Zero emissie-bevoorrading in binnensteden: het is de toekomst. En stadshubs kunnen daar een forse bijdrage aan leveren. Als je de toestroom van goederen al aan de rand van de stad op een slimme manier in goede banen leidt, kan ook de bevoorrading van bouwplaatsen, winkels en horeca op een efficiëntere manier gebeuren. In de regio Amsterdam worden steeds meer initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center, Van Keulen Hout en Bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw. We spraken ze de afgelopen maanden over hun visie op de toekomst van de Amsterdamse stadslogistiek.

Stadshubs

Stads- en bouwhubs zijn tegenwoordig bijna onmisbare schakels in de distributieketen, met name in de bouw- en foodsector. In de regio Amsterdam zijn al verschillende initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, onder meer in het Westelijke Havengebied. Ook Van Keulen Hout en Bouwmaterialen wil daarvoor de komende jaren zijn crossdockfunctie verder uitbouwen. Het ziet transport over water, vanaf het enorme terrein in Amsterdam-Noord, als een serieuze optie voor een voortvarende logistieke toekomst van Amsterdam.

Van Keulen is al ruim 110 jaar een begrip in Amsterdam en omstreken. Het bedrijf is onderdeel van Saint-Gobain Distribution Benelux. Met bijna dertig vrachtwagens die af en aan rijden speelt Van Keulen ook een belangrijke logistieke rol voor de bouwsector. Een grote GTL-tank, een samenwerkingsproject met Shell, siert het terrein. Voor een emissieloze toekomst is het uiteindelijk niet voldoende. Met louter elektrisch vervoer kom je er in de stad ook niet. En voordat waterstof definitief doorbreekt moet er nog veel water door het IJ stromen.

Food Center Amsterdam

Ook het Food Center Amsterdam maakt zich op voor een duurzame toekomst. Dertje Meijer, directeur coöperatie van het groothandelsterrein hoopt over vijf jaar de forse opknapbeurt van het terrein te hebben afgerond. Dan moet ook het transport op een efficiënte, klimaatvriendelijke manier zijn georganiseerd. Het groothandelsterrein hoopt in het kader van de Zero Emission Stadslogistiek bij te dragen aan uitstootvrij transport richting de binnenstad.

Daarbij wordt ook gekeken naar de mogelijkheden van transport over water, zegt Meijer. ‘Het Food Center is primair gericht op stadsdistributie. Onze hub komt aan de waterzijde, zodat je daar iets mee kunt: een van de twee aangrenzende kanalen is nog een industriekanaal. Dat zou je zo kunnen benutten voor transport over water.’

PK Waterbouw en Zoev City

Soms moet zich een flinke calamiteit voordoen voordat je alle betrokkenen kunt overtuigen van de urgentie van een bepaalde zaak. Zo verging het ook de noodzaak van het herstel van de Amsterdamse kademuren. Een continu proces, zegt Bart Verweijen, business developer bij PK Waterbouw. Hij waarschuwde vijf jaar geleden al voor de belabberde staat van de kades. Nu, enkele ingezakte kademuren én een sink hole verder, lijkt de urgentie pas écht tot de verantwoordelijken doorgedrongen.

Met een elektrische sleep- en duwboot en tientallen drijvende stadshubs investeerde PK Waterbouw al fors in het vervoeren van goederen, bouwmaterialen en afval over het water, zegt Verweijen. ‘Ik geef veel presentaties aan gemeenten en aannemers. Nog niet iedereen voelde vijf jaar geleden de urgentie van de kwetsbaarheid van de kademuren. Maar Amsterdam wordt echt een gevarenzone. Destijds was PK Waterbouw ook nog vooral een waterbouwbedrijf, inmiddels zijn we meer omgevormd tot een massaproductiebedrijf voor kades.’

Met zusterbedrijf Zoev City verzorgt Verweijen ook de distributie van goederen in de binnenstad, ook weer via het water. Daarvoor werden meerdere city docs ingericht – plekken in het centrum waar goederen gelost kunnen worden. Nadat de spullen in de haven zijn gearriveerd, vaart ze verder de stad in, richting Oosterdok en de Geldersekade. Helaas gebeurt dat nu eigenlijk nog maar mondjesmaat. Vooral met de afvoer van afval loopt het nog allerminst gesmeerd, zegt Verweijen. Terwijl alle voorwaarden eigenlijk aanwezig zijn, zegt Verweijen. ‘We trekken intensief op met de gemeente, we willen de stad ook helpen. Er zijn genoeg initiatieven en ook hubs verschijnen op uitgebreide schaal.’

Amsterdam Logistic Cityhub

Op vrijdag 30 april 2021 ging de eerste paal in de grond van de Amsterdam Logistic Cityhub, Nederlands eerste XXL logistieke stadshub, met meerdere verdiepingen. Over ongeveer anderhalf jaar moet de klus geklaard zijn: Amsterdam Logistic Cityhub is naar verwachting in het laatste kwartaal van 2022 volledig operationeel. Wim Beelen, ondernemer en bedenker van de vernieuwende last mile-oplossing, erkent dat hij erg naar dit moment heeft uitgekeken. ‘Mijn visie wordt nu werkelijkheid. Elke millimeter is uitgedacht. Bedrijven van de toekomst hebben hier alle ruimte om te groeien op manieren die niet eerder mogelijk waren. Ik ben ontzettend trots.’

Bereikbaarheid, leefbaarheid en stadshubs

Zo dragen de stadshubs en bouwhubs bij aan de bereikbaarheid van de stad. Het moet leiden tot minder transportbewegingen door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocaties ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...