Ondernemers zijn van nature optimistisch. Maar wat als het gewoon niet meer gaat? Tweederde van de ondernemers heeft een omzetdaling van meer dan twintig procent. Een deel daarvan maakt helemaal geen omzet meer. Op tijd stoppen is dan echt de meest verstandige keuze, hoe moeilijk die ook is. Bart Drenth legt het voor aan Okkie Boot van Thexton Armstrong. Boot: “niemand is ooit een bedrijf begonnen om het te beëindigen, soms kan het toch het beste zijn.”

Thexton Armstrong adviseert en coacht ondernemers en heeft het Corona ActiePlan gelanceerd. In het nieuwe programma is er online contact om te kijken waar de ondernemer en de onderneming staat. In de eerste drie maanden ligt de nadruk ligt op korte termijn verbeteringen. Daarmee zorgen Thexton Armstrong ervoor dat ondernemers het hoofd boven water kunnen houden. De reacties bij ondernemers zijn positief. De ondernemers die het beter doen kiezen vaak toch nog voor een verbetertraject die wat langer duurt. Voor deze groep is de dienstverlening niet veel veranderd, behalve dat er meer online contact is met de klant.”

Wat merken jullie bij de klanten in deze tijden?
Okkie Boot: we zien grote verschillen bij ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Er zijn bedrijven die het goed doen, soms zelfs beter dan voor de coronacrisis. Er is een groep die ‘wat’ last van heeft, maar niet in de problemen komt als de bedrijfsvoering wordt aangepast. Als laatste is er een groep ondernemers die hard wordt geraakt, met soms een grote dreiging van faillissement. De grote vraag is, red je het als ondernemer, of niet? Wij helpen deze groep om een goede beslissing te nemen; belangrijk is daarbij cashflow, maar ook of het bedrijf nog marktkansen ziet na corona. Als het een zeer negatief scenario aan het worden is, proberen we de ondernemer te helpen met de laatste fase met zijn bedrijf (helaas). In enkele gevallen is een doorstart een mogelijkheid.

Veel ondernemers willen eigenlijk niet opgeven, dat merken we vaak. We adviseren om in een vroeg stadium met een externe adviseur en bijvoorbeeld de accountant alles goed op een rijtje te zetten. Is er een nieuwe coronabegroting, en wat komt daaruit? Is er een cashflow begroting voor de komende maanden? Hoe zit het met de reguliere business, is deze tijdelijk laag of zijn er andere marktkansen? En als laatste niet onbelangrijk: met onze ‘Winstlekkage methodiek’ proberen we kosten op te sporen waar winst weg lekt. Deze moeten zo snel mogelijk gestopt worden.

Waar heeft het volgens jou mee te maken?
Het heeft deels te maken met ondernemers die niet graag opgeven maar je zag ook de afgelopen acht weken dat ondernemers in een soort ‘freeze’ zaten. Ze wisten helemaal niet meer waar het naar toe ging, hoe lang het ging duren, en wat zij daar zelf aan konden doen. Wij merken dat het langzamerhand anders wordt. Er is veel creativiteit bij ondernemers om de problemen aan te pakken. Nu maar hopen dat het voor de meeste ondernemers de opleving op tijd komt en dat het genoeg zal zijn.

Voor alle ondernemers geldt dat wij kosteloos twee online sessies aanbieden van twee uur om te kijken waar de ondernemer staat, en hoe zijn onderneming ervoor staat. Dat verplicht tot niets, een ondernemer mag na deze twee sessies aangeven dat hij verder geen ondersteuning wil. Ik zou als advies geven: overleg met iemand die een brede kijk heeft op een onderneming, en maak een eerlijke afweging of het nog zin heeft of je doorgaat. Als het antwoord echt negatief is, wacht dan niet te lang en neem stappen om je bedrijf te beëindigen. Niemand is ooit een bedrijf begonnen om het te beëindigen, maar het kan toch het beste zijn om in deze situatie te doen.

Bekijk hoe Thexton Armstrong ondernemers helpt in coronatijd

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Marcia Appels

Marcia Appels

Hoofdredacteur en communicatiemanager MKB-Amsterdam.

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Local Heroes steunt lokale voedselindustrie: ”Wat verbindt meer dan een goed diner?”

Local Heroes steunt lokale voedselindustrie: ”Wat verbindt meer dan een goed diner?”

MKB-Amsterdam zet zich er samen met de KHN-Amsterdam voor in om van Amsterdam een Food Capital te maken, waarin we ons richten op lokaal, gezond en verantwoord eten. Een van de leden van de Food Capital werkgroep is Maarten Coumans, de ondernemer achter de app Local Heroes. Local Heroes is een app waarmee Amsterdammers boodschappen bij maar liefst dertig lokale ondernemers in de Kinkerbuurt en Oud-West kunnen bestellen. Die producten kunnen dan later worden opgehaald bij het tijdelijke pick-up point aan de Ten Katemarkt, of je kunt ze thuis laten bezorgen. Coumans vertelt ons over het initiatief en waarom Food Capital zo belangrijk is voor de regio Amsterdam. ‘’Zeker in deze crisis, waarbij lokale ondernemers en horecabedrijven enorme klappen te verduren krijgen. Het is essentieel om op de lokale ondernemers te focussen en ze door de problemen heen te slepen.”

