MKB- Amsterdam heeft zich in de coronatijd ingezet voor uitbreiding van terrassen voor de horeca in de stad. In februari van dit jaar maakt de gemeente bekend dat de terrassen in de stad weer ruimer mochten worden opgezet. Bestaande terrasvergunningen zouden per 1 maart 2022 verlopen, maar werden automatisch verlengd. De tijdelijke verruiming zou alleen voor aankomend terrasseizoen gelden: van 1 maart 2022 tot 31 oktober 2022. Op voorwaarde dat de verruiming geen invloed zou hebben op de bereikbaarheid en leefbaarheid van het betreffende gebied.

Overlast op de Wallen en Nieuwmarkt

En juist dat probleem diende zich al snel aan. Verrast door de drukte tijdens de paasdagen en de daaruit volgende overlast besloot de gemeente eind april de verruimde vergunningen in bepaalde gebieden in te trekken. Op de Wallen en de Nieuwmarkt moet de horeca sinds vrijdag 6 mei, 16 uur de in coronatijd uitgebreide terrassen weer tot de oude omvang terugbrengen. Burgemeester Halsema zei in het Parool: ‘Opnieuw leggen de snel toenemende bezoekersaantallen, en de overlast die dit met zich meebrengt, een onacceptabele druk op de openbare ruimte en de leefbaarheid op de Wallen.’ Het voorstel van branchevereniging KHN op de beperking alleen te laten gelden op de drukke vrijdagen en zaterdagen werd door de gemeente verworpen.

Eenzijdig en te snel

Juridisch staat de burgemeester sterk, meent Guido Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, maar hij stelt vraagtekens bij de korte termijn waarop de maatregel is genomen. ‘Horecaondernemers in de binnenstad hebben investeringen gedaan in hun terrassen en ze hebben nieuw personeel aangenomen. Dan is het zuur dat dit binnen een week zinloos is geworden. Wij vinden dat de bedrijven minstens een overgangsperiode van zes weken hadden moeten krijgen.’

Pien Thate, bestuurslid van MKB-Amsterdam, heeft regelmatig overleg met de gemeente. Het valt haar op dat dit besluit – dat zulke grote consequenties voor ondernemers heeft-  ineens is genomen zonder de partners (MKB-Amsterdam, KHN en Centrum XL) te betrekken. ‘Waarom heb je partners als je ze niet betrekt en meeneemt in verandering van beleid? Voor ondernemers komt dit over als zitten en slikken. Soms lijkt het alsof ondernemen en overlast bij dit stadsbestuur hand in hand gaan.’

Zorgen voor horeca

Horeca-ondernemers in het centrum vinden dat de schuld van de drukte eenzijdig in de schoenen van ondernemers wordt geschoven. En dat terwijl ze al genoeg zorgen hebben, zoals blijkt uit onderzoek van de Rabobank . Ondanks sterke verkopen in maart en april komen de indirecte gevolgen van de oorlog er aan. ‘De inflatie in Nederland kwam de afgelopen twee maanden boven de 11 procent uit en consumenten worden hierdoor hard geraakt in hun portemonnee. De gevolgen zullen in eerste instantie worden onderdrukt door de lage werkloosheid en opgebouwde spaarreserves tijdens de pandemie.’ Zo schriijft de bank. ‘Kijken we naar eerdere economische recessies, dan belooft de combinatie van een laag consumentenvertrouwen en oplopende inflatie weinig goeds voor de horeca in de tweede helft van 2022’.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

Coalitieakkoord: vaag op economisch gebied

PvdA, Groen Links en D66 presenteerden deze week hun coalitieakkoord, de basis voor het gemeentebeleid voor de komende vier jaar. Voorzitter Bart Drenth is blij met de specifieke aandacht voor het mkb. Maar de invulling van de economische paragraaf is vaag en mist aansluiting met de voorstellen die MKB-Amsterdam heeft gedaan.

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Samenwerking met gemeente: ‘Geen woorden, maar daden.’

Publiek-private samenwerking loopt als een rode draad door het coalitieakkoord. Maar MKB-Amsterdam mist de samenwerking met het nieuwe college. ‘We hadden het op prijs gesteld als het college de link had gelegd met initiatieven vanuit het mkb. Zoals Amsterdam Food Capital 2025. We willen alsnog snel aan tafel met het nieuwe college om echt samen te werken’.

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Differentiering reclamebelasting op politieke agenda

Het nieuwe college wil de reclamebelasting gaan differentiëren om met name kleine reclame-uitingen te ontzien. ‘Positief’, zegt Bart Drenth, ‘maar MKB-Amsterdam streeft nog steeds naar afschaffing van deze belasting.’ Eerder is een petitie van MKB-Amsterdam voor afschaffing door bijna 900 bedrijven ondertekend.

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Verbetering van toegankelijkheid aanvraag nadeelcompensatie beloofd

Op mede-initiatief van MKB-Amsterdam gingen ondernemers gisteren in het kantoor van Adyen om tafel met de ombudsman van de Metropool Amsterdam. Frankfurther, vice-voorzitter van MKB-Amsterdam, is blij met de voorlopige uitkomsten: ‘De aanwezigheid van ombudsman Munish Ramlal lijkt als een procesversneller te werken.’

Product van de Maand mei

Product van de Maand mei

Wordt het Friet van Patat Steeg of de Honing Koningsstroopwafel van Landskroon? Of zit je toch meer te denken aan het chocoladekoekje van Van Stapele? Stem! En zet alvast de Groeiborrel van maandag 13 juni in je agenda!