Ooit over nagedacht om met jouw bedrijf op TikTok te gaan? Als je het aan Bert van Gulik van socialmediabedrijf BuzzPartners vraagt, biedt het platform dat zich kenmerkt door korte video’s van zo’n twintig seconden tal van kansen voor jou als ondernemer. Aan MKB-Amsterdam legt hij uit hoe TikTok jou kan helpen bij het bereiken van je publiek én hoe je er potentiële nieuwe klanten mee aantrekt.

“Social media verandert constant”,  vertelt Van Gulik. “Tien jaar geleden moesten we nog wennen aan het fenomeen, werkten we nog met reclamefolders en vonden we het een beetje onwennig om foto’s van onszelf online te zetten om het publiek aan te spreken.” Hij benadrukt dat daarin veel is veranderd. “De spelregels op social media veranderen ook. Foto’s werden bijvoorbeeld video’s.” Kijk maar naar Instagram en naar TikTok: op die twee razend populaire apps is videocontent dominant.

Waarom is TikTok nou zo interessant voor ondernemers? Van Gulik: “TikTok wordt gebruikt door een jonge doelgroep, van jongeren tussen de circa 11 tot 16 jaar oud. Waarom zou je wachten met hen aanspreken tot zij ouder zijn en zelf gaan consumeren? Dit is hét moment om je publiek op te bouwen. Straks is je concurrent al verder op weg en jij moet nog het wiel uitvinden: dat heeft geen zin. Je hebt nu de kans om voorop te lopen, die zou ik als ondernemer niet laten schieten!”

Content maken hoeft niet ingewikkeld te zijn

Ondernemers die zich aan TikTok wagen weten niet altijd welke content goed werkt op het platform. Daar helpt Van Gulik ze mee op weg. “Veel ondernemers denken te ingewikkeld, maar het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Maak twee tot drie keer per week een korte video waarin je je winkel laat zien of iets over je bedrijf vertelt, of laat je nieuwe medewerker zich in een kort filmpje voorstellen. Super simpel! Voor een ondernemer zelf is dit vaak erg vanzelfsprekende content, maar voor anderen kan het juist erg leuk zijn om te zien. Begin gewoon eenvoudig en ga het gaandeweg leren. Daar word je als ondernemer zelf ook enthousiast van.” Verwijs ook via je andere communicatie naar je TikTok- of Instagramprofiel, adviseert Van Gulik, dan zul je ook zien dat je vanuit je huidige publiek volgers krijgt en dat de olievlek zich steeds verder verspreidt.

Gebruikers hoeven niet te vrezen voor ingewikkelde montagetools en krachtige computers om op te monteren: dat hebben ze allemaal niet nodig. Zowel Instagram als TikTok bieden heel veel mogelijkheden om te monteren. “Een stukje wegknippen, de volgorde van je video aanpassen of een filter over je beelden? Dat is allemaal zo gepiept volgens Van Gulik. “Die apps zijn juist gebouwd om jou als gebruiker makkelijk verder op weg te helpen.” En een filmpje maken is natuurlijk ook zo geregeld: bijna iedere smartphone heeft tegenwoordig een camera van goede kwaliteit.

Succesverhaal

BuzzPartners heeft een bloemenzaak in Purmerend als klant, en heeft met een korte video over hoe je bloemen verzorgt een mooi succes op social media geboekt. “Met die video hebben we heel veel mensen bereikt én de ondernemer bouwt goodwill op door nuttige tips te geven.” Win-win dus! Van Gulik: “Deze video is dan geplaatst op Instagram, maar zou ook heel goed passen op een platform als TikTok.”

Hopelijk heeft BuzzPartners je kunnen overtuigen om ook je ook aan te melden voor TikTok en andere social media. Waar wacht je nog op? Aan de slag!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

MKB Amsterdam

MKB Amsterdam

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...