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

Nu bezorg ik mensen een leuke en leerzame dag, én ondersteunen we bestaande initiatieven

De coronamaatregelen houden velen deuren gesloten. Wat voor een uitstapjes kan je dan nog met vrienden, een date of familie ondernemen? Met deze vraag richtte Danique Fennema (24) in oktober 2020 ‘Tassie’ op. Samen met lokale ondernemers, musea, buurtinitiatieven, stadbewoners en andere ‘lokale helden’ biedt zij ‘een tassie’ gevuld met een twee uur durende tour langs historische en culturele plekken in Amsterdam, speelse opdrachten en grappige ‘weetjes’, aan. Ook bevat elke tas een alcoholisch drankje en een snack voor de lekkere trek. Je kan zelf kiezen waar je de route met het gevulde Tassie wilt lopen, want Daniques onderneming is zo’n succes dat ze inmiddels een route door Amsterdam Centrum, de Jordaan, Amsterdam Oost en Amsterdam West heeft opgezet én bezig is met een nieuwe route door Utrecht. De producten in de tas zijn lokaal en de kopers van een Tassie lopen langs zo veel mogelijk maatschappelijke relevante buurtinitiatieven als mogelijk.

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

Jack’s bedrijf groeide sinds 2015 met 6000% door sociaal ondernemen

In 2009 startte Jack Stuifbergen met sociaal ondernemen. Hij nam mensen met een kwetsbare positie aan, zette hen in hun kracht en zag van alles groeien. Zijn bedrijf is door NL Groeit uitgeroepen tot één van de 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. MKB-Amsterdam is erg blij met Jack als nieuwe voorzitter van het speerpunt duurzaamheid. Stuifbergen wil samen met mkb’ers uit de regio Amsterdam, andere mkb’ers informeren en inspireren. Over de wijze waarop zijzelf de maatschappelijke meerwaarde van hun bedrijf kunnen uitdiepen én kunnen combineren met duurzame circulaire businessmodellen. Hij wil een denktank van duurzame ondernemers gaan vormen. Die de volgens hem hoognodige vertaalslag kunnen gaan maken van de duurzaamheidsambities van gemeentes en provincies naar de wat dit betekent voor nieuwe mogelijkheden voor ondernemers. Wil je komend jaar, samen met Jack, aan de slag? Meld je aan als team(bestuurs)lid: J.stuifbergen@breedweer.nl.

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Mystery Guest, aanpak kansenongelijkheid en discriminatie

Een pittige discussie tussen voorzitter Bart Drenth en de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink, ligt ten grondslag aan het project Mystery Guest. Drenth ageerde sterk tegen het voorstel van de wethouder om werkgevers die zich mogelijk schuldig maken aan arbeidsmarktdiscriminatie op de stagemarkt ‘te blamen en shamen’. Gelukkig heeft de wethouder dit idee snel losgelaten, omgebogen naar ‘naming en faming’. En is een constructieve aanpak gezocht en gevonden om het probleem van kansenongelijkheid en discriminatie op de stagemarkt aan te pakken. Hiermee is het een gezamenlijk project geworden van de gemeente Amsterdam, Michal van Dantzig namens MKB-Amsterdam en Lucas van Wees namens VNO NCW West. Op dit moment wordt er gewerkt aan verbetering en verspreiding van de tool Play to Stage.

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Nieuw speerpunt MKB-Amsterdam: Behoud en versterking van winkels

Het winkellandschap verandert. Meer en meer mensen kopen producten online, in plaats van fysiek in de winkelstraat. Hiermee vormt het online shoppen zowel een bedreiging, als een nieuwe kans voor ondernemers. Het is belangrijk dat de voordelen van het veranderende winkellandschap voor ondernemers in kaart worden gebracht, online platforms aansluiten bij wat winkels nodig hebben, maar tegelijkertijd winkelgebieden aantrekkelijk en divers blijven. Vanaf dit jaar maakt MKB-Amsterdam zich daarom extra hard voor het behoud en de versterking van het winkelaanbod in de metropoolregio Amsterdam. Heb jij hier ook zo je ideeën over en wil je als bestuurslid van MKB-Amsterdam verder vormgeven aan dit speerpunt? Of zitting nemen in de werkgroep ‘Behoud en versterking van winkels’? Meld je aan bij: irene.van.der.zwan@mkb-amsterdam.nl

Gezelligheid kent geen tijd

Gezelligheid kent geen tijd

De schooldeuren gingen weer open. Een soort bevrijding. Voor ouders, opa’s en oma’s en voor kinderen. Ze haalden het NOS-journaal. Wat vind je het belangrijkste van weer naar school gaan? ‘Gezelligheid’. Niets over juffen, meester, leerstof en thuis? Gezelligheid met elkaar staat voorop. Een bemoedigend gegeven in een toch ingewikkelde samenleving, zonder of met Corona. De Z generatie zal ooit doorgroeien naar X en Y en als gezelligheid het speerpunt is dan worden wij nog het gezelligste land in de wereld. Niks geen somber X en Y.