De invoering van reclamebelasting is ook een forse aderlating voor de detailhandel in de concurrentiestrijd met online zaken. Kleine winkeliers worden zo de stad uitgejaagd, waarschuwt MKB-Amsterdam-voorzitter Bart Drenth in de Telegraaf. ‘Ze hebben het al moeilijk, maar ze zijn wél medeverantwoordelijk voor de levendigheid van de stad. En van een boeiende stad met winkels hebben we uiteindelijk allemaal profijt.’

De afgelopen weken kregen ongeveer twintigduizend ondernemers een brief in de bus waarin de herinvoering van de reclamebelasting per 1 januari 2022 werd aangekondigd. Een jaar geleden was de coronacrisis nog reden om de belasting niet in te voeren. Nu komt het college van B en W drie maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen dus alsnog met de belasting op de proppen. Drenth vindt dat het college zich daarmee op de verkeerde zaken richt. ‘Ik zou veel liever zien dat de stad op elk bezorgd pakketje 2 euro belasting heft. Pakketbezorgers hebben eigenlijk vrij spel en geen last van lokale belastingen.’

Urgentie?

De belasting moet gaan gelden voor uitingen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg, zoals gevelreclames, uithangborden, raamreclames, abri’s, vlaggen, sandwichborden, naamplaten en menukaarten. Maar ook voor de naam van de winkelier op de etalageruit. Veel ondernemers snappen niet waar de urgentie vandaan komt, nu een nieuwe coronagolf boven de markt hangt, zegt Drenth. ‘Ze vragen zich af waarom de reclametaks nét moet worden ingevoerd op het moment dat corona zomaar weer in alle hevigheid kan toeslaan. Ondernemers snappen niet waar deze maatregel voor nodig is.’

Heb jij ook urgente vragen of opmerkingen over de invoering van de reclamebelasting? Mail dan naar marcia.appels@mkb-amsterdam.nl of tweet @mkbamsterdam. Op de website van de gemeente Amsterdam staat deze informatie over reclamebelasting. Eerder maakte we een MKB TV-aflevering over reclamebelasting:

Deel dit artikel:

Volg jij MKB-Amsterdam al op social media?

Thijs Baas

Thijs Baas

Wil je reageren op dit bericht? Klik hier om te reageren

Help ons de regio Amsterdam ondernemender maken! Wij behartigen jouw belangen op het stadhuis en Binnenhof.
Nieuws

Het laatste nieuws 

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onze partner Onderneemin slaat vleugels uit naar Metropool!

Onderneemin heeft onlangs de stap gezet naar de regio Metropool Amsterdam. Onze voorzitter Achmed Baâdoud is dan ook heel content dat MKB-Metropool Amsterdam en Onderneemin mediapartner bij elkaar zijn geworden. “Dat sluit heel goed aan bij onze visie om het MKB...

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB

GVB start trainingen voor Knoppentest bij sollicitatie GVB MKB-Metropool Amsterdam heeft met grote instemming kennis genomen van het besluit van het GVB om gemotiveerde sollicitanten voor de functie van trambestuurder structureel te gaan helpen om voor de...

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Geen Knip, maar Knijp en Filters

Volgens wethouder Melanie van der Horst is het woord ‘Knip’ voortaan een ‘verboden woord’ en kiest de gemeenteraad ervoor van de Weesperstraat een fijne stadsstraat te maken, met twee maal één rijstrook, bredere fiets- en voetpaden, meer groen en een aantrekkelijkere...

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

Weesperstraat: Operatie geslaagd, patiënt overleden

MKB-Metropool Amsterdam heeft met instemming kennis genomen van de conclusie van het onderzoeksrapport over de Knip Weesperstraat: de knip Weesperstraat gaat definitief van tafel. Volgens het college was de proef wel geslaagd en heeft deze veel opgeleverd, maar...

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Laat het GVB zijn Kip met Gouden Eieren niet hoeven slachten

Volgens het concept Programma van Eisen van de Vervoersregio Amsterdam voor het GVB voor de komende jaren moet het openbaar vervoer (OV) in het centrum en de oude stadsdelen verslechteren ten gunste van de nieuwe centra buiten de Ring A10. Een slecht plan, vindt MKB-...