Winnaar Product van de Maand

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie en ook daarna. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Hoe jij met je bedrijf kan bijdragen aan het makkelijk maken van je klanten.”

Lees het interview met haar over Dutch Museum Gift Shop:

Hoe ben je op het idee is gekomen om dit te starten?
“Vorig jaar heb ik als interim Webshop coördinator voor het Rijksmuseum de nieuwe webshop opgezet. Een mooi project en een goede extra inkomstenbron voor het museum. Ik kwam erachter dat veel musea geen webshop hebben en dat is een gemiste kans. Vandaar dat ik al voor coronatijd het idee heb bedacht om een platform voor museumwinkels te maken”.

Wat kan het platform voor musea betekenen?
“Het doel is musea een platform te bieden om hun producten te verkopen. Het voordeel voor het museum is dat: je veel meer over een product kunt vertellen online, immers achter ieder product zit wel een verhaal. En dat je bezoekers krijgt, die na een bezoek aan een tentoonstelling spijt hebben dat ze de catalogus niet hebben aangeschaft, dit toch nog kunnen doen. Ook de samenwerking tussen en met de verschillende musea is een voordeel. De winkelproductenmanagers kunnen hun assortiment afstemmen en elkaar adviezen geven om zo hun assortiment te verstevigen.”

Hoe ben je hiermee verder aan de slag gegaan?
“In samenwerking met het Rijksmuseum ben ik gestart. Inmiddels is Eye het eerste museum dat live is.  Voor corona was ik al begonnen en de corona crisis heeft het alleen meer in een stroomversnelling gebracht. Als je museum dicht is, maar ook in normale tijden, biedt dit platform exposure en een inkomstenstroom. Ik ga er vanuit dat het project zich na de corona crisis steeds verder gaat ontwikkelen.”

Wat zijn je plannen voor de verdere uitbouw?
“Door deze prijs krijg ik natuurlijk meer bekendheid met de Dutch Museum Gift Shop en daar ben ik erg blij mee! Ik heb een persbericht opgesteld en ben diverse musea aan het benaderen. Uiteraard ben ik achter de schermen ook bezig om met magazijnen en verzendhuizen afspraken te maken, zodat er ook schaalvoordeel voor alle deelnemende musea uit voorkomt.”

Tot slot wat vind je van de top 4 genomineerden en wie had jij uitgekozen als winnaar?
“Goh wat een moeilijke vraag! Ik vind ze alle drie erg goed. Ik vond ze allemaal sterk op hun gebied.
Zest your Life was goed omdat ze meteen van start ging met Zest at home en niet bij de pakken neer ging zitten. Gewoon consequent elke dag de lessen van yoga, pilates en work outs uitzenden via Facebook. Houd de vitaliteit van je klanten op pijl en je behoudt de inkomsten. Het webshop voor Corona producten voor werk en scholen, www.coronaveiligkantoor.nl, vond ik ook erg goed. Precies wat ondernemers nodig hebben. Waar haal je anders binnen no time producten als desinfectiegel, mondkapjes, stickers en routing stickers en middelen vandaan. En schoonmaakbedrijf Breedweer was ook sterk. Zich specialiseren in coronaproof schoonmaken op kwetsbare plekken als verzorgingstehuizen, maar ook het aantrekken van de werkloze sekswerkers en deze om te scholen tot schoonmakers. Uiteraard ben ik blij dat ik, ondanks het sterke concurrentieveld, gewonnen heb!”

Kijk verder op: www.dutchmuseumgiftshop.nl en www.villadarte.nl

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Irene van der Zwan

Irene van der Zwan

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Zorgen om gevolgen avondlockdown

Zorgen om gevolgen avondlockdown

Ondernemers hebben ten minste de zekerheid dat ze dit kwartaal op hetzelfde pakket kunnen rekenen als in het derde kwartaal: 100 procent TVL, 85 procent NOW en belastinguitstel. Toch maakt MKB-Nederland zich zorgen over de effecten van de nieuwe coronamaatregelen.

Sociale partners willen masterplan

Sociale partners willen masterplan

De sociale partners vinden dat er perspectief moet komen: ‘Het virus is voorlopig nog onder ons. We hebben een plan nodig om daarmee te leven, zonder steeds weer alles op slot te moeten gooien. Wij steken de hand uit om daar samen met het kabinet aan te gaan werken.’

Een week langer stemmen op jouw favoriete Product van de Maand!

Een week langer stemmen op jouw favoriete Product van de Maand!

Vanwege aangescherpte maatregelen rondom het coronavirus moet ook MKB-Amsterdam maatregelen treffen. De winnaar van het Product van de Maand november wordt online uitgeroepen op 10 december. Je hebt nog tot maandag 6 december om te stemmen!

Kan pakketbelasting de bezorgschaamte aanwakkeren?

Kan pakketbelasting de bezorgschaamte aanwakkeren?

Vicevoorzitter Guido Frankfurther denkt dat een bezorgbelasting mensen meer bewust kan maken van de overlast die al dat thuisbezorgen oplevert. ‘Als alternatief zeggen we al een hele tijd: verleid mensen nou naar een ophaallocatie voor hun pakketje te gaan. Daar kun je voor of na het boodschappen doen nog even langs.’

Ready to Scale: Een digitale impuls voor je productiviteit

Ready to Scale: Een digitale impuls voor je productiviteit

Roel Schatorje van Moyu Notebooks. ‘In de fase dat het programma begon was het heel druk en hield ik voor mijn gevoel duizend-en-één ballen tegelijk in de lucht. Door de sessies kreeg ik meer structuur in de systemen en processen. Als je werkt aan duidelijke strategieën, begrijpt je team ook beter waarom je doet wat je doet en wat je kernwaarden zijn.’

Nieuwe toekomstcheck biedt ondernemer inzicht in liquiditeit en scenario’s

Nieuwe toekomstcheck biedt ondernemer inzicht in liquiditeit en scenario’s

Jacco Vonhof: “Veel ondernemers hebben in de coronaperiode schulden opgebouwd – bij de Belastingdienst, bank en leveranciers – en die moeten worden terugbetaald. Tegelijk moeten ze weer gaan investeren, in groei, digitalisering, verduurzaming. Daarbij is goed inzicht in je financiële situatie bij verschillende scenario’s van groot belang.”