De Amsterdamse mobiliteitswethouder Egbert de Vries dropte afgelopen week het voorstel om een deel van de Weesperstraat te versmallen. Die optie is alleen verdedigbaar als de bereikbaarheid van de binnenstad voor laad- en losverkeer kunt blijven garanderen, zegt vice-voorzitter Guido Frankfurther van MKB-Amsterdam in De Telegraaf.
De Vries stelt voor om een deel van de Weesperstraat te versmallen naar twee rijbanen. Onder oppositiepartijen in de Amsterdamse gemeenteraad, met name VVD en JA21, leidde het voorstel tot de nodige ophef. Als het aan Frankfurther ligt komen er dan wel meer laad- en losplekken in de verkeersader. Daarnaast eist hij dat de proef met de knip in de Weesperstraat met deze versmalling definitief van de baan is. ‘Daarover valt echt niet te praten.’
Ook de beperking van de maximumsnelheid naar 30 km/u binnen de bebouwde kom is wat MKB-Amsterdam betreft nog geen gelopen race. Guido Frankfurther is in principe positief over het plan, zegt hij tegen AT5. Maar hij is zeker niet van plan zomaar bij het kruisje te tekenen, zodra de plannen concrete vormen aannemen. Ook hier wijst hij op de noodzaak van extra – en betere – laad- en losplekken. De plannen voor een knip in de Weesperstraat moeten definitief in de prullenbak. ‘En wij willen dat op internet op elk moment te zien is hoe je ergens kunt komen – real time bereikbaarheid.’