Zero emissie-bevoorrading in binnensteden: het is de toekomst en stadshubs kunnen helpen om dat doel dichterbij te brengen. Want als je de toestroom van goederen al aan de rand van de stad op een slimme manier in goede banen leidt, kan bijvoorbeeld de bevoorrading van bouwplaatsen op een efficiëntere manier gebeuren. Door verschillende bouwmaterialen op één centrale plek buiten de stad te verzamelen kan bevoorrading van de binnensteden veel efficiënter, zegt Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MKB-Amsterdam. De gemeente mag daar best wat meer het voortouw in nemen. 

Stads- en bouwhubs zijn tegenwoordig bijna onmisbare schakels in de distributieketen, met name in de bouw- en foodsector. In de regio Amsterdam zijn al verschillende initiatieven opgestart om bedrijven mee te nemen in dit proces, met name in het Westelijke Havengebied. Op die locaties worden verschillende goederen gebundeld en met zo min mogelijk transportkilometers verder de stad in vervoerd. Meestal over de weg, maar in een stad als Amsterdam is ook vervoer over water een logische optie. Maar ja: minder snel, omslachtiger en daardoor duurder, klonk het tot voor kort.

Maar dat beeld is inmiddels behoorlijk achterhaald. Zo is de kans op faalkosten volgens Guido Frankfurther bij vervoer over water een stuk kleiner, juist door de noodzakelijke nauwkeurige voorbereiding. Wat hem betreft wordt daarom juist vervoer over water minder vrijblijvend. Het aantreden van de nieuwe verkeerswethouder Egbert de Vries (PvdA) kan een uitgelezen moment zijn om daar werk van te maken. En dat mag niet alleen bij woorden blijven. ‘Natuurlijk is het goed om afspraken te maken, maar papier is geduldig en daarom pleit ik ervoor dat de gemeente het vervoer over water, als dat mogelijk is, af en toe verplicht stelt.’

Duurzaam renoveren
Als voorbeeld noemt Frankfurther de sloop van een van de torens van De Nederlandsche Bank (DNB) en de duurzame renovatie van de rest van het gebouw. ‘Als je de aan- en afvoer van de materialen vooral via het water laat lopen, maak je er pas écht een duurzaam project van. Een bouwproject via het water is allang niet meer duurder. Denk aan duizenden vrachtautobewegingen binnen de Ring A10, de verkeersopstoppingen en uitstoot die dit met zich meebrengt. En aan de bruggen en kades die aan dit zware verkeer worden blootgesteld.’ 

Niet alleen de beperkte ruimte in de binnenstad vormt een obstakel, ook de zwakke kades en bruggen maken het vervoer over water steeds vaker een aantrekkelijk alternatief, zegt Frankfurther. En die alternatieven zijn juist in het belang van de bedrijven in de stad. ‘Dat zwakke kades ontlast worden is in ieders belang, zeker ook voor MKB-Amsterdam. Bij jarenlange stremmingen zijn onze ondernemers zeker niet gebaat.’ Bij de bouw van een hotel op de Geldersekade is al ervaring opgedaan met 100 procent vervoer over water. ‘Dat heeft ongetwijfeld vele honderden vrachtautobewegingen in het centrum gescheeld.’ 

Bereikbaarheid en leefbaarheid
Zo dragen de stadshubs en bouwhubs bij aan de bereikbaarheid van de stad. Het moet leiden tot minder transportbewegingen door de efficiëntere belading van transportmiddelen. Het stedelijk wegennet wordt minder zwaar belast, met minder CO2-uitstoot en betere luchtkwaliteit in de stad. Bovendien zorgt het snellere laden en lossen rond bouwlocatie ervoor dat de binnenstad bereikbaarder en leefbaarder blijft.
Aan inspiratie overigens geen gebrek. Zo komen we hier de komende weken in een serie over stadshubs terug op initiatieven van onder meer het Food Center in West en Van Keulen Bouwmaterialen in Noord.

 

 

 

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...