Rein Hintzen is industrieel ontwerper en de oprichter van Horizonteer, een strategisch innovatiebureau dat haar klanten helpt complexe vraagstukken simpel te maken. Hij heeft ook het boekje De Maandagochtendkater geschreven, zoals hij zelf zegt “een spannend verhaal met praktijkinzichten over hoe innovatie soms niet lukken wil (en hoe dan wel)’. We vroegen aan Rein om praktische tips voor succesvolle innovatie.

Wat doet Horizonteer en wat maakt jullie propositie bijzonder?

“Bij Horizonteer geloven we dat dat de wereld duurzamer, slimmer, zorgzamer en (digitaal) inclusiever kan en moet worden, en dat we met onze klantgerichte designaanpak het verschil kunnen maken. We helpen om ideeën van ondernemers te realiseren, om producten te maken die werken voor hun doelgroep, om groei waar te maken. We geven geen advies, maar maken en doen echte dingen. We doen dit in-house en hands-on. Een Horizonteer is een extra lid van je team, met de tijd, het inzicht en de aanpak om productontwikkeling te versnellen. Deze aanpak is een uitkomst voor bedrijven die met hun nieuwe investeerder een groeiambitie hebben, en die willen realiseren door nieuwe of betere producten en diensten”

Wat was je inspiratie voor De Maandagochtendkater?

“Ik merkte alle managementboeken de theorie heel droog uitleggen, na een tijdje lezen haak je af omdat het alleen maar over theorie gaat. Ik wilde het anders opschrijven, als een verhaal met humor, informeel en toegankelijk geschreven, met goede lessen. En een klein beetje romance.”

Welke tips heb je om succesvol te innoveren?

“Ik denk dat een succesvol innovatietraject begint bij de juiste mindset hoe je naar het potentieel van je collega´s en netwerk van partners en klanten kijkt. Denk aan:

● Samen werken aan iets nieuws is super motiverend! Wanneer je mensen ruimte geeft, komen verborgen talenten in je bedrijf tot bloei.

● Luister naar je klanten. Verplaats jezelf in hun schoenen en ontdek wat hen bezighoudt en beweegt. Hoe meer overtuigd je bent van je eigen idee, des te moeilijker dit vaak is.

● Geef mensen vrij van de normale prestatiedruk, zodat ze tijd en ruimte hebben om te leren. Leeropbrengst is anders dan verkoopopbrengst.

● Zet een gestructureerde aanpak neer. Een wekelijks ritme, een duidelijke lijst van aannames waaraan je werkt, en een goed overzicht wat de resultaten zijn. Er is al zoveel onduidelijk terwijl je innoveert, dus doe jezelf een plezier met structuur, regelmaat en transparantie.

● Betrek je partners en klanten bij het ontwikkelen en testen van ideeën.  

● Word nieuwsgierig! Vraag waarom, hoe, wie, wat. En geef het goede voorbeeld!

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Jerry van Schaik

Jerry van Schaik

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...