Per 1 januari 2022 is het alleen nog voor vrachtauto’s met emissieklasse 6 nog toegestaan om milieuzones in te rijden. De maatregel is bedoeld om de lucht rond de steden schoner te maken. Momenteel zijn er 13 Nederlandse gemeenten die een milieuzone hebben ingevoerd voor dieselvrachtauto’s, waaronder Amsterdam. De gemeente Haarlem volgt volgend jaar.
De maatregel valt ondernemer Oos Kesbeke, tevens bestuurslid van MKB-Amsterdam, behoorlijk rauw op het dak. De overheid heeft flinke steken laten vallen in de informatievoorziening rond de aanscherping, vindt hij. Zeker in een periode waarin de coronacrisis de gemoederen nog flink bezighoudt komt dat als een koude douche. ‘We hebben al zo veel ellende gehad. Iedereen krijgt steun en de ‘steun’ is dat ik een nieuwe vrachtwagen moet kopen. Ondernemers krijgen deze rekening gepresenteerd terwijl veel bedrijven nog voornamelijk bezig zijn met het terugbetalen van coronasteun.’
Klip en klaar
Het gros van het vrachtverkeer op de Haarlemmerweg heeft als bestemming Food Center Amsterdam. Kesbeke zit met zijn bedrijf in tafelzuren nog dichterbij de Ring. Hij vindt de aanscherping van de milieuzone daarom niet proportioneel. ‘Wij rijden veel spullen tussen de loods in Sloterdijk en onze fabriek. Nu zouden we een nieuwe vrachtwagen moeten kopen voor 800 meter binnen de Ring A10, terwijl klip en klaar is dat ik niet verder de stad in wil. Ik wíl wel elektrisch rijden, maar met het huidige aanbod aan elektrische bedrijfswagens is het al vrij kansloos om regelmatig naar Amersfoort op en neer te rijden.’
Dat deze faciliteiten niet gewoon op orde zijn voordat een dergelijke draconische maatregel wordt doorgevoerd steekt Kesbeke nog het meest. Evofenedex laat op zijn website weten dat er ontheffing mogelijk is voor ‘bijzondere voertuigen met een speciale opbouw’. Meer informatie over vrijstelling en informatie over de milieuzones is te vinden op deze pagina.
Ontheffing
Uiteindelijk mogen per 2025 alleen uitstootvrije bedrijfsauto’s nog binnen de Ring A10 rijden, om de luchtkwaliteit in de Amsterdamse binnenstad te verbeteren. De afgelopen weken is de uitstootvrije zone 2025 in Amsterdam onder de aandacht gebracht via ondernemersbrieven. Met de aanscherping van de regels lijkt het momenteel spitsuur wat betreft transportlogistieke maatregelen in de stad. MKB-Amsterdam steunt de ambities, maar wil duidelijke afspraken over goede alternatieven. Zijn de maatregelen proportioneel? Is de communicatie voldoende geweest? Volgende week komen we uitgebreid terug op de consequenties van de milieuzone-aanscherping per 1 januari 2022.
Zwaar verkeer
Overigens scherpte de gemeente Amsterdam per 1 oktober ook de regels voor zwaar verkeer in de stad al aan. De eerdere 7,5 ton-zone is uitgebreid met een gedeelte van de Zeeheldenbuurt in Amsterdam-West. En ook voor de vrachtroutes is sinds 1 oktober een ontheffing nodig. MKB-Amsterdam heeft wel gepleit voor meer digitale ondersteuning voor de vervoerders, zodat ze real time kunnen overzien hoe een afleverlocatie het best kan worden bereikt, Vicevoorzitter Guido Frankfurther daarover eerder: ‘Daarnaast is ons verzoek gehonoreerd om het gebied tussen de S100 en de A10 vooralsnog buiten het nieuwe beleid te houden. Daar verandert dus voorlopig niets.’