Op dit moment vraagt de afsluiting van het Verenigd Koninkrijk vanwege de nieuwe variant van het coronavirus veel aandacht. In het komende jaar gaat het ontbreken van handelsverdragen wellicht leiden tot soortgelijke taferelen van files met vrachtwagens. Dan als gevolg van onvermijdelijke extra douanecontroles.
Veel deadlines voor de onderhandelingen zijn er al verstreken. Afgelopen zondag verliep de deadline van het Europese Parlement. Maar vooralsnog gaan de onderhandelingen door De ultieme deadline voor het sluiten van het verdrag is 31 december, wanneer de transitieperiode afloopt. Als de EU en het VK dan geen akkoord hebben gesloten vervallen alle bestaande verdragen. Het is bizar dat we 4,5 jaar ná het referendum in het Verenigd Koninkrijk en twee weken vóór het einde van het jaar nog steeds niet weten waar we aan toe zijn. Zijn ondernemers wel goed voorbereid, is de vraag die wij vaak krijgen. Nou, niet echt. Volgens een studie van drie universiteiten voelt maar een derde van de ondernemers in Nederland zich goed voorbereid. Want hoe kun je je volledig voorbereiden als je nog steeds niet weet waarop precies. Als er werkelijk geen enkele deal komt is ook onze overheid niet goed voorbereid. Zo hebben we in maart pas ongeveer een derde van de daarvoor benodigde extra douane-ambtenaren beschikbaar.
Als er toch nog een deal komt, zal het een magere zijn. Een magere deal is nog steeds beter dan géén. Met een no deal zakken we van de top (de interne markt) naar de bodem van handelsafspraken. De vrees voor chaos aan de grenzen is reëel en zeker aan de Britse kant, waar zowel overheid als ondernemers nog minder zijn voorbereid dan wij.
Zodra er meer duidelijk is, zullen wij daarover berichten. Dat er op 1 januari een nieuwe situatie is, staat vast. Ondernemers die dat nog niet hebben gedaan, moeten nu echt naar www.hulpbijbrexit.nl gaan en alsnog de Brexit Impact Scan doen.