Zero emissie-bevoorrading in binnensteden: het is de toekomst en stadshubs kunnen helpen om dat doel dichterbij te brengen. Want als je de toestroom van goederen al aan de rand van de stad op een slimme manier in goede banen leidt, kan bijvoorbeeld de bevoorrading van bouwplaatsen op een efficiëntere manier gebeuren. Door verschillende bouwmaterialen op één centrale plek buiten de stad te verzamelen kan bevoorrading van de binnensteden veel efficiënter, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam. De gemeente mag daar best wat meer het voortouw in nemen. 

Stads- en bouwhubs zijn tegenwoordig bijna onmisbare schakels in de distributieketen, met name in de bouw- en foodsector. In de regio Amsterdam zijn al verschillende initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, met name in het Westelijke Havengebied. Op die locaties worden verschillende goederen gebundeld en met zo min mogelijk transportkilometers verder de stad in vervoerd. Meestal over de weg, maar in een stad als Amsterdam is ook vervoer over water een logische optie. Maar ja: minder snel, omslachtiger en daardoor duurder, klonk het tot voor kort.

Maar dat beeld is inmiddels behoorlijk achterhaald. Zo is de kans op faalkosten volgens Guido Frankfurther bij vervoer over water een stuk kleiner, juist door de noodzakelijke nauwkeurige voorbereiding. Wat hem betreft wordt daarom juist vervoer over water minder vrijblijvend. Het aantreden van de nieuwe verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) kan een uitgelezen moment zijn om daar werk van te maken. En dat mag niet alleen bij woorden blijven. ‘Natuurlijk is het goed om afspraken te maken, maar papier is geduldig en daarom pleit ik ervoor dat de gemeente het vervoer over water, als dat mogelijk is, af en toe verplicht stelt.’

Duurzaam renoveren
Als voorbeeld noemt Frankfurther de sloop van een van de torens van De Nederlandsche Bank (DNB) en de duurzame renovatie van de rest van het gebouw. ‘Als je de aan- en afvoer van de materialen vooral via het water laat lopen, maak je er pas écht een duurzaam project van. Een bouwproject via het water is allang niet meer duurder. Denk aan duizenden vrachtautobewegingen binnen de Ring A10, de verkeersopstoppingen en uitstoot die dit met zich meebrengt. En aan de bruggen en kades die aan dit zware verkeer worden blootgesteld.’ 

Niet alleen de beperkte ruimte in de binnenstad vormt een obstakel, ook de zwakke kades en bruggen maken het vervoer over water steeds vaker een aantrekkelijk alternatief, zegt Frankfurther. En die alternatieven zijn juist in het belang van de bedrijven in de stad. ‘Dat zwakke kades ontlast worden is in ieders belang, zeker ook voor MKB-Amsterdam. Bij jarenlange stremmingen zijn onze ondernemers zeker niet gebaat.’ Bij de bouw van een hotel op de Geldersekade is al ervaring opgedaan met 100 procent vervoer over water. ‘Dat heeft ongetwijfeld vele honderden vrachtautobewegingen in het centrum gescheeld.’ 

Bereikbaarheid en leefbaarheid
Zo dragen de stadshubs en bouwhubs bij aan de bereikbaarheid van de stad. Het moet leiden tot minder transportbewegingen door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.
Aan inspiratie overigens geen gebrek. Zo komen we hier de komende weken in een serie over stadshubs terug op initiatieven van onder meer het Food Center in West en Van Keulen Bouwmaterialen in Noord.

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Noodklok voor ondernemers

Noodklok voor ondernemers

Bestuurders van gemeenten, provincie en economische organisaties pleiten in een brandbrief aan het kabinet voor maatwerk bij de NOW en TVL subsidieregelingen. “We zien bij ondernemers onacceptabele stress. Zij moeten nu het zelfstandig opgebouwde pensioen en privévermogen inzetten om de vaste lasten te kunnen betalen.” Aldus Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken gemeente Bergen NH. De bestuurders vragen het kabinet de menselijke maat vast te houden. Ook vragen ze het kabinet om te luisteren naar de roep van de ondernemers, gemeenten, brancheverenigingen en belangenorganisaties die nu steeds luider in de media te horen is. En vervolgens maatwerk te leveren zodat óók deze ondernemers in aanmerking komen voor de subsidieregelingen NOW & TVL.

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

‘Maak afhalen pakketjes bij buurthubs aantrekkelijker’

De gemeente Utrecht wil korte metten maken met de overlast die pakketbezorgers veroorzaken en zet daarom in op zogeheten buurthubs. Door Utrechters hun pakketjes bij vaste punten in de buurt op te laten halen, hoeven medewerkers van bedrijven als PostNL en DHL niet langer de hele stad door te rijden. De Utrechtse wethouder Eerenberg wil nog voor de zomer van 2022 een proef starten om de potentie van wijkdepots in kaart te brengen. Voor Amsterdam is dit een serieuze optie, zegt Guido Frankfurther. Twee jaar geleden voerde MKB-Amsterdam al een campagne ‘bezorgschaamte’. Frankfurther: “Het verstopt onze wegen en is slecht voor de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en het milieu. Net als in Utrecht hebben we liever dat de klanten hun pakjes ophalen bij afhaalpunten in de buurt.”

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Local Heroes krijgt investering van Dragon’s Den

Leuk nieuws over Local Heroes! Initiatiefnemer Maarten Coumans heeft in WNL-programma Dragon’s Den een investering van maar liefst twee miljoen euro binnen weten te halen. Investeerders Michel Perridon en Pieter Schoen gaan met Coumans in zee. Met de investering wil Coumans uitbreiden naar zeven locaties verspreid over heel Amsterdam. Daarvoor is hulp nodig van de gemeente. Ook MKB Amsterdam-voorzitter Bart Drenth is met de verantwoordelijke wethouder in gesprek om de uitbreiding van Local Heroes te steunen. Volgens Coumans is dit nog maar het begin: ‘’Amsterdam zal de basis vormen, maar op termijn willen we Local Heroes uitbreiden in heel Nederland.’’

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Belangrijk deel mkb wil thuiswerken erin houden

Meer dan één derde van de ondernemers wil in de toekomst besparen op kantoor- en bedrijfsruimte. Thuiswerken en digitaal vergaderen zullen daarom ook na de coronacrisis vast onderdeel van de maatschappij worden, blijkt uit de maandelijkse bedrijvenmonitor van Interpolis, die maandag voor het eerst is gepubliceerd. Vooral bij het groot-mkb is deze verandering zichtbaar: meer dan veertig procent verwacht met minder kantoor- en bedrijfsruimte af te kunnen. René Voets, directeur bedrijven van Interpolis, ziet een brede transformatie in het mkb-landschap. “Bedrijven zijn verrast door de hoeveelheid werk die online kan worden uitgevoerd. Ook kunnen sommige zaken, zoals vergaderen, een stuk efficiënter vanuit huis gebeuren. Mkb’ers willen dit ook na de coronacrisis stimuleren. Daar investeren ze ook in, bijvoorbeeld door goede thuiswerkplekken te realiseren.”

Oproep koningsdagacties

Oproep koningsdagacties

Volgende week dinsdag is het zo ver: Koningsdag. Ben of ken jij een ondernemer in de regio Amsterdam die een speciale actie voor dinsdag 27 april heeft opgetuigd? Dan is MKB-Amsterdam op zoek naar jou. Volgende week dinsdag staat onze media in het teken van Koningsdag. Hiervoor zijn we op zoek naar verhalen van ondernemers die deze bijzondere Koningsdag in een ‘corona-jas’ hebben weten te gieten. Wie weet lichten we jouw initiatief uit! Stuur een e-mail naar marcia.appels@mkb-amsterdam en dan neemt het redactieteam contact met je op.

Uitblijven versoepelingen

Uitblijven versoepelingen

Na 18 weken lockdown is het uitblijven van enige versoepeling van de coronamaatregelen per 21 april opnieuw een bittere pil voor ondernemers in onder meer de horeca en de detailhandel. Juist nu het draagvlak voor de maatregelen afneemt en tegelijk het aantal besmettingen oploopt, kunnen bijvoorbeeld horecaondernemers – met protocollen om veilig de terrassen te openen – onderdeel van de oplossing zijn. “Veel ondernemers in de evenementen, de horeca, de reisbranche en de detailhandel hebben al een jaar nauwelijks een inkomen. Daarom is het belangrijk dat ook ondernemers in hun inkomen worden gecompenseerd. Aanstaande donderdag vragen we hier opnieuw aandacht voor in het periodiek overleg met het kabinet,” aldus Vonhof.