Is de brief over de voormelding reclamebelasting al bij jou op de deurmat gevallen? Bij kapper Alexander Gravemaker van Alexander Hairstylers aan de Middenweg wel. In zijn geval zat er een fout in de berekening van de gemeente, waardoor hij fors meer reclamebelasting zou moeten betalen dan in werkelijkheid zo is. MKB-Amsterdam waarschuwt dan ook: controleer deze voormelding goed en maak op tijd bezwaar waar nodig! Laat je niet onterecht op kosten jagen. 

De gemeente Amsterdam heft belasting over alle reclame-uitingen op een bedrijfspand die vanaf de openbare weg te zien zijn. Daaronder vallen onder meer vlaggen, naamborden, reclameposters en menukaarten. De hoogte van de belasting is afhankelijk van het oppervlak aan advertentiemateriaal dat wordt gebruikt: hoe meer reclame, hoe hoger de belasting. 

Te hoge belasting berekend

En dat is één van de punten waarbij het in het geval van Gravemaker misging. Volgens de berekening van de gemeente heeft de kapper 14.73 m2 aan reclame-uitingen aan zijn bedrijfspand, terwijl dat in werkelijkheid 5,56 m2 is. Een fors verschil dus.

Daarnaast baseert de gemeente deze foutieve berekening op oude foto’s van het bedrijfspand. Deze dateren van juli 2019. De gemeente geeft op de website aan dat de berekening wordt gemaakt op basis van reclame die vanaf 1 januari 2022 op een bedrijfspand te zien is. Bij het kapperspand van Gravemaker lijkt dit dus niet te zijn gebeurd. 

Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam laat in een schriftelijke reactie aan MKB-Amsterdam weten dit specifieke geval niet te kunnen beoordelen. Wel wijst hij erop dat in algemene zin geldt dat ondernemers “ter controle een voormelding krijgen die gebaseerd is op reclame-uitingen die zijn geregistreerd in het begin van 2022. Deze uitingen zijn geregistreerd met behulp van automatische beeldherkenning.’’ Verder wordt gemeld dat er meerdere keren per jaar wordt gecontroleerd. “De definitieve aanslag die ondernemers in het eerste kwartaal van 2023 ontvangen kan dus verschillen van de voormelding.’’

Meld een foutieve berekening op tijd!

“Ondernemers krijgen nu ter controle een voormelding over de (reclame-)uitingen die wij hebben geregistreerd. Een ondernemer kan wijzigingen doorgeven als deze vindt dat de gegevens onjuist of niet volledig zijn. De afdeling Belastingen beoordeelt dan de reactie”, besluit de woordvoerder. Gravemaker heeft melding gemaakt van de foutieve berekening en is daarmee ook in het gelijk gesteld. 

Zijn probleem is dan misschien afgewend, maar het toont wel aan dat het belangrijk is om oplettend te zijn. In de brief die de kapper ontving staat dat het tot 30 november mogelijk is om gescande reclame in te zien en melding te maken van eventuele fouten. MKB-Amsterdam voorzitter Bart Drenth roept ondernemers op kritisch naar hun voormelding te kijken. “Mocht deze niet kloppen, meld het dan bij de gemeente én bij ons! Ook roep ik de gemeente op: bekijk dit geval nog eens goed en controleer of de methode die nu gehanteerd wordt wel goed werkt.’’

Is bij jouw voormelding reclamebelasting ook een onjuiste berekening gemaakt? Meld het dan bij MKB-Amsterdam! Stuur een mail naar info@mkb-amsterdam.nl en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Eerder maakte MKB-Amsterdam zich hard voor afschaffing van de reclamebelasting. Bekijk hier de reportage:

MKB TV
Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking!

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking!

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking! Vanuit MKB-Metropool Amsterdam verwelkomen wij MUSIAD NEDERLAND als netwerkpartner. Wij willen samen op deze wijze de economie in de MRA regio integreren. Ondernemerschap kent geen grenzen. Daarnaast is...

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...