Het landelijke debat over de vraag hoe we als samenleving met online winkelen en pakketbezorging omgaan blijft de gemoederen bezig houden. Maakt de kracht van de internationale online shopping sites het lokale bedrijfsleven kapot? Is er sprake van eerlijke concurrentie? Wat kan de overheid hieraan doen? Als bijdrage aan de discussie heeft MKB-Amsterdam het idee van een bezorgbelasting voor internationale platformbedrijven naar voren geschoven. Met de opbrengsten kan de overheid investeren in lokale infrastructuur.

Maatschappelijke meerwaarde van winkels

MKB-Amsterdam zet zich in voor behoud en versterking van fysieke winkelgebieden. Wij denken dat een sterk lokaal bedrijfsleven belangrijk is voor de leefbaarheid, gezelligheid en sociale cohesie in de stad. Het belang van dynamische winkelgebieden werd begin dit jaar ook door Inretail in het rapport ‘De maatschappelijke meerwaarde van Retail’ onderschreven:  “De detailhandel is een belangrijke economische sector met grote maatschappelijke impact. Winkels en winkelstraten zijn de levensaders van steden, dorpen en wijken en bepalen daar in hoge mate de leefbaarheid en de sfeer. De detailhandel is met 800.000 medewerkers een van de grootste private werkgevers en heeft een belangrijke sociale functie; mensen willen elkaar ontmoeten en de retail levert een belangrijke bijdrage aan het samenzijn. Winkeliers bieden veel jongeren een eerste baantje en daarmee sociale ontwikkeling, zorgen door sponsoring voor een rijk verenigingsleven en dragen met hun activiteiten en zorg direct bij aan de lokale gemeenschap.”

Big Tech vs Local Heroes

Wij zien natuurlijk ook dat online shopping een steeds groter aandeel krijgt in de omzet van de retailsector. En lokale bedrijven moeten mee gaan in deze ontwikkeling om te overleven. In de praktijk blijkt dat het voor mkb ondernemers heel moeilijk is om de slag met de Big Tech bedrijven te winnen. Aan de ene kant staat de klassieke detailhandel, die lokaal is ingebed, en door te investeren in de buurt en lokaal belasting betaling en belangrijke bijdrage aan de samenleving geeft. Daartegenover staan de grote internationale platformbedrijven die profiteren van de hoog opgeleide bevolking en goede infrastructuur in Amsterdam, maar amper een bijdrage hieraan geven. Het digitale speelveld is oneerlijk verdeeld, de spelregels zijn aan herziening toe.

Lokale bestedingen blijven in lokale economie

Het Amsterdamse retailsector staat voor veel uitdagingen. “Winkels moeten geen ‘places to buy maar places to be’ worden”, meent Inretail. Ondernemers moeten investeren in hun medewerkers, hun interieur en in bijzondere ervaringen. Er moeten lokale internet platforms worden ontwikkeld, zodat online vraag en aanbod beter op elkaar aansluiten en lokale bestedingen de lokale economie versterken. Denk aan platforms als Van Amsterdamse Bodem, Amsterdam Made en Local Heroes. De overheid kan en moet het bedrijfsleven in deze ontwikkelingen ondersteunen door te investeren in de fysieke infrastructuur en de digitale infrastructuur. En de kosten hiervan, die kunnen worden gefinancierd door Big Tech bedrijven een rechtvaardige bijdrage aan de belastingpot te laten betalen. Bijvoorbeeld door de heffing van een bezorgbelasting op bestellingen bij internationale bedrijven. Het is maar een idee, wij vinden het “een prima idee”.

Inretail eindigt haar rapport met een mooie boodschap. “De consument kiest steeds meer voor gemak (grote online spelers) en heeft niet door welke publieke waarden op het spel staan als de lokaal gevestigde winkelier (groot en klein) wordt gepasseerd. Maar er is een kentering gaande. Het bewustzijn groeit dat we met zijn allen andere keuzes kunnen maken en stapje voor stapje controle over ons leven terug kunnen winnen.” Daar zet MKB-Amsterdam zich voor in.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Bereik jouw bedrijfsdoelen met Google Analytics

Hoe kan Google Analytics helpen om jouw groei- of bedrijfsdoelen te behalen? Daar kom je achter tijdens de gratis workshop van het Digitaliseringsoffensief. Schrijf je snel in voor de gratis workshop op 12 december! Blijf je daarna ook gezellig voor de laatste MKB-Amsterdam Groeiborrel van het jaar?

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

‘Extreme huurindexatie is te zware last voor ondernemers’

Signalen uit de markt laten dit najaar al uitschieters naar 15 procent huurindexatie zien. Bij een explosief stijgende huur bovenop de energierekening betalen ondernemers dus dubbel de rekening. Ondernemer Iresh Soekhoe: ‘Ik merk dat het veel vergt van de gezondheid van ondernemers om continue in een overlevingsstand te staan. Zowel bij de overheid als bij vastgoedeigenaren is men zich niet bewust wat dat doet met kleine ondernemers.’

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Waar wacht je nog op? Aan de slag met TikTok!

Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt. Van Gulik: ‘Dit is je kans om voorop te lopen!’

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Verkiezing product van de maand is in volle gang!

Wat hebben een optimistische trui, een scheermes van bamboe, een kaasje uit Katwoude, een micro avontuur en een onverwoestbare tas gemeen? Ze zijn alle vijf in de race om de Product van de Maand prijs te winnen! Doe mee en stem op een mooi Amsterdams product! En kom 12 december naar onze Groeiborrel.

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

Succesvolle lobby inspanningen MKB-Nederland

MKB-Nederland voorzitter Jacco Vonhof riep deze week het kabinet op tot minder regelgeving voor mkb ondernemers. Volgens Vonhof hollen we de laatste tijd van crisis naar crisis en dat ontneemt ons het zicht op de toekomst. Die crises zorgen bovendien voor een soort paniekvoetbal. ‘We proberen met nog weer nieuwe regels de boel op te lappen, maar al dat pleisters plakken helpt ons niet verder.’

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw Product van de Maand november!

Stem op jouw favoriete Product van de Maand november! De volgende producten zijn geselecteerd: onverwoestbare tas van UNBEGUN, plasticvrije scheermesjes van Bamboovement, een reis niet ver van huis van Avontuur Dichtbij, biologische Jersey kaasje van Henri Willig en de trui van New Optimist! Breng nu je stem uit!