Winnaar Product van de Maand

Dutch Museum Gift Shop is door een vakjury van MKB-Amsterdam gekozen als ‘Product van de Maand’. DMGS is een online platform voor museumwinkels met als doel musea extra inkomsten te genereren in de anderhalve meter economie en ook daarna. De winnares Jitske Naberman over ondernemen en digitalisering: “ga zo snel mogelijk aan de slag. Volg (veelal gratis) webinars, ga uitzoeken wat de concurrentie doet. Bedenk wat jij belangrijk vindt. Hoe jij met je bedrijf kan bijdragen aan het makkelijk maken van je klanten.”

Lees het interview met haar over Dutch Museum Gift Shop:

Hoe ben je op het idee is gekomen om dit te starten?
“Vorig jaar heb ik als interim Webshop coördinator voor het Rijksmuseum de nieuwe webshop opgezet. Een mooi project en een goede extra inkomstenbron voor het museum. Ik kwam erachter dat veel musea geen webshop hebben en dat is een gemiste kans. Vandaar dat ik al voor coronatijd het idee heb bedacht om een platform voor museumwinkels te maken”.

Wat kan het platform voor musea betekenen?
“Het doel is musea een platform te bieden om hun producten te verkopen. Het voordeel voor het museum is dat: je veel meer over een product kunt vertellen online, immers achter ieder product zit wel een verhaal. En dat je bezoekers krijgt, die na een bezoek aan een tentoonstelling spijt hebben dat ze de catalogus niet hebben aangeschaft, dit toch nog kunnen doen. Ook de samenwerking tussen en met de verschillende musea is een voordeel. De winkelproductenmanagers kunnen hun assortiment afstemmen en elkaar adviezen geven om zo hun assortiment te verstevigen.”

Hoe ben je hiermee verder aan de slag gegaan?
“In samenwerking met het Rijksmuseum ben ik gestart. Inmiddels is Eye het eerste museum dat live is.  Voor corona was ik al begonnen en de corona crisis heeft het alleen meer in een stroomversnelling gebracht. Als je museum dicht is, maar ook in normale tijden, biedt dit platform exposure en een inkomstenstroom. Ik ga er vanuit dat het project zich na de corona crisis steeds verder gaat ontwikkelen.”

Wat zijn je plannen voor de verdere uitbouw?
“Door deze prijs krijg ik natuurlijk meer bekendheid met de Dutch Museum Gift Shop en daar ben ik erg blij mee! Ik heb een persbericht opgesteld en ben diverse musea aan het benaderen. Uiteraard ben ik achter de schermen ook bezig om met magazijnen en verzendhuizen afspraken te maken, zodat er ook schaalvoordeel voor alle deelnemende musea uit voorkomt.”

Tot slot wat vind je van de top 4 genomineerden en wie had jij uitgekozen als winnaar?
“Goh wat een moeilijke vraag! Ik vind ze alle drie erg goed. Ik vond ze allemaal sterk op hun gebied.
Zest your Life was goed omdat ze meteen van start ging met Zest at home en niet bij de pakken neer ging zitten. Gewoon consequent elke dag de lessen van yoga, pilates en work outs uitzenden via Facebook. Houd de vitaliteit van je klanten op pijl en je behoudt de inkomsten. Het webshop voor Corona producten voor werk en scholen, www.coronaveiligkantoor.nl, vond ik ook erg goed. Precies wat ondernemers nodig hebben. Waar haal je anders binnen no time producten als desinfectiegel, mondkapjes, stickers en routing stickers en middelen vandaan. En schoonmaakbedrijf Breedweer was ook sterk. Zich specialiseren in coronaproof schoonmaken op kwetsbare plekken als verzorgingstehuizen, maar ook het aantrekken van de werkloze sekswerkers en deze om te scholen tot schoonmakers. Uiteraard ben ik blij dat ik, ondanks het sterke concurrentieveld, gewonnen heb!”

Kijk verder op: www.dutchmuseumgiftshop.nl en www.villadarte.nl

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Neem jij ook deel aan de jaarlijkse ondernemers enquête?

Onze zustervereniging Amsterdam City komt op voor de belangen van ondernemend binnenstad en heeft onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok gevraagd de mening van ondernemers in de binnenstad over diverse onderwerpen te onderzoeken. De resultaten van het onderzoek worden...