Namens MKB-Amsterdam en de Stichting Welkom Amsterdam diende MKB-Amsterdam vicevoorzitter Guido Frankfurther een zienswijze over de uitvoering van het touringcarbeleid bij de gemeente in. Hierin pleit hij voor meer haltes, betere handhaving en meer liefde voor een sector die vele bezoekers relatief schoon, veilig en efficiënt naar de Amsterdamse musea, hotels, winkels en restaurants brengt. De gemeente Amsterdam publiceerde 31 januari 2023 haar visie op de uitvoering van het touringcarbeleid in een conceptontwerp verkeersbesluit touringcar en een apart document met ontheffingen. Tot 1 maart konden bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden hun mening over dit concept delen met de gemeente.
De gemeente maakte in het conceptbesluit bekend dat zware bussen vanaf volgend jaar niet meer welkom zijn in de binnenstad. Grote touringcars van meer dan 7,5 ton mogen volgens het voorstel vanaf 1 januari 2024 bezoekers alleen nog op speciale plekken aan de randen van de binnenring laten in- en uitstappen. Dit vanwege de overlast in omvang en gewicht van touringcars, de uitstoot die zij veroorzaken, verkeersveiligheid en overlast rondom de haltes. Voor speciale doelgroepen, zoals kinderen en ouderen en specifieke bestemmingen, zoals culturele instellingen, gaan er ontheffingen gelden. De gemeente kijkt rond de Centrumring S100 naar extra op- en afstapplekken en bestaande plekken worden verbeterd. Ook wordt er gekeken naar parkeerplekken bij OV-stations, zodat de bezoekers met de metro verder het centrum in kunnen reizen.
Schoon, veilig en efficiënt
In zijn zienswijze aan het College wijst Frankfurther op het grote belang van het touringcarvervoer voor de stad. “Dit vervoer is voor grotere groepen bezoekers de schoonste, veiligste en meest efficiënte manier van zich verplaatsen en voor de Amsterdamse economie en werkgelegenheid van groot belang. Het doet de touringcarbranche dan ook pijn als u dit voordeel niet benoemt en overdrijft met het aangeven van 300-400 touringcars per dag die de stad aandoen. Zelfs pre-Corona kwamen dit soort getallen niet voor. Uit onze tellingen blijkt dat er op een drukke dag in het toeristenseizoen ca. 150-200 halteringen in het centrum waren. Sinds 2018 is het aantal touringcars in het stadshart al met meer dan 70% afgenomen. We verzoeken om uw aandacht hiervoor en om minder negatieve framing.”
(nog geen) nieuwe haltes bij ingaan touringcarverbod
Frankfurther ziet dat de gemeente voortvarend aan de weer is met het voorbereiden van het inrijdverbod, in combinatie met het uitwerken van de ontheffingsvoorwaarden. Maar, “hoe schrijnend is het dan om te zien dat het met die ‘extra touringcarhalten’ niet opschiet.” MKB-Amsterdam vindt dat de Centrale Stad hier zijn verantwoordelijkheid moet nemen en stelt enkele nieuwe haltes voor op ter hoogte van de Jordaan – Anne Frankhuis, de Valkenburgerstraat en de Weesperstraat.
Om het beoogde touringcarbeleid succesvol te maken moet er worden voldaan aan twee voorwaarden, ziet Frankfurther. “Ten eerste zijn bufferplaatsen onontbeerlijk in de buurt van alle alternatieven waar de touringcars uit de binnenstad naar toe worden geleid. Daarnaast blijven controle en handhaving altijd nodig voor een efficiënt gebruik van de halten.”
Maatwerk voor electrisch vervoer
Het steekt de stichting dat de gemeente weigert een uitzondering te maken voor elektrische 24-seaters in de 7,5-tons zone. Deze kleinere touringcars kunnen een goed alternatief vormen voor het vervoer van grotere groepen naar de hotels en restaurants in het hogere segment en beurzen en congressen, vindt Frankfurther, maar: “Vanwege de nog zware accupakketten komen deze 24-seaters boven de 7,5 ton uit en u kiest ervoor strikt vast te houden aan de richtlijnen voor de 7,5-tonszone en geen ontheffing hiervoor te verlenen in verband met de kwetsbare kademuren en bruggen. Frankfurther roept op dit alsnog te doen voor de minder kwetsbare routes in de binnenstad, zoals de hoofdradialen als Vijzelstraat en Rozengracht en de as- Rokin – Damrak. “Graag iets meer maatwerk!”.