Verkeerswethouder Egbert de Vries wil dat in 2025 alle bestelbusjes en vrachtwagens binnen de ring A10 uitstootvrij zijn. Dat vergt forse investeringen voor veel Amsterdamse bedrijven, die bovendien afhankelijk zijn van de stroomvoorziening in de stad. En juist die laat de laatste tijd regelmatig te wensen over. En de doorbraak van auto’s op waterstof laat nog wel even op zich wachten.
Het tekort aan stroomcapaciteit betekent volgens Bart Drenth, voorzitter van MKB-Amsterdam, dat niet alleen die laadpalen moeten worden gebouwd, maar ook nog de onderliggende structuur. “Wij betwijfelen ten zeerste of dat in 2025 allemaal klaar is.” Tot eind 2022 is er voor de ‘vroege beslissers’ een subsidie voor de aanschaf van elektrische voertuigen. Drenth is niet overtuigd. “We willen eerst van de wethouder weten of de infrastructuur wel op orde gaat zijn. Want een ondernemer gaat geen investering doen als hij niet weet of zijn elektrische busje kan worden opgeladen.”
De afgelopen weken is de uitstootvrije zone 2025 in Amsterdam ook al onder de aandacht gebracht via ondernemersbrieven. MKB-Amsterdam steunt de ambities, maar wil duidelijke afspraken over goede alternatieven, zei vicevoorzitter Guido Frankfurther eerder al. MKB-Amsterdam wil daarover ook in gesprek met de gemeente. “Hierbij spelen ook factoren mee als financiële haalbaarheid, overgangsregelingen, beschikbaarheid van elektrische laadvoorzieningen en een continue goede bereikbaarheid van alle delen van de stad.”