Tijdens het najaarscongres van MKB Amsterdam bij Inholland Diemen stond het onderwerp ‘e-business voor ondernemers’ centraal. Verschillende sprekers van onder andere Google en Platform De Nieuwe Winkelstraat gaven presentaties voor leden van MKB Amsterdam en diverse andere geïnteresseerde ondernemers, docenten en studenten van Inholland over de kansen van internet en sociale media, het belang van beleving en de kracht van samenwerking in winkelstraten en -gebieden.
Voorafgaand aan het plenaire deel waren ondernemers welkom bij de netwerktafels waar de verschillende bedrijven Ziggo, Eneco, BDO en Yard One/Eiffel tafelsessies faciliteerden om met specifiek geïnteresseerde ondernemers te discussiëren over actuele onderwerpen: innovatief ondernemen in energiesector (Eneco), hoe de privacy van je klanten te garanderen (BDO), De bruisende stad (Ziggo), Data interpretatie (Yard One/Eiffel) en de verwachtingen van de Kredietunie.
Als ondernemer ben je dirigent van je eigen orkest, vandaar dat Nederlands kampioen ‘luchtdirigeren’ Richard van Roessel het plenaire gedeelte van het najaarscongres opende in een goed gevulde Reinier Paping Patio . Om het publiek te enthousiasmeren kreeg iedereen in de zaal zijn eigen luchtdirigeerstok om onder leiding van Van Roessel kennis te maken met het luchtdirigeren op het meeslepende Carmina Burana.
Het congres ging niet alleen over digitale innovatie om online meer te verkopen, maar ook om kennis te vergaren over je klanten. Marcel van ’t Veen van Google Marketing Solutions stelde: “De vraag is niet όf je mobiel zichtbaar bent maar hoe je zorgt dat je mobiel zichtbaar bent op ‘micromomenten’.” Dit zijn momenten waarop de consument op internet (al dan niet via een mobiel apparaat) op zoek gaat naar oplossingen of antwoorden. “Wanneer mijn gootsteen kapot is, zoek ik op internet op hoe ik de afvoerbuis moet vervangen. Op deze momenten zijn er kansen voor ondernemers. Zij moeten dan zichtbaar zijn en oplossingen en antwoorden bieden op de zoekopdracht die ik heb ingevoerd.” Op deze momenten kan de ondernemer bijvoorbeeld Google AdWords gebruiken of zelf content uploaden en doorzoekbaar maken. “Bij Google krijgen we 6000 zoekopdrachten die wij nog nooit hebben gezien en toch weten we hier ook vraag en aanbod bij elkaar te brengen.”
“De vraag is niet όf je mobiel zichtbaar bent maar hoe je zorgt dat je mobiel zichtbaar bent op zogenaamde micromomenten”
Aansluitend gaf Rob Weiss van Platform De Nieuwe Winkelstraat een presentatie over samenwerkingsverbanden van verschillende winkeliers in Arnhem die daardoor gezamenlijk hun positie versterken. Via hun Facebook-pagina delen zij berichten in hun eigen netwerk, waardoor de 100 ondernemers samen 30.000 volgers hebben gekregen. Op deze manier kunnen ondernemers bijna kosteloos een hoop mensen bereiken.
Maar wat nu de reden is om bepaalde winkelgebieden te bezoeken? Volgens Weiss kunnen we antwoorden vinden in nieuwe ontwikkelingen zoals Pokémon Go. Pokémon Go zorgt ervoor dat de badplaats Kijkduin al maanden drukbezocht wordt door fanatieke spelers van de mobiele game. Er zou een drieledig mechanisme zitten achter de reden om een winkelstraat of -gebied te bezoeken: de bekendmaking/lanceerdatum (timing van de boodschap), de doelgroepkeuze (het overgrote deel van doelgroep is in het bezit van een smartphone) en schaarste/exclusiviteit (omdat iedereen de beste Pokémons wil vangen).
Tot slot sprak Farzad Ghaus van Stad en Co over samenwerkingsverbanden van winkeliers die leiden tot een herpositionering van een bepaald winkelgebied. “In de Beethovenstraat in Amsterdam was het probleem dat er veel leegstand was en het aantal bezoekers in de winkelstraat afnam. In Amsterdam is de leegstand van de winkels 2,5 procent; in de Beethovenstraat was dat wel vijf tot tien procent. De marketingcampagne die gevoerd is in de Beethovenstraat heeft ervoor gezorgd dat deze straat nu een herkenbaar logo heeft en dat de winkeliers er samen voor zorgen dat de winkelstraat bekend komt te staan om haar innovatieve karakter. Elke week is een andere winkel het toneel voor innovatieve concepten zoals een virtual-reality-bril of een digitaal pashokje waar je al je maten kunt opmeten binnen enkele seconden.
Het najaarscongres werd afgesloten met een feestelijke borrel waar verschillende (Amsterdamse) ondernemers zoals Van Moof, Ticketspy, Recrout, Ik Onderneem en Bunq zich presenteerden.
Bron: Inholland