Wil je je als ondernemer in coronatijd wapenen tegen snel en fout geld? Maar weet je niet waar je moet beginnen? PVO Amsterdam-Amstelland en RIEC Amsterdam-Amstelland willen de campagne tegen snel en fout geld nieuw leven inblazen. Júist nu de coronamaatregelen steeds meer versoepeld worden is waakzaamheid geboden.
In deze onzekere tijden azen malafide investeerders bij uitstek op ondernemers die wel een extra appeltje voor de dorst kunnen gebruiken. Via kredietverlening, bedrijfsovername of huur van een deel van de bedrijfsruimte proberen criminelen ondernemers te verleiden. Deze signalen duiden op criminele acties om ondernemingen uit de coronacrisis te ‘redden’.
Lees ook | Social engineering, de loverboys binnen het mkb
De campagne moet ondernemers bewust maken van de risico’s en duidelijk maken waar ze juist in deze tijd alert op moeten zijn. Nu veel ondernemingen weer (gedeeltelijk) opengaan is de campagne misschien wel urgenter dan ooit. Eerdere campagnes slaagden er nog niet in alle ondernemers te bereiken. De extra aandacht moet bovendien voorkomen dat de boodschap wegzakt.
Fout geld
Regionale campagnes blijken het meest effectief, omdat een herkenbare afzender, zoals een gemeente, het bereik vergroot. En juist daarom is het belangrijk om de campagne te combineren met lokale initiatieven. PVO kan daar nadrukkelijk een rol in vervullen. In PVO Amsterdam-Amstelland werken het bedrijfsleven, de politie, het Openbaar Ministerie en de gemeenten Amsterdam, Diemen, Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn en Ouder-Amstel samen.