Efficiënte bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad is een steeds grotere noodzaak. De infrastructuur wordt almaar complexer, onder meer door milieuzones en kwetsbare kades en bruggen. Stadshubs kunnen helpen om het transport van en naar de binnenstad te versoepelen. Door de toestroom van goederen al aan de rand van de stad in goede banen te leiden, gaat bevoorrading een stuk efficiënter. In de regio Amsterdam zijn al verschillende initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, zoals het Amsterdam Food Center Amsterdam, Van Keulen hout- en bouwmaterialen, Amsterdam Logistic Cityhub en PK Waterbouw. MKB-Amsterdam praat al enkele jaren mee over hoe de gemeente gunstige vestigingsvoorwaarden voor nieuwe stadhubs kan stellen.

Dit logistieke proces noemt men ook wel cross docking. Inkomende goederen gaan daarbij meteen van de ontvangstlocatie naar de uitgaande locatie. Op de locaties worden verschillende goederen gebundeld en met zo min mogelijk transportkilometers verder de stad in vervoerd. Meestal over de weg, maar in een stad als Amsterdam is vervoer over water tegenwoordig weer een serieuze optie. Zeker nu ook dat vervoer over water steeds meer elektrisch kan, is het een steeds populairder alternatief voor het transport over de weg.

Via water niet duurder

Eerder gaf MKB-Amsterdam al aan dat een bouwproject via het water allang niet meer duurder hoeft te zijn dan via de weg, tenminste als je alle kosten meeneemt. Denk aan duizenden vrachtautobewegingen binnen de Ring A10, de verkeersopstoppingen en uitstoot die dit met zich meebrengt. En aan de bruggen en kades die aan dit zware verkeer worden blootgesteld.

Daar moet je tenslotte ook nog de zogenoemde faalkosten bij betrekken die bij (elektrisch) vervoer over water een stuk kleiner zijn. Dit heeft te maken met de noodzakelijke nauwgezette voorbereiding van dit vervoer; je kunt immers niet voor elk schroefje even terugvaren. Guido Frankfurther, vicevoorzitter MKB-Amsterdam: ‘Wat mij betreft wordt daarom het vervoer over water een stuk minder vrijblijvend. Denk bijvoorbeeld aan een zekere verplichting als je bouwwerkzaamheden pal aan het water zijn gelegen. Of dat je wordt vrijgesteld van leges als je je bouwmaterialen over het water laat komen. Het aantreden van de nieuwe verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) kan een uitgelezen moment zijn om daar werk van te maken.’

Stadshubs

De zwakke kades en bruggen in de Amsterdamse binnenstad vormen een steeds grotere bron van zorg, zegt Frankfurther. En de alternatieven die de verschillende stadhubs bieden zijn in het belang van de bedrijven in de stad. ‘De jarenlange afsluitingen van straten en bruggen kosten veel omzet en ergernis. Willen we de economie binnen de Ring A10 toekomstbestendig maken en houden, dan moeten we het aanvoeren en afvoeren van goederen anders en efficiënter regelen. We hopen dat het stadsbestuur bestaande en nieuwe Hub-initiatieven waar mogelijk wil ondersteunen.’

Al met al leveren de stadshubs en bouwhubs een forse bijdrage aan de duurzame bereikbaarheid van de stad. Ze moeten leiden tot minder transportbewegingen, door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft. Nu is de gemeente aan zet. Frankfurther roept wethouder Egbert de Vries dan ook op om het dossier van ‘stedelijk distributie 2.0’, hoog op zijn agenda te zetten.

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

‘Belangrijkste is nu snel een stabiel kabinet’

Jacco Vonhof: ‘Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen. Er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt. De transitie moet voor het mkb haalbaar en betaalbaar zijn.’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

‘Koolmees moet met maatwerk over de brug komen’

Bart Drenth: Er moet een loket komen waar je als ondernemer kunt aankloppen als je, wat coronasteun betreft, tussen wal en schip bent beland. Sportschoolhouder Jeroen van Beek is zo’n ondernemer. ‘We zitten nog steeds in de fase van ‘samen door de crisis’. We staan achterin de rij, maar we staan er nog steeds.’

10 tips om cybercrime te voorkomen

10 tips om cybercrime te voorkomen

Dave Maasland, ondernemer op het gebied van cybersecurity, stelde in het kader van de kick-off van het Digitaliseringsoffensief een top-10 van securitytips op.

Pure markt hunkert naar heropening

Pure markt hunkert naar heropening

Oprichter Trienet Kroon was met haar Pure Markt nauwelijks meer weg te denken uit onder meer Amstelpark, Amsterdamse Bos en Park Frankendael. De coronacrisis gooide ook hier roet in het eten. De ‘evenementenstatus’ zat haar daarbij flink in de weg.

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

Onderzoek koopgedrag Haarlemmermeer van start

De gemeente Haarlemmermeer onderzoekt koopgedrag en tevredenheid over het aanbod in winkels. Naast de detailhandel zal dit jaar ook de horeca en recreatiesector worden onderzocht. Deel ook jouw mening!