De invoering van reclamebelasting is ook een forse aderlating voor de detailhandel in de concurrentiestrijd met online zaken. Kleine winkeliers worden zo de stad uitgejaagd, waarschuwt MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth in de Telegraaf. ‘Ze hebben het al moeilijk, maar ze zijn wél medeverantwoordelijk voor de levendigheid van de stad. En van een boeiende stad met winkels hebben we uiteindelijk allemaal profijt.’

De afgelopen weken kregen ongeveer twintigduizend ondernemers een brief in de bus waarin de herinvoering van de reclamebelasting per 1 januari 2022 werd aangekondigd. Een jaar geleden was de coronacrisis nog reden om de belasting niet in te voeren. Nu komt het college van B en W drie maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen dus alsnog met de belasting op de proppen. Drenth vindt dat het college zich daarmee op de verkeerde zaken richt. ‘Ik zou veel liever zien dat de stad op elk bezorgd pakketje 2 euro belasting heft. Pakketbezorgers hebben eigenlijk vrij spel en geen last van lokale belastingen.’

Urgentie?

De belasting moet gaan gelden voor uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, zoals gevelreclames, uithangborden, raamreclames, abri’s, vlaggen, sandwichborden, naamplaten en menukaarten. Maar ook voor de naam van de winkelier op de etalageruit. Veel ondernemers snappen niet waar de urgentie vandaan komt, nu een nieuwe coronagolf boven de markt hangt, zegt Drenth. ‘Ze vragen zich af waarom de reclametaks nét moet worden ingevoerd op het moment dat corona zomaar weer in alle hevigheid kan toeslaan. Ondernemers snappen niet waar deze maatregel voor nodig is.’

Heb jij ook urgente vragen of opmerkingen over de invoering van de reclamebelasting? Mail dan naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl of tweet @mkbamsterdam. Op de website van de gemeente Amsterdam staat deze informatie over reclamebelasting. Eerder maakte we een MKB TV-aflevering over reclamebelasting:

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan!

De verkiezingen op 16 maart zijn uiteraard voor jou als ondernemer belangrijk! Komt er een gemeentebestuur dat niet alleen aandacht heeft voor bewoners maar ook voor ondernemers? Volg via onze nieuwsbrief MKB Mail en onze socials de belangrijkste ontwikkelingen.

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Corona kan voor ondernemers nog lang nagalmen

Het einde van de gezondheidscrisis is in zicht. Voor veel ondernemers begint nu de economische ellende pas echt. Drenth: ‘We vragen alle overheden om daar rekening mee te houden. Eén van de voorstellen is om ondernemers met schulden als doelgroep op te nemen in de pilot Pauzeknop, dat als doel heeft door de coronacrisis getroffen zelfstandigen te ondersteunen.’

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Gezocht: ondernemers met oplossingen

Ben jij klaar om impact te maken in de stad? Meld je dan aan voor buurtchallenge Boost je Buurt. Je kan als ondernemer een Impact Hub Amsterdam ondernemersprogramma winnen ter waarde van €2.500 én kans maken op een ontwikkelbudget van €2.500, €5.000 of €7.500. Meedoen? Lees snel verder.

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

‘Nieuwe generatie is ontzettend innovatief’

Studenten van Inholland gaan onder leiding van MKB-Amsterdam bestuurslid Bert Bos aan de slag met het ontwikkelen van duurzaamheidsplannen voor ondernemers. Ondernemers die wel oren hebben naar zo’n plan kunnen zich aanmelden. Binnenkort ook nieuws van Bert Bos over het Product van het Jaar!

‘Elke besparing is welkom’

‘Elke besparing is welkom’

De invoering van de reclamebelasting wordt twee maanden uitgesteld. Bart Drenth: ‘Ondernemers hebben het moeilijk en elke besparing is welkom. Ook als die maar over twee maanden gaat. En in maart zijn er weer nieuwe verkiezingen.’

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

MKB TV over reclamebelasting: Wat vindt de lokale politiek ervan?

Hoe denken ze in de Stopera over de herinvoering van de reclamebelasting? Met onder andere Rutger Groot Wassink van GroenLinks, Elise Moeskops van D66 en Claire Martens van de VVD. Uitstel of afstel? Dat zie je in de nieuwe aflevering van MKB TV!