KPN, VodafoneZiggo en T-Mobile hebben een aanzienlijk deel van hun telefoonwinkels in en om Amsterdam leeggehaald naar aanleiding van de voortdurende overvallen op vestigingen van hun telecomzaken in de stad, meldt Het Parool. Het is een belangrijk en zorgwekkend signaal, zegt voorzitter Bart Drenth van MKB Amsterdam. “We kennen de berichten over de vele overvallen. Maar van deze maatregel heb ik nog niet eerder gehoord. Het kan natuurlijk zo zijn dat andere bedrijven dit niet aan de grote klok hangen.”
Volgens Drenth is het weghalen van voorraad niet voor elke belwinkelier weggelegd. “Kleinere zaken hebben deze optie niet. Juweliers hebben eerder maatregelen genomen, maar ik hoop toch niet dat die nu ook voor elektronicawinkels moeten gelden. Dit is heel triest. De veiligheid garanderen is een taak van de politie. We moeten voorkomen dat dit zich verder verspreidt nu er zaken in Zuidoost dicht blijven. We gaan hierover overleggen met overheden en tezamen maatregelen nemen. Lik op stuk kan daarbij helpen.”
Meerdere winkels
In korte tijd werd een winkel van KPN meerdere keren overvallen zegt een woordvoerder van het telecombedrijf. Ook voor VodafoneZiggo is de serie overvallen reden om zijn smartphones uit zijn winkels in de regio Amsterdam te verwijderen. Vorige week donderdag werden bij de tweede gewelddadige overval in een week op een KPN-vestiging aan het Amsterdamse Bijlmerplein telefoons buitgemaakt. Om de medewerkers verder te beschermen zijn per direct bij meerdere winkels in de regio de voorraden teruggehaald. Eerder was een belwinkel van T-Mobile aan het Bijlmerplein slachtoffer van een overval. De maatregel geldt volgens een woordvoerder van VodafoneZiggo voor filialen met een verhoogd risico.
KPN meldt niet om welke vestigingen het gaat en of er winkels zijn waar nog wel telefoons in de magazijnen liggen. Met de verwijdering van voorraden wil het bedrijf een maatschappelijk signaal afgeven. De maatregel betekent voor klanten dat ze iets meer geduld moeten hebben. De veiligheid van de medewerkers staat volgens een woordvoerder nu even voorop. KPN hoopt op begrip van de klanten.