Verkeerswethouder Egbert de Vries wil dat in 2025 alle bestelbusjes en vrachtwagens binnen de ring A10 uitstootvrij zijn. Dat vergt forse investeringen voor veel Amsterdamse bedrijven, die bovendien afhankelijk zijn van de stroomvoorziening in de stad. En juist die laat de laatste tijd regelmatig te wensen over. En de doorbraak van auto’s op waterstof laat nog wel even op zich wachten.

Het tekort aan stroomcapaciteit betekent volgens Bart Drenth, voorzitter van MKB-Amsterdam, dat niet alleen die laadpalen moeten worden gebouwd, maar ook nog de onderliggende structuur. “Wij betwijfelen ten zeerste of dat in 2025 allemaal klaar is.” Tot eind 2022 is er voor de ‘vroege beslissers’ een subsidie voor de aanschaf van elektrische voertuigen. Drenth is niet overtuigd. “We willen eerst van de wethouder weten of de infrastructuur wel op orde gaat zijn. Want een ondernemer gaat geen investering doen als hij niet weet of zijn elektrische busje kan worden opgeladen.”

De afgelopen weken is de uitstootvrije zone 2025 in Amsterdam ook al onder de aandacht gebracht via ondernemersbrieven. MKB-Amsterdam steunt de ambities, maar wil duidelijke afspraken over goede alternatieven, zei vicevoorzitter Guido Frankfurther eerder al. MKB-Amsterdam wil daarover ook in gesprek met de gemeente. “Hierbij spelen ook factoren mee als financiële haalbaarheid, overgangsregelingen, beschikbaarheid van elektrische laadvoorzieningen en een continue goede bereikbaarheid van alle delen van de stad.”

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...