Efficiënte bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad is een steeds grotere noodzaak. De infrastructuur wordt almaar complexer, onder meer door milieuzones en kwetsbare kades en bruggen. Stadshubs kunnen helpen om het transport van en naar de binnenstad te versoepelen. Door de toestroom van goederen al aan de rand van de stad in goede banen te leiden, gaat bevoorrading een stuk efficiënter. In de regio Amsterdam zijn al verschillende initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center Amsterdam, Van Keulen hout- en bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw. MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen.
Dit logistieke proces noemt men ook wel cross docking. Inkomende goederen gaan daarbij meteen van de ontvangstlocatie naar de uitgaande locatie. Op de locaties worden verschillende goederen gebundeld en met zo min mogelijk transportkilometers verder de stad in vervoerd. Meestal over de weg, maar in een stad als Amsterdam is vervoer over water tegenwoordig weer een serieuze optie. Zeker nu ook dat vervoer over water steeds meer elektrisch kan, is het een steeds populairder alternatief voor het transport over de weg.
Via water niet duurder
Eerder gaf MKB-Amsterdam al aan dat een bouwproject via het water allang niet meer duurder hoeft te zijn dan via de weg, tenminste als je alle kosten meeneemt. Denk aan duizenden vrachtautobewegingen binnen de Ring A10, de verkeersopstoppingen en uitstoot die dit met zich meebrengt. En aan de bruggen en kades die aan dit zware verkeer worden blootgesteld.
Daar moet je tenslotte ook nog de zogenoemde faalkosten bij betrekken die bij (elektrisch) vervoer over water een stuk kleiner zijn. Dit heeft te maken met de noodzakelijke nauwgezette voorbereiding van dit vervoer; je kunt immers niet voor elk schroefje even terugvaren. Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam: ‘Wat mij betreft wordt daarom het vervoer over water een stuk minder vrijblijvend. Denk bijvoorbeeld aan een zekere verplichting als je bouwwerkzaamheden pal aan het water zijn gelegen. Of dat je wordt vrijgesteld van leges als je je bouwmaterialen over het water laat komen. Het aantreden van de nieuwe verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) kan een uitgelezen moment zijn om daar werk van te maken.’
Stadshubs
De zwakke kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad vormen een steeds grotere bron van zorg, zegt Frankfurther. En de alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn in het belang van de bedrijven in de stad. ‘De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kosten veel omzet en ergernis. Willen we de economie binnen de Ring A10 toekomstbestendig maken en houden, dan moeten we het aanvoeren en afvoeren van goederen anders en efficiënter regelen. We hopen dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe Hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen.’
Al met al leveren de stadshubs en bouwhubs een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid van de stad. Ze moeten leiden tot minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft. Nu is de gemeente aan zet. Frankfurther roept wethouder Egbert de Vries dan ook op om het dossier van ‘stedelijk distributie 2.0’, hoog op zijn agenda te zetten.