Op dit moment vraagt de afsluiting van het Verenigd Koninkrijk vanwege de nieuwe variant van het coronavirus veel aandacht. In het komende jaar gaat het ontbreken van handelsverdragen wellicht leiden tot soortgelijke taferelen van files met vrachtwagens. Dan als gevolg van onvermijdelijke extra douanecontroles.

Veel deadlines voor de onderhandelingen zijn er al verstreken. Afgelopen zondag verliep de deadline van het Europese Parlement. Maar vooralsnog gaan de onderhandelingen door De ultieme deadline voor het sluiten van het verdrag is 31 december, wanneer de transitieperiode afloopt. Als de EU en het VK dan geen akkoord hebben gesloten vervallen alle bestaande verdragen. Het is bizar dat we 4,5 jaar ná het referendum in het Verenigd Koninkrijk en twee weken vóór het einde van het jaar nog steeds niet weten waar we aan toe zijn. Zijn ondernemers wel goed voorbereid, is de vraag die wij vaak krijgen. Nou, niet echt. Volgens een studie van drie universiteiten voelt maar een derde van de ondernemers in Nederland zich goed voorbereid. Want hoe kun je je volledig voorbereiden als je nog steeds niet weet waarop precies. Als er werkelijk geen enkele deal komt is ook onze overheid niet goed voorbereid. Zo hebben we in maart pas ongeveer een derde van de daarvoor benodigde extra douane-ambtenaren beschikbaar.

Als er toch nog een deal komt, zal het een magere zijn. Een magere deal is nog steeds beter dan géén. Met een no deal zakken we van de top (de interne markt) naar de bodem van handelsafspraken. De vrees voor chaos aan de grenzen is reëel en zeker aan de Britse kant, waar zowel overheid als ondernemers nog minder zijn voorbereid dan wij.

Zodra er meer duidelijk is, zullen wij daarover berichten. Dat er op 1 januari een nieuwe situatie is, staat vast. Ondernemers die dat nog niet hebben gedaan, moeten nu echt naar www.hulpbijbrexit.nl gaan en alsnog de Brexit Impact Scan doen.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Bart Drenth

Bart Drenth

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...