Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd.
Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap, zegt hij op BNR Nieuwsradio. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”
Te veel korte termijn
Jeroen Lokerse, directeur Nederland van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield, denkt dat het mkb te veel naar de korte termijn kijkt. “Bedrijven kunnen er later achter komen dat een werkplek of een locatie de belangrijkste succesfactor is die je als bedrijf hebt.” Het gaat er uiteindelijk om dat het talent van het bedrijf het best tot zijn recht komt, zegt hij. “We denken kennelijk nu dat dat thuis is. Op de lange termijn willen mensen vast weer meer bij elkaar zitten. Dat zien we ook terug in alle onderzoeken.’
Bijna zestig procent van het groot-mkb zegt thuiswerken te blijven stimuleren. De faciliteiten voor thuiswerkers worden hier ook op afgesteld: ruim veertig procent van het groot-mkb denkt te investeren in de thuiswerkplek van het personeel. TNO meldde eerder al dat 25 procent van de thuiswerkers dit na de coronacrisis sowieso wil blijven doen. Voor de bedrijvenmonitor nodigt Ipsos elke maand in totaal 500 zzp’ers en mkb’ers uit. Ook onderwerpen als werkdruk van personeel en investeringsbeleid komen aan bod.