Het Product van de Maand mei had een speciaal thema: coronaproof. Producten of diensten die goed inspeelden op de corona situatie. Om ondernemers elkaar te laten te inspireren hoe met de crisis om te gaan. In deze maand hadden we liefst twaalf voorgedragen producten, waaruit een top vier is uitgekomen:
Breedweer facilitaire diensten – Breedweer zet zijn schoonmakers in bij verzorgingshuizen, scholen en ziekenhuizen. Breedweer heeft hiervoor onder andere sekswerkers omgeschoold. Ook produceren zij desinfectiegel gemaakt in een ijsfabiek die momenteel stil ligt.
www.CoronaVeiligKantoor.nl – een website om bedrijven en scholen te ondersteunen bij de omschakeling naar de anderhalvemeter samenleving. Organisaties kunnen hier onder andere linten, stickers, desinfectiegel en mondkapjes bestellen.
Zest your Life at home– Heerlijk dat de yoga- en pilateslessen gewoon via Facebook online doorgaan elke dag met de bekende docenten. En het voordeel is, mis je een les, dan kun je deze achteraf volgen.
De vakjury heeft de Dutch Museum Gift Shop als winnaar aangewezen. Een interview met oprichtster Jitske Naberman hoe het nu met deze mooie webshop voor museumwinkels gaat.
Wat heeft de Product van de Maand prijs jullie tot nu toe gebracht?
“Erkenning en veel positieve aandacht. DMGS heeft echt die maand ‘in the picture’ gestaan. Vandaag hebben wij ons weten te certificeren voor Thuiswinkel.org. Met het tonen van het Thuiswinkel Waarborg laat je de consument zien dat ze veilig bij je kunnen shoppen.”
Waar staan jullie nú, wat zijn jullie resultaten en uitdagingen?
“Inmiddels hebben zes musea zich aangesloten, te weten het Rijksmuseum, Eye filmmuseum, het Tropenmuseum, het Joods Historisch museum, de Kunsthal en het Maritiem museum. Drie andere musea willen zich gaan aansluiten. Uitdaging is nog meer musea en meer bezoekers te krijgen. We hebben een Dutch Museum Shop giftcard en we verkopen over de hele wereld. We hebben orders uit onder andere Hong Kong, Zuid-Korea en Australië. Ons best verkopende product is de David Lynch koffie. David Lynch gaat een film maken voor Netflix. Ook de delfsblauwe tulpenvaas van het Rijksmuseum verkoopt goed.”
Wat is jullie missie, visie en toekomstplannen?
“Doel is het promoten en verkopen van artikelen van Nederlandse musea om zo cultureel erfgoed te ondersteunen en musea een zelfstandige inkomstenbron te geven. Toekomst is nog meer musea aan te sluiten. Ook willen we musea in het buitenland de kans geven zich aan te sluiten.”
En tot slot: waarom zouden jullie Product van het Jaar prijs moeten winnen?
“Musea in Nederland zitten door de corona-crises nogal krap bij kas. Via Dutch Museum Gift Shop kunnen ze hun producten gratis aanbieden om een vorm van inkomsten te genereren.”
Nieuwsgierig? Kijk op www.DutchMuseumGiftShop.nl