Vijf jaar geleden is het idee ontstaan. Leslie Dronkers en Sjoerd Spoelstra, de eigenaren en limonademakers van Saru Soda, leerden elkaar kennen als festivalcateraars van Lowlands. Sjoerd experimenteerde met een cola siroop voor de bouwploegen en de artiesten backstage. Deze sloeg zo aan dat hij verder aan het experimenteren ging, samen met Leslie. Zo ontstonden de aardbeien en een vlierbessiropen. Met pure ingrediënten en geen smaakstoffen. Het leuke is dat je de siropen kunt mengen met (bruis)water, maar ook met alcohol. Vanaf drie jaar geleden werken beiden eigenaren fulltime aan hun siropen en kunnen hier ook van leven. Beiden zijn bezig met productontwikkeling en Leslie meer met de technische productieproces kant en Sjoerd meer achter de computer.
Saru Soda levert voor 99% aan de horeca via wederverkopers als Lindenhof, de Kweker en Dorstlust. En ze groeien als kool. Via Eco Plaza wil Saru Soda de consument bereiken. Leslie Dronkers: “we zoeken samenwerking met de echt duurzame en biologische retailers. De belangrijkste uitdaging is het productieproces. Hoe kunnen we ervoor zorgen, dat de vlierbes die slechts in 3 weken geoogst wordt, dat er voor een heel jaar limonade gemaakt kan worden. Dit geldt ook voor de rabarber en de Siciliaanse bloedsinaasappels.”
Hoe de toekomst er uit ziet weet Saru Soda nog niet. Dronkers: “we groeien hard en het is flink werk om dat bij te houden. We streven naar meerdere kanalen in de horeca en op de consumentenmarkt. Naast Nederland ook exporteren naar het buitenland , we zitten al in België en Italië. Wie weet wat de toekomst ons brengt” In ieder geval is Saru Soda erg blij met de prijs. Dronkers: “hierdoor krijgen we meer aandacht en zichtbaarheid. We zijn vooral bezig met de inhoud van het product en dit is een grote kans om ook bezig te zijn met de promotie ervan.”