Kledingwinkeleigenaar Henk Grifhorst is boos over het feit dat er steeds minder servicepunten van banken in de stad zijn. Het wordt ondernemers volgens hem onnodig moeilijk gemaakt om hun financiële zaken op een fatsoenlijke manier te regelen en rekent dat de banken aan: ‘’Als wij onze klanten zouden behandelen zoals banken met ons omgaan, dan liepen mijn klanten allemaal weg.’’
Grifhorst heeft veel moeite met het feit dat er zo weinig automaten in werking zijn. Vaak resulteert dat in een lange wachtrij voor de weinige automaten die het wel doen. ‘’Dat is toch niet normaal? Zeker met het herfstweer voor de deur, dan sta je straks met je geld in de stromende regen, of je moet naar een automaat die een halfuur verderop zit en dat geeft weer gedoe met het parkeren van je auto.’’ Grifhorst spreekt overigens niet alleen vanuit zijn rol als ondernemer; ook voor ouderen geldt volgens hem deze problematiek. ‘’Ik ben zelf ook bijna tachtig, het is voor ouderen toch niet normaal dat ze voor een geldautomaat bijna nergens meer terecht kunnen?’’
Behalve het ongemak speelt ook het gevoel van onveiligheid mee. ‘’Als je alleen staat te wachten op straat met geld op zak word je natuurlijk een makkelijke prooi voor mensen met slechte bedoelingen.’’ Het wachten voor een automaat maakt mensen kwetsbaar: ‘’Ze kunnen zo op de hoek van de straat gaan staan wachten met een scootertje, om dan toe te slaan en je te beroven.’’
‘’Het MKB is de grootste klant van de banken, maar er wordt gewoon niet naar ons geluisterd. Het wordt dus tijd dat we zelf met ze aan tafel gaan, want anders neemt niemand het voor ons op’’, besluit Grifhorst zijn verhaal.