Het Product van de Maand mei had een speciaal thema: coronaproof. Producten of diensten die goed inspeelden op de corona situatie. Om ondernemers elkaar te laten te inspireren hoe met de crisis om te gaan. In deze maand hadden we liefst twaalf voorgedragen producten, waaruit een top vier is uitgekomen:

Breedweer facilitaire diensten – Breedweer zet zijn schoonmakers in bij verzorgingshuizen, scholen en ziekenhuizen. Breedweer heeft hiervoor onder andere sekswerkers omgeschoold. Ook produceren zij desinfectiegel gemaakt in een ijsfabiek die momenteel stil ligt.

www.CoronaVeiligKantoor.nl – een website om bedrijven en scholen te ondersteunen bij de omschakeling naar de anderhalvemeter samenleving. Organisaties kunnen hier onder andere linten, stickers, desinfectiegel en mondkapjes bestellen.

Zest your Life at home– Heerlijk dat de yoga- en pilateslessen gewoon via Facebook online doorgaan elke dag met de bekende docenten. En het voordeel is, mis je een les, dan kun je deze achteraf volgen.

De vakjury heeft de Dutch Museum Gift Shop als winnaar aangewezen. Een interview met oprichtster Jitske Naberman hoe het nu met deze mooie webshop voor museumwinkels gaat.

Wat heeft de Product van de Maand prijs jullie tot nu toe gebracht?
“Erkenning en veel positieve aandacht. DMGS heeft echt die maand ‘in the picture’ gestaan. Vandaag hebben wij ons weten te certificeren voor Thuiswinkel.org. Met het tonen van het Thuiswinkel Waarborg laat je de consument zien dat ze veilig bij je kunnen shoppen.”

Waar staan jullie nú, wat zijn jullie resultaten en uitdagingen?
“Inmiddels hebben zes musea zich aangesloten, te weten het Rijksmuseum, Eye filmmuseum, het Tropenmuseum, het Joods Historisch museum, de Kunsthal en het Maritiem museum. Drie andere musea willen zich gaan aansluiten. Uitdaging is nog meer musea en meer bezoekers te krijgen. We hebben een Dutch Museum Shop giftcard en we verkopen over de hele wereld. We hebben orders uit onder andere Hong Kong, Zuid-Korea en Australië. Ons best verkopende product is de David Lynch koffie. David Lynch gaat een film maken voor Netflix. Ook de delfsblauwe tulpenvaas van het Rijksmuseum verkoopt goed.”

Wat is jullie missie, visie en toekomstplannen?
“Doel is het promoten en verkopen van artikelen van Nederlandse musea om zo cultureel erfgoed te ondersteunen en musea een zelfstandige inkomstenbron te geven. Toekomst is nog meer musea aan te sluiten. Ook willen we musea in het buitenland de kans geven zich aan te sluiten.”

En tot slot: waarom zouden jullie Product van het Jaar prijs moeten winnen?
“Musea in Nederland zitten door de corona-crises nogal krap bij kas. Via Dutch Museum Gift Shop kunnen ze hun producten gratis aanbieden om een vorm van inkomsten te genereren.”

Nieuwsgierig? Kijk op www.DutchMuseumGiftShop.nl 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Irene van der Zwan

Irene van der Zwan

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

De coronamaatregelen houden velen deuren gesloten. Wat voor een uitstapjes kan je dan nog met vrienden, een date of familie ondernemen? Met deze vraag richtte Danique Fennema (24) in oktober 2020 ‘Tassie’ op. Samen met lokale ondernemers, musea, buurtinitiatieven, stadbewoners en andere ‘lokale helden’ biedt zij ‘een tassie’ gevuld met een twee uur durende tour langs historische en culturele plekken in Amsterdam, speelse opdrachten en grappige ‘weetjes’, aan. Ook bevat elke tas een alcoholisch drankje en een snack voor de lekkere trek. Je kan zelf kiezen waar je de route met het gevulde Tassie wilt lopen, want Daniques onderneming is zo’n succes dat ze inmiddels een route door Amsterdam Centrum, de Jordaan, Amsterdam Oost en Amsterdam West heeft opgezet én bezig is met een nieuwe route door Utrecht. De producten in de tas zijn lokaal en de kopers van een Tassie lopen langs zo veel mogelijk maatschappelijke relevante buurtinitiatieven als mogelijk.

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

In 2009 startte Jack Stuifbergen met sociaal ondernemen. Hij nam mensen met een kwetsbare positie aan, zette hen in hun kracht en zag van alles groeien. Zijn bedrijf is door NL Groeit uitgeroepen tot één van de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. MKB-Amsterdam is erg blij met Jack als nieuwe voorzitter van het speerpunt duurzaamheid. Stuifbergen wil samen met mkb’ers uit de regio Amsterdam, andere mkb’ers informeren en inspireren. Over de wijze waarop zijzelf de maatschappelijke meerwaarde van hun bedrijf kunnen uitdiepen én kunnen combineren met duurzame circulaire businessmodellen. Hij wil een denktank van duurzame ondernemers gaan vormen. Die de volgens hem hoognodige vertaalslag kunnen gaan maken van de duurzaamheidsambities van gemeentes en provincies naar de wat dit betekent voor nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Wil je komend jaar, samen met Jack, aan de slag? Meld je aan als team(bestuurs)lid: J.stuifbergen@breedweer.nl.

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Een pittige discussie tussen voorzitter Bart Drenth en de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink, ligt ten grondslag aan het project Mystery Guest. Drenth ageerde sterk tegen het voorstel van de wethouder om werkgevers die zich mogelijk schuldig maken aan arbeidsmarktdiscriminatie op de stagemarkt ‘te blamen en shamen’. Gelukkig heeft de wethouder dit idee snel losgelaten, omgebogen naar ‘naming en faming’. En is een constructieve aanpak gezocht en gevonden om het probleem van kansenongelijkheid en discriminatie op de stagemarkt aan te pakken. Hiermee is het een gezamenlijk project geworden van de gemeente Amsterdam, Michal van Dantzig namens MKB-Amsterdam en Lucas van Wees namens VNO NCW West. Op dit moment wordt er gewerkt aan verbetering en verspreiding van de tool Play to Stage.

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Het winkellandschap verandert. Meer en meer mensen kopen producten online, in plaats van fysiek in de winkelstraat. Hiermee vormt het online shoppen zowel een bedreiging, als een nieuwe kans voor ondernemers. Het is belangrijk dat de voordelen van het veranderende winkellandschap voor ondernemers in kaart worden gebracht, online platforms aansluiten bij wat winkels nodig hebben, maar tegelijkertijd winkelgebieden aantrekkelijk en divers blijven. Vanaf dit jaar maakt MKB-Amsterdam zich daarom extra hard voor het behoud en de versterking van het winkelaanbod in de metropoolregio Amsterdam. Heb jij hier ook zo je ideeën over en wil je als bestuurslid van MKB-Amsterdam verder vormgeven aan dit speerpunt? Of zitting nemen in de werkgroep ‘Behoud en versterking van winkels’? Meld je aan bij: irene.van.der.zwan@mkb-amsterdam.nl

Gezelligheid kent geen tijd

Gezelligheid kent geen tijd

De schooldeuren gingen weer open. Een soort bevrijding. Voor ouders, opa’s en oma’s en voor kinderen. Ze haalden het NOS-journaal. Wat vind je het belangrijkste van weer naar school gaan? ‘Gezelligheid’. Niets over juffen, meester, leerstof en thuis? Gezelligheid met elkaar staat voorop. Een bemoedigend gegeven in een toch ingewikkelde samenleving, zonder of met Corona. De Z generatie zal ooit doorgroeien naar X en Y en als gezelligheid het speerpunt is dan worden wij nog het gezelligste land in de wereld. Niks geen somber X en Y.

Veilig ondernemen

Veilig ondernemen

Wist jij dat in een Platvorm Veilig Ondernemen (PVO) politie, justitie, gemeenten, brancheorganisaties en de ondernemers samen werken aan de oplossing van veiligheidsproblemen? Hieronder een greep uit de handvatten die hieruit ontstaan voor ondernemers. Belkaart: Hierin zijn alle belangrijke telefoonnummers bij incidenten voor ondernemers te vinden. Collectief winkelverbod: de overlastgever kan voor langere tijd toegang tot alle deelnemende winkels in het winkelgebied worden ontzegd. Cyberambassadeurs: Meldt jezelf daarom aan via deze link en wordt cyberambassadeur. PVO Amsterdam-Amstelland leidt ondernemers op tot cyber ambassadeurs. Lees verder.