Maandag 9 mei gaf Leontine van Geffen, docent Digital Marketing aan de Hogeschool van Amsterdam, een presentatie voor mkb ondernemers over het zakelijk gebruik van Instagram. De deelnemers waren het erover eens dat deze workshop hele praktische tips gaf om Instagram in te zetten als online verkoopkanaal.
Een aparte tak van sport
Instagram wordt door veel mensen gezien als een plek waar je leuke foto’s over mode, eten, uitgaan en reizen kan delen. Maar het netwerk, in 2012 gekocht door Facebook, heeft zich niet alleen snel ontwikkeld als communicatiekanaal, maar ook als verkoopkanaal. Een mooie mogelijkheid voor mkb-ondernemers die de druk voelen om een webshop te beginnen, maar niet de middelen hebben om er een op te bouwen. Ewout Rameijer van Amsterdenim benoemde dit dilemma in een interview met MKB-Amsterdam: ‘Mensen denken dat het runnen van een webshop iets makkelijks is, maar e-commerce is een vak apart. Je moet er heel veel tijd en moeite in stoppen om de concurrentie met de grote e-combedrijven aan te gaan.’
Online verkopen zonder webshop
Instagram heeft 5.7 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan de meerderheid in de leeftijdscategorie 18-49 jaar is. Het kanaal biedt retail ondernemers een ideale kans om heel gericht een specifieke doelgroep te bereiken en producten te verkopen, zonder dat daar een enorme investering aan tijd en geld aan vooraf gaat. Hierbij alvast een paar tips:
- Verdiep je in welke producten je via Instagram mag verkopen. Op dit moment kun je alleen fysieke goederen verkopen.
- Je kunt een catalogus aanmaken binnen Instagram, of je website / webshop koppelen
- Als je verkoopt op Shopify, BigCommerce of een ander partnerplatform, maak je winkel dan door je producten te importeren en synchroniseren
- Gebruik een “call -to -action” in het bijschrift bij je foto’s zoals ‘Tik om te kopen´
Je kunt de presentatie van Leontine op video bekijken, klik hier!
Workshop op maat!
Deze workshop werd aangeboden door het Digitaliseringsoffensief, het kennisplatform voor digitalisering van het mkb. Het Digitaliseringsoffensief biedt ook de mogelijkheid aan om als BIZ of ondernemersvereniging een workshop aan te vragen die specifiek is toegespitst op je doelgroep. Voor meer informatie over de mogelijkheid van workshops op locatie, neem contact op met Tessa Wervers via t.j.welmers@hva.nl.