Geen boekwinkel in de Bijlmer?! We decided to change that!! Zo luidt het motto van De Bijlmer Bookstore op de eigen website. Oprichters Nathifa en Zuwena Elshot wilden ruim twee jaar geleden een plek creëren waar iedereen zich her- en erkend voelt en zichzelf kan ontplooien in een inclusievere buurt. De bestaande voorzieningen sloten niet aan op de bevolkingssamenstelling in de buurt, dus het was hoog tijd voor een nieuw initiatief.

De boekwinkel verkoopt losse producten, maandelijkse boekabonnementen en verhuurt boeken aan onder meer scholen en bedrijven. ‘Onze doelgroep zijn in eerste instantie de inwoners van Zuidoost, maar we richten ons ook op de regio Amsterdam en inmiddels weten mensen uit het hele land ons te vinden.’ Op Instagram heeft de Bijlmer Bookstore inmiddels bijna tweeduizend volgers.

Het moment van de formele start van hun onderneming viel voor Nathifa en Zuwena vrijwel samen met het abrupte begin van de coronacrisis. Een slechte timing, zou je zeggen. En hoewel de crisis inderdaad op een heel vervelend moment kwam, bleek ook hier weer: elk nadeel heeft zijn voordeel. ‘Zo hebben wij in een korte tijd snel een eigen website in elkaar gezet. Verder konden onze kleinschalige activiteiten, zoals signeersessies en online boekenclub, wel doorgaan.’

Bookstore

Nu het waarschijnlijk binnenkort toch weer mogelijk is om ook meer mensen in levende lijve te ontvangen, zijn Nathifa en Zuwena nog wel naarstig op zoek naar een niet al te dure ruimte – bij voorkeur in Zuidoost – van waaruit ze hun activiteiten op een stabiele basis voort te zetten – suggesties zijn meer dan welkom! Er staat nog wel het één en ander op de rol. ‘De ambitie is een toegankelijke locatie, een grotere collectie en een eigen uitgeverij die meer kansen bied aan zwarte schrijvers.’

Bijlmer Bookstore is één van de deelnemers aan de challenge Boost je Buurt. Per stadsdeel werden vier ondernemers geselecteerd, aan de hand van criteria als de mate van impact en het verdienmodel. Inwoners van Amsterdam kunnen nog tot woensdag 16 juni stemmen op hun favoriete onderneming. De drie ondernemingen met de meeste stemmen krijgen 2.500, 5.000 en 7.500 euro. ‘En dat zijn voor ons zeer welkome bedragen’. Stemmen voor Boost je Buurt kan hier.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn uiteraard voor jou als ondernemer belangrijk! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via onze nieuwsbrief MKB Mail en onze socials de belangrijkste ontwikkelingen.

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Het einde van de gezondheidscrisis is in zicht. Voor veel ondernemers begint nu de economische ellende pas echt. Drenth: ‘We vragen alle overheden om daar rekening mee te houden. Eén van de voorstellen is om ondernemers met schulden als doelgroep op te nemen in de pilot Pauzeknop, dat als doel heeft door de coronacrisis getroffen zelfstandigen te ondersteunen.’

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Ben jij klaar om impact te maken in de stad? Meld je dan aan voor buurtchallenge Boost je Buurt. Je kan als ondernemer een Impact Hub Amsterdam ondernemersprogramma winnen ter waarde van €2.500 én kans maken op een ontwikkelbudget van €2.500, €5.000 of €7.500. Meedoen? Lees snel verder.

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

Studenten van Inholland gaan onder leiding van MKB-Amsterdam bestuurslid Bert Bos aan de slag met het ontwikkelen van duurzaamheidsplannen voor ondernemers. Ondernemers die wel oren hebben naar zo’n plan kunnen zich aanmelden. Binnenkort ook nieuws van Bert Bos over het Product van het Jaar!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!