Op de foto: Ron de Gram en Fatima Arraq van het telefonische klantcontact center van de gemeente Amsterdam
In zijn open brief over de stadsdelen van afgelopen maand merkte de voorzitter van MKB Amsterdam op dat de dienstverlening van de gemeente Amsterdam aan de telefoon beter kon. ‘Maar we zijn juist bezig die veel beter te maken’, aldus Robert van Gerwen van de gemeente Amsterdam. Hij nodigde MKB Amsterdam uit eens zelf te komen kijken.
In een gebouw boven de A10 ter hoogte van het Bos en Lommerplein zitten meer dan 100 mensen aan de telefoon om vragen van Amsterdammers te beantwoorden. Dat kan gaan over belastingen of een uitkering, maar ook over vragen van ondernemers, zoals over een vergunning. Op dit moment wordt 70% van de binnenkomende telefoontjes binnen een 30 seconden opgenomen. En hoe goed kunnen vragen van ondernemers dan worden beantwoord? Steeds beter, zo’n driekwart van de vragen kan dan direct worden afgehandeld, voor de overige vragen word je doorverbonden. En de kennisbank met alle mogelijke vragen groeit iedere week, waardoor steeds meer direct kan worden afgedaan.