Winnaar Product van de Maand

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie en ook daarna. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Hoe jij met je bedrijf kan bijdragen aan het makkelijk maken van je klanten.”

Lees het interview met haar over Dutch Museum Gift Shop:

Hoe ben je op het idee is gekomen om dit te starten?
“Vorig jaar heb ik als interim Webshop coördinator voor het Rijksmuseum de nieuwe webshop opgezet. Een mooi project en een goede extra inkomstenbron voor het museum. Ik kwam erachter dat veel musea geen webshop hebben en dat is een gemiste kans. Vandaar dat ik al voor coronatijd het idee heb bedacht om een platform voor museumwinkels te maken”.

Wat kan het platform voor musea betekenen?
“Het doel is musea een platform te bieden om hun producten te verkopen. Het voordeel voor het museum is dat: je veel meer over een product kunt vertellen online, immers achter ieder product zit wel een verhaal. En dat je bezoekers krijgt, die na een bezoek aan een tentoonstelling spijt hebben dat ze de catalogus niet hebben aangeschaft, dit toch nog kunnen doen. Ook de samenwerking tussen en met de verschillende musea is een voordeel. De winkelproductenmanagers kunnen hun assortiment afstemmen en elkaar adviezen geven om zo hun assortiment te verstevigen.”

Hoe ben je hiermee verder aan de slag gegaan?
“In samenwerking met het Rijksmuseum ben ik gestart. Inmiddels is Eye het eerste museum dat live is.  Voor corona was ik al begonnen en de corona crisis heeft het alleen meer in een stroomversnelling gebracht. Als je museum dicht is, maar ook in normale tijden, biedt dit platform exposure en een inkomstenstroom. Ik ga er vanuit dat het project zich na de corona crisis steeds verder gaat ontwikkelen.”

Wat zijn je plannen voor de verdere uitbouw?
“Door deze prijs krijg ik natuurlijk meer bekendheid met de Dutch Museum Gift Shop en daar ben ik erg blij mee! Ik heb een persbericht opgesteld en ben diverse musea aan het benaderen. Uiteraard ben ik achter de schermen ook bezig om met magazijnen en verzendhuizen afspraken te maken, zodat er ook schaalvoordeel voor alle deelnemende musea uit voorkomt.”

Tot slot wat vind je van de top 4 genomineerden en wie had jij uitgekozen als winnaar?
“Goh wat een moeilijke vraag! Ik vind ze alle drie erg goed. Ik vond ze allemaal sterk op hun gebied.
Zest your Life was goed omdat ze meteen van start ging met Zest at home en niet bij de pakken neer ging zitten. Gewoon consequent elke dag de lessen van yoga, pilates en work outs uitzenden via Facebook. Houd de vitaliteit van je klanten op pijl en je behoudt de inkomsten. Het webshop voor Corona producten voor werk en scholen, www.coronaveiligkantoor.nl, vond ik ook erg goed. Precies wat ondernemers nodig hebben. Waar haal je anders binnen no time producten als desinfectiegel, mondkapjes, stickers en routing stickers en middelen vandaan. En schoonmaakbedrijf Breedweer was ook sterk. Zich specialiseren in coronaproof schoonmaken op kwetsbare plekken als verzorgingstehuizen, maar ook het aantrekken van de werkloze sekswerkers en deze om te scholen tot schoonmakers. Uiteraard ben ik blij dat ik, ondanks het sterke concurrentieveld, gewonnen heb!”

Kijk verder op: www.dutchmuseumgiftshop.nl en www.villadarte.nl

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn uiteraard voor jou als ondernemer belangrijk! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via onze nieuwsbrief MKB Mail en onze socials de belangrijkste ontwikkelingen.

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Het einde van de gezondheidscrisis is in zicht. Voor veel ondernemers begint nu de economische ellende pas echt. Drenth: ‘We vragen alle overheden om daar rekening mee te houden. Eén van de voorstellen is om ondernemers met schulden als doelgroep op te nemen in de pilot Pauzeknop, dat als doel heeft door de coronacrisis getroffen zelfstandigen te ondersteunen.’

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Ben jij klaar om impact te maken in de stad? Meld je dan aan voor buurtchallenge Boost je Buurt. Je kan als ondernemer een Impact Hub Amsterdam ondernemersprogramma winnen ter waarde van €2.500 én kans maken op een ontwikkelbudget van €2.500, €5.000 of €7.500. Meedoen? Lees snel verder.

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

Studenten van Inholland gaan onder leiding van MKB-Amsterdam bestuurslid Bert Bos aan de slag met het ontwikkelen van duurzaamheidsplannen voor ondernemers. Ondernemers die wel oren hebben naar zo’n plan kunnen zich aanmelden. Binnenkort ook nieuws van Bert Bos over het Product van het Jaar!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!