Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt.

“Social media verandert constant”,  vertelt Van Gulik. “Tien jaar geleden moesten we nog wennen aan het fenomeen, werkten we nog met reclamefolders en vonden we het een beetje onwennig om foto’s van onszelf online te zetten om het publiek aan te spreken.” Hij benadrukt dat daarin veel is veranderd. “De spelregels op social media veranderen ook. Foto’s werden bijvoorbeeld video’s.” Kijk maar naar Instagram en naar TikTok: op die twee razend populaire apps is videocontent dominant.

Waarom is TikTok nou zo interessant voor ondernemers? Van Gulik: “TikTok wordt gebruikt door een jonge doelgroep, van jongeren tussen de circa 11 tot 16 jaar oud. Waarom zou je wachten met hen aanspreken tot zij ouder zijn en zelf gaan consumeren? Dit is hét moment om je publiek op te bouwen. Straks is je concurrent al verder op weg en jij moet nog het wiel uitvinden: dat heeft geen zin. Je hebt nu de kans om voorop te lopen, die zou ik als ondernemer niet laten schieten!”

Content maken hoeft niet ingewikkeld te zijn

Ondernemers die zich aan TikTok wagen weten niet altijd welke content goed werkt op het platform. Daar helpt Van Gulik ze mee op weg. “Veel ondernemers denken te ingewikkeld, maar het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Maak twee tot drie keer per week een korte video waarin je je winkel laat zien of iets over je bedrijf vertelt, of laat je nieuwe medewerker zich in een kort filmpje voorstellen. Super simpel! Voor een ondernemer zelf is dit vaak erg vanzelfsprekende content, maar voor anderen kan het juist erg leuk zijn om te zien. Begin gewoon eenvoudig en ga het gaandeweg leren. Daar word je als ondernemer zelf ook enthousiast van.” Verwijs ook via je andere communicatie naar je TikTok- of Instagramprofiel, adviseert Van Gulik, dan zul je ook zien dat je vanuit je huidige publiek volgers krijgt en dat de olievlek zich steeds verder verspreidt.

Gebruikers hoeven niet te vrezen voor ingewikkelde montagetools en krachtige computers om op te monteren: dat hebben ze allemaal niet nodig. Zowel Instagram als TikTok bieden heel veel mogelijkheden om te monteren. “Een stukje wegknippen, de volgorde van je video aanpassen of een filter over je beelden? Dat is allemaal zo gepiept volgens Van Gulik. “Die apps zijn juist gebouwd om jou als gebruiker makkelijk verder op weg te helpen.” En een filmpje maken is natuurlijk ook zo geregeld: bijna iedere smartphone heeft tegenwoordig een camera van goede kwaliteit.

Succesverhaal

BuzzPartners heeft een bloemenzaak in Purmerend als klant, en heeft met een korte video over hoe je bloemen verzorgt een mooi succes op social media geboekt. “Met die video hebben we heel veel mensen bereikt én de ondernemer bouwt goodwill op door nuttige tips te geven.” Win-win dus! Van Gulik: “Deze video is dan geplaatst op Instagram, maar zou ook heel goed passen op een platform als TikTok.”

Hopelijk heeft BuzzPartners je kunnen overtuigen om ook je ook aan te melden voor TikTok en andere social media. Waar wacht je nog op? Aan de slag!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Kleine reclame-uitingen

Kleine reclame-uitingen

Ondernemers met kleinere reclame-uitingen worden in 2024 ontzien, na een motie van D66-raadslid Erik Schmit. De tarieven voor reclame-uitingen tot 5m2 worden niet verhoogd of geïndexeerd. Volgens vicevoorzitter Guido Frankfurther van MKB-Metropool Amsterdam een goede zaak.

Uitnodiging Netwerkborrel – Maandag 6 november

Uitnodiging Netwerkborrel – Maandag 6 november

Wij nodigen je graag uit voor de laatste MKB-Metropool Amsterdam Borrel van dit jaar op maandag 6 november in de Oranjekerk in Amsterdam. We hebben een gevarieerd programma, waarbij je zowel financieel als online impact kan maken!

Wilder Land is op een bijzondere missie met een bijzonder, divers team

Wilder Land is op een bijzondere missie met een bijzonder, divers team

Oprichter Matthijs Westerwoudt: “Het leuke is dat de medewerkers van begin tot eind betrokken zijn bij de totstandkoming van de producten. Zo zien zij ook dat die soms doodnormale (on)kruiden stap voor stap veranderen in mooie en lekkere producten waar een hoop mensen iedere dag van genieten”