Vanaf 2025 mogen alleen uitstootvrije bedrijfsauto’s nog binnen de Ring A10 rijden, om de luchtkwaliteit in de Amsterdamse binnenstad te verbeteren. De afgelopen weken is de uitstootvrije zone 2025 in Amsterdam onder de aandacht gebracht via ondernemersbrieven. Met de aanscherping van de regels lijkt het momenteel spitsuur wat betreft transportlogistieke maatregelen in de stad. MKB-Amsterdam steunt de ambities, maar wil duidelijke afspraken over goede alternatieven.

MKB-Amsterdam voert daarom al langer intensieve gesprekken met onder meer Evofenedex en Transport & Logistiek Nederland. Vicevoorzitter Guido Frankfurther wil met de gemeente afspraken maken om de transportlogistiek in de metropoolregio schoner en veiliger te maken. ‘Hierbij spelen ook factoren mee als financiële haalbaarheid, overgangsregelingen, beschikbaarheid van elektrische laadvoorzieningen en een continue goede bereikbaarheid van alle delen van de stad.’

MKB-Amsterdam dringt vooral aan op een goede afstemming van alle verkeergerelateerde plannen in de stad, zegt Frankfurter. ‘Denk aan de nieuwe gewichts- en zero-emissiezones, de werkzaamheden voor kades en bruggen en de plannen voor een 30 kilometer-limiet in de hele stad. Laten we ons goed voorbereiden op het emissieloze rijden in 2025. Het is echt een realiteit dat het eraan zit te komen!’ Frankfurther drong al eerder aan op een Amsterdamse subsidieregeling voor vervroegde verkoop en sloop van de meest vervuilende diesels. Die regeling is er ook gekomen.

Zwaar verkeer

Per 1 oktober scherpt de gemeente Amsterdam al de regels voor zwaar verkeer in de stad aan. De huidige 7,5 ton-zone wordt uitgebreid met een gedeelte van de Zeeheldenbuurt in Amsterdam-West. En ook voor de vrachtroutes is vanaf 1 oktober een ontheffing nodig. MKB-Amsterdam heeft wel gepleit voor meer digitale ondersteuning voor de vervoerders, zodat ze real time kunnen overzien hoe een afleverlocatie het best kan worden bereikt, Frankfurther: ‘Daarnaast is ons verzoek gehonoreerd om het gebied tussen de S100 en de A10 vooralsnog buiten het nieuwe beleid te houden. Daar verandert dus voorlopig niets.’

De geplande maatregelen zijn uiteraard niet onomstreden. Zelfs landelijk trekt de recente correspondentie met ondernemers de aandacht. Nog niet alles rond de invoering van de beperkingen lijkt bovendien volledig helder. Daarover zullen de gesprekken de komende tijd gevoerd blijven.

Deel dit artikel:
Siebe Swart / Flickr

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...