Het Digitaliseringsoffensief loopt langzaam maar zeker op z’n eind. Aan het einde van dit jaar is het project, waaraan onder meer de gemeente Amsterdam, KplusV en MKB-Amsterdam meewerkten, afgelopen. Dat betekent: de balans opmaken! Wat is er bereikt? Waarom is dit programma zo belangrijk voor de Amsterdamse ondernemers en misschien wel de meest prangende vraag… komt er een vervolg? We bespraken het met Bas Beekman, programmamanager van StartupAmsterdam (gemeente Amsterdam).

StartupAmsterdam zet zich al acht jaar in om het ecosysteem voor techbedrijven in de stad te versterken. “Digitalisering en innovatie zijn belangrijk voor de Amsterdamse economie. Er liggen veel kansen voor ondernemers, maar je ziet vaak – en zeker bij de traditionele mkb’er – dat zij vaak niet voldoende weten wat er op hen afkomt en wat ze met daarmee moeten. De ontwikkelingen gaan dan ook snel, kijk maar naar artificial intelligence bijvoorbeeld. Maar ze hebben er wel mee te maken en ze kunnen er ook profijt van hebben! Dat was reden genoeg om het Digitaliseringsoffensief te starten”, zegt Bas. 

In de afgelopen jaren is er veel bereikt. “Het is een mooi programma geweest. We hebben veel ondernemers bereikt en veel maatwerk geleverd. “Het belangrijkste is misschien wel dat we met het Digitaliseringsoffensief hebben laten zien dat met heel weinig effort soms veel winst kan worden behaald. Er zijn talloze digitale tools waarmee ondernemers hun bedrijf net naar een nieuw plan kunnen tillen. Het is mooi om ze daarmee te helpen en te zien dat bedrijven er direct iets aan hebben.”

Breder verspreiden van innovatie over de stad

“Ik zou het logisch vinden om het programma een vervolg te geven”, vindt Bas dan ook. Op dit moment wordt er een nieuw plan geschreven voor het versterken van de Amsterdamse innovatie-economie. Die plannen zullen binnenkort ook door het college worden besproken. “Het komt nog steeds voor dat een ondernemer nog nooit van een tech-gigant als Molly of Adyen heeft gehoord. En het werkt natuurlijk ook de andere kant op: techbedrijven weten soms ook niet wat er in de uithoeken van de stad gebeurt. Daar is dus zeker nog winst op te behalen.” 

Het breder verspreiden van (digitale) innovatie over de stad is dus de focus van een mogelijk vervolg van het Digitaliseringsoffensief. Maar komt dat vervolg er ook? Blijf onze kanalen volgen voor de laatste updates!

Met het ‘Digitaal Product van de Maand’ wil het Digitaliseringsoffensief mkb-ondernemers inspireren en stimuleren in de digitale ontwikkeling. 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking!

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking!

Een mooie en krachtige partnerschap & samenwerking! Vanuit MKB-Metropool Amsterdam verwelkomen wij MUSIAD NEDERLAND als netwerkpartner. Wij willen samen op deze wijze de economie in de MRA regio integreren. Ondernemerschap kent geen grenzen. Daarnaast is...

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...