en Zuwena vrijwel samen met het abrupte begin van de coronacrisis. Een slechte timing, zou je zeggen. En hoewel de crisis inderdaad op een heel vervelend moment kwam, bleek ook hier weer: elk nadeel heeft zijn voordeel. ‘Zo hebben wij in een korte tijd snel een eigen website in elkaar gezet. Verder konden onze kleinschalige activiteiten, zoals signeersessies en online boekenclub, wel doorgaan.’

Bookstore

Nu het waarschijnlijk binnenkort toch weer mogelijk is om ook meer mensen in levende lijve te ontvangen, zijn Nathifa en Zuwena nog wel naarstig op zoek naar een niet al te dure ruimte – bij voorkeur in Zuidoost – van waaruit ze hun activiteiten op een stabiele basis voort te zetten – suggesties zijn meer dan welkom! Er staat nog wel het één en ander op de rol. ‘De ambitie is een toegankelijke locatie, een grotere collectie en een eigen uitgeverij die meer kansen bied aan zwarte schrijvers.’

Bijlmer Bookstore is één van de deelnemers aan de challenge Boost je Buurt. Per stadsdeel werden vier ondernemers geselecteerd, aan de hand van criteria als de mate van impact en het verdienmodel. Inwoners van Amsterdam kunnen nog tot woensdag 16 juni stemmen op hun favoriete onderneming. De drie ondernemingen met de meeste stemmen krijgen 2.500, 5.000 en 7.500 euro. ‘En dat zijn voor ons zeer welkome bedragen’. Stemmen voor Boost je Buurt kan hier.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Interactieve realtime kaart bereikbaarheid komt eraan!

Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam heeft er jaren om gevraagd en nu gaat hij er komen: een digitale kaart waarop ondernemers interactief en realtime kunnen zien welke ontheffingen zij nodig hebben en hoe een bestemming te bereiken is zonder vast te lopen of om te hoeven rijden.

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Gemeente: werk meer samen met winkeliers!

Pien Thate van MKB-Amsterdam benadrukt dat winkelgebieden een essentiële spil zijn in de lokale economie van de stad: ‘Winkelgebieden dragen bij aan de leefbaarheid, veiligheid en inclusiviteit van de stad.’

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Nieuw format Groeiborrel MKB-Amsterdam

Het format van de MKB-groeiborrel gaat flink op de schop. De donderdag wordt ingeruild voor de maandagavond. Iedere eerste maandag van de maand, te beginnen op 1 november, zijn leden en niet-leden van harte welkom. Waarbij onder andere de winnaars van Product van de Maand worden bekendgemaakt!

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Collectief aan de slag met de circulaire economie

Tijdens de bijeenkomst van De Markt van Morgen op 16 november, treedt Yvette Watson van PHI Factory op als moderator: ‘We schrijven geen visies, maar we brengen alles naar de praktijk.’

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Vijf tips om je te wapenen tegen cybercrime

Waar liggen volgens de politie de grootste gevaren en is er genoeg geld én samenwerking om erger te voorkomen? Theo van der Plas, programmadirecteur Digitalisering en Cybercrime, geeft vijf tips.