Rein Hintzen is industrieel ontwerper en de oprichter van Horizonteer, een strategisch innovatiebureau dat haar klanten helpt complexe vraagstukken simpel te maken. Hij heeft ook het boekje De Maandagochtendkater geschreven, zoals hij zelf zegt “een spannend verhaal met praktijkinzichten over hoe innovatie soms niet lukken wil (en hoe dan wel)’. We vroegen aan Rein om praktische tips voor succesvolle innovatie.
Wat doet Horizonteer en wat maakt jullie propositie bijzonder?
“Bij Horizonteer geloven we dat dat de wereld duurzamer, slimmer, zorgzamer en (digitaal) inclusiever kan en moet worden, en dat we met onze klantgerichte designaanpak het verschil kunnen maken. We helpen om ideeën van ondernemers te realiseren, om producten te maken die werken voor hun doelgroep, om groei waar te maken. We geven geen advies, maar maken en doen echte dingen. We doen dit in-house en hands-on. Een Horizonteer is een extra lid van je team, met de tijd, het inzicht en de aanpak om productontwikkeling te versnellen. Deze aanpak is een uitkomst voor bedrijven die met hun nieuwe investeerder een groeiambitie hebben, en die willen realiseren door nieuwe of betere producten en diensten”
Wat was je inspiratie voor De Maandagochtendkater?
“Ik merkte alle managementboeken de theorie heel droog uitleggen, na een tijdje lezen haak je af omdat het alleen maar over theorie gaat. Ik wilde het anders opschrijven, als een verhaal met humor, informeel en toegankelijk geschreven, met goede lessen. En een klein beetje romance.”
Welke tips heb je om succesvol te innoveren?
“Ik denk dat een succesvol innovatietraject begint bij de juiste mindset hoe je naar het potentieel van je collega´s en netwerk van partners en klanten kijkt. Denk aan:
● Samen werken aan iets nieuws is super motiverend! Wanneer je mensen ruimte geeft, komen verborgen talenten in je bedrijf tot bloei.
● Luister naar je klanten. Verplaats jezelf in hun schoenen en ontdek wat hen bezighoudt en beweegt. Hoe meer overtuigd je bent van je eigen idee, des te moeilijker dit vaak is.
● Geef mensen vrij van de normale prestatiedruk, zodat ze tijd en ruimte hebben om te leren. Leeropbrengst is anders dan verkoopopbrengst.
● Zet een gestructureerde aanpak neer. Een wekelijks ritme, een duidelijke lijst van aannames waaraan je werkt, en een goed overzicht wat de resultaten zijn. Er is al zoveel onduidelijk terwijl je innoveert, dus doe jezelf een plezier met structuur, regelmaat en transparantie.
● Betrek je partners en klanten bij het ontwikkelen en testen van ideeën.
● Word nieuwsgierig! Vraag waarom, hoe, wie, wat. En geef het goede voorbeeld!