Per 1 januari 2022 is het alleen nog voor vrachtauto’s met emissieklasse 6 nog toegestaan om milieuzones in te rijden. De maatregel is bedoeld om de lucht rond de steden schoner te maken. Momenteel zijn er 13 Nederlandse gemeenten die een milieuzone hebben ingevoerd voor dieselvrachtauto’s, waaronder Amsterdam. De gemeente Haarlem volgt volgend jaar.

De maatregel valt ondernemer Oos Kesbeke, tevens bestuurslid van MKB-Amsterdam, behoorlijk rauw op het dak. De overheid heeft flinke steken laten vallen in de informatievoorziening rond de aanscherping, vindt hij. Zeker in een periode waarin de coronacrisis de gemoederen nog flink bezighoudt komt dat als een koude douche. ‘We hebben al zo veel ellende gehad. Iedereen krijgt steun en de ‘steun’ is dat ik een nieuwe vrachtwagen moet kopen. Ondernemers krijgen deze rekening gepresenteerd terwijl veel bedrijven nog voornamelijk bezig zijn met het terugbetalen van coronasteun.’

Klip en klaar

Het gros van het vrachtverkeer op de Haarlemmerweg heeft als bestemming Food Center Amsterdam. Kesbeke zit met zijn bedrijf in tafelzuren nog dichterbij de Ring. Hij vindt de aanscherping van de milieuzone daarom niet proportioneel. ‘Wij rijden veel spullen tussen de loods in Sloterdijk en onze fabriek. Nu zouden we een nieuwe vrachtwagen moeten kopen voor 800 meter binnen de Ring A10, terwijl klip en klaar is dat ik niet verder de stad in wil. Ik wíl wel elektrisch rijden, maar met het huidige aanbod aan elektrische bedrijfswagens is het al vrij kansloos om regelmatig naar Amersfoort op en neer te rijden.’

Dat deze faciliteiten niet gewoon op orde zijn voordat een dergelijke draconische maatregel wordt doorgevoerd steekt Kesbeke nog het meest. Evofenedex laat op zijn website weten dat er ontheffing mogelijk is voor ‘bijzondere voertuigen met een speciale opbouw’. Meer informatie over vrijstelling en informatie over de milieuzones is te vinden op deze pagina.

Ontheffing

Uiteindelijk mogen per 2025 alleen uitstootvrije bedrijfsauto’s nog binnen de Ring A10 rijden, om de luchtkwaliteit in de Amsterdamse binnenstad te verbeteren. De afgelopen weken is de uitstootvrije zone 2025 in Amsterdam onder de aandacht gebracht via ondernemersbrieven. Met de aanscherping van de regels lijkt het momenteel spitsuur wat betreft transportlogistieke maatregelen in de stad. MKB-Amsterdam steunt de ambities, maar wil duidelijke afspraken over goede alternatieven. Zijn de maatregelen proportioneel? Is de communicatie voldoende geweest? Volgende week komen we uitgebreid terug op de consequenties van de milieuzone-aanscherping per 1 januari 2022.

Zwaar verkeer

Overigens scherpte de gemeente Amsterdam per 1 oktober ook de regels voor zwaar verkeer in de stad al aan. De eerdere 7,5 ton-zone is uitgebreid met een gedeelte van de Zeeheldenbuurt in Amsterdam-West. En ook voor de vrachtroutes is sinds 1 oktober een ontheffing nodig. MKB-Amsterdam heeft wel gepleit voor meer digitale ondersteuning voor de vervoerders, zodat ze real time kunnen overzien hoe een afleverlocatie het best kan worden bereikt, Vicevoorzitter Guido Frankfurther daarover eerder: ‘Daarnaast is ons verzoek gehonoreerd om het gebied tussen de S100 en de A10 vooralsnog buiten het nieuwe beleid te houden. Daar verandert dus voorlopig niets.’

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...