Weer even 6000 stappen met een ode aan goeroe Scherder. Wat zet ik nu weer eens op in de airpods? Het postcoranaleven in volle glorie. Thema van de wandeling voor mij is het ‘Product van de maand 2021’. Wat en hoe gaan we het doen? Muziek hoort erbij. In een flits schiet me een de titel in gedachten van één van de allermooiste liedjes van Frans Halsema over Amsterdam. ‘Mokum wat maak je me nou?’ Zo ging ik dus aan de wandel in het mooie Waterland. En steeds weer op repeat. Met Frans aan mijn zij. Terugkijkend op en bijzonder 2020.
Mijn gedachten keken terug op die mooie tijden waarin een aantal parels van Amsterdam zichtbaar werden. Bij de start, de eerste editie in 2020 werd al snel duidelijk dat het hier vooral gaat om de verborgen parels van de economie van de regio zichtbaar te maken. De parels van de maakindustrie. Want laten we wel zijn, de maakindustrie die al eeuwenlang de stuwende kracht is van Amsterdam, is behoorlijk uit beeld geweest. Weggedrukt door Fin Tech en toerisme. En dat is nu net het mooie van deze “Product van het Maand competitie van MKB-Amsterdam. ‘De maakindustrie zichtbaar maken en opnieuw in de etalage zetten.’ Zichtbaarheid van wat gemaakt wordt, bevordert ook nog eens de trots.
Trots is een binnenboordmotor voor succes. Voor de Amsterdam Economic Board is de herontwikkeling van de maakindustrie dan ook terecht een speerpunt. Toen uit de maandwinnaars, de Jaarprijs naar boven kwam, ging het zelfs nog een tandje hoger. Een wel heel bijzondere verborgen parel kwam naar boven. Even muziek erbij. ‘De parel van de Jordaan.’ Ja, ja, gezongen door Johnny Jordaan zelf. Repeat. Die parel is de zeer oude Loyaal genever. De jaarwinnaar. Inmiddels wereldberoemd maar dat weten de meeste Amsterdammers niet. Hoe komt dat toch? Die onzichtbaarheid. Heel simpel.
De ambachtslieden zijn bescheiden mensen, lopen niet te koop met hun werk. En dan het publiek. Dat kikt vooral op de Amsterdam beleving en geeft daaraan zijn eigen invulling aan. Het Parool vult er dagelijks de krant mee. Net zoveel meningen als er Amsterdammers zijn. Zelfs als het om Ajax gaat. En Fenny van Wees gaat bescheiden door. Iedere dag maar weer ruikt Fenny van Wees of het destillaat wel goed is. Iedere dag weer. Daarom voor 2021. Schaamteloos hiermee doorgaan. Ik switch naar ‘We zullen doorgaan’, van Ramses Shaffy. Inmiddels zit ik op ongemerkt 10.000 stappen. Huiswaarts. Opeens in de horizon een fata morgana. Twee dames komen dichterbij. Jeetje, ik ken ze! Nee maar, Irene en Marcia! Wat doen jullie hier? We gaan door! Lang leve de ‘Maakindustrie’ en MKB-Amsterdam